Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
13:44 - 1400/11/25

حاشیه‌ای بر سفر رئیس کمیته ملی المپیک عراق و رؤسای فدراسیون‌های این کشور به ایران

دست یاری همسایه به سوی ورزش

در حالی کمیته ملی المپیک ایران این روز‌ها میزبان یک هیئت بلندپایه ورزشی از عراق است که همسایه غربی کشورمان با امضای یک تفاهمنامه به دنبال استفاده از تجربیات و ظرفیت‌های ورزشمان برای توسعه است.

دست یاری همسایه به سوی ورزش

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- پرواز شنبه شب بغداد- تهران، مهمانان ویژه‌ای برای ورزش ایران داشت؛ رئیس کمیته ملی المپیک عراق و ۱۰ رئیس فدراسیون این کشور مسافران ویژه این پرواز بودند تا پس از تبادلات سیاسی، اقتصادی و گردشگری، حالا نوبت به توسعه ارتباطات ورزشی ایران و عراق برسد، ارتباطاتی که به نظر می‌رسد در حال گرم‌تر شدن است.

***

ورزش ایران و عراق را بیشتر به مصاف‌های تیم‌های ملی فوتبال دو کشور در رقابت‌های مختلف از جام ملت‌ها و انتخابی جام جهانی گرفته تا مصاف باشگاه‌های‌شان در لیگ قهرمانان آسیا می‌شناسیم. دو کشوری که به‌خصوص در فوتبال همواره رقیبان سختکوشی مقابل هم بوده‌اند، حالا گویا قرار است ارتباط ایران و عراق به فوتبال محدود نشود و پس از این خبر‌های بیشتری از روابط ورزشی دو کشور بشنویم.

گسترش روابط ورزشی ایران و عراق در حالی کلید خورده که دو کشور به‌هم‌پیوستگی‌های زیادی به‌خصوص در حوزه مذهبی دارند و در ۱۵ سال گذشته روابط‌شان پس از جنگ هشت ساله در حال افزایش است. دو سال پس از حمله امریکا به عراق و سرنگونی صدام‌حسین و برچیده شدن حزب بعث بود که روابط ایران و عراق شکل جدی‌تری به خود گرفت، آن هم سال ۲۰۰۵ و پس از روی کارآمدن دولتمردان شیعه و انتخاب ابراهیم جعفری به عنوان نخست‌وزیر. ۱۷ سال از آن روز‌ها می‌گذرد و ایران و عراق همکاری‌های گسترده‌ای را در حوزه‌های مختلف آغاز کرده‌اند و پس از حضور ایران در ساخت پروژه‌های ورزشی در کشور عراق گویا این‌بار قرار است ارتباطات ورزشی به شکل رسمی و محکم‌تری از قبل پیگیری شود و در سطح‌های گسترده‌تری توسعه پیدا کند.

البته در سال‌های گذشته همواره شاهد سفر مسئولان ورزش ایران و عراق به تهران و بغداد بوده‌ایم و وزیران ورزش دو کشور و سایر مسئولان ورزشی ملاقات‌های زیادی در دوره‌های مختلف داشته‌اند. با وجود وعده‌هایی که در دیدار‌های رودرروی مقامات ورزش ایران و عراق برای افزایش همکاری‌های ورزشی داده شده بود، اما هیچگاه این وعده‌ها به سمت عملی شدن نرفت و در حد همان حرف باقی ماند. به همین خاطر در ۱۷ سال گذشته و پس از گرم شدن روابط ایران و عراق، ارتباطات ورزشی دو کشور به صورت پراکنده و موردی بوده و خبری از امضای تفاهمنامه رسمی که شکل جدی‌تری به مراودات ورزش دو کشور همسایه بدهد، نبوده است.

***

استارت افزایش مراودات ورزشی ایران و عراق هم از سفر آذرماه گذشته رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک به بغداد زده شد، سفری که همزمان شده بود با اردوی تیم کشتی آزاد با تمامی ستاره‌هایش در کربلا. در این سفر تفاهمنامه همکاری ورزشی در چهار محور اصلی بر پایه برگزاری اردو‌های مشترک، تبادل مربی و ورزشکار، برگزاری کلاس‌های آموزشی در دو کشور و فراهم کردن همکاری‌های سه‌جانبه بین فدراسیون‌های ورزشی مورد درخواست عراق و فدراسیون‌های ورزشی مورد درخواست ایران با محوریت کمیته ملی المپیک کشور میزبان از سوی رؤسای کمیته ملی المپیک ایران و عراق به امضا رسید.

کمتر از دو ماه پس از سفر صالحی‌امیری به بغداد، شنبه شب مسئولان کمیته ملی المپیک عراق و رؤسای فدراسیون‌های این کشور وارد ایران شدند تا تفاهمنامه ورزشی دو کشور در مسیر اجرایی شدن قرار بگیرد. در رأس این هیئت رعد حمودی سلمان قرار دارد، رئیس کمیته ملی المپیک عراق که از چهره‌های شناخته شده ورزش عراق است. حمودی ۶۷ ساله که یکی از بزرگ‌ترین دروازه‌بانان تاریخ فوتبال عراق است و در المپیک ۱۹۸۴ و جام جهانی ۱۹۸۶ به عنوان دروازه‌بان عراق حضور داشته، حالا سال‌هاست پس از بیرون آوردن دستکش‌ها، کت و شلوار مدیریت را به تن کرده است و امروز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مسئولان ورزش عراق در راستای اجرای تفاهمنامه ورزشی کشورش با ایران راهی تهران شده است.

در سفر هیئت ورزشی عراق به ایران، علاوه بر حمودی، شعلان عبدالکاظم رئیس فدراسیون کشتی، سمیر صادق خضیر رئیس فدراسیون جودو، ماجد صالح عبدالکریم رئیس فدراسیون قایقرانی (کانو)، تحسین علی احمد رئیس فدراسیون قایقرانی بادبانی، عادل عیدان غیلان رئیس فدراسیون کاراته، زیاد حسن جاسم رئیس فدراسیون شمشیربازی، علی عبدالحسین جاسم رئیس فدراسیون بیسبال سافتبال، محمدعلی عبدالهادی عضو فدراسیون بسکتبال، هه رده رئوف بارام رئیس فدراسیون تنیس روی میز، محمدکاظم مزعل رئیس فدراسیون وزنه‌برداری، طالب فیصل عبدالحسین رئیس فدراسیون دوومیدانی و ابراهیم جبار شنین رئیس فدراسیون تکواندو نیز حضور دارند.

در این سفر قرار است در کنار دیدار رئیس کمیته ملی المپیک با همتای ایرانی‌اش و وزیر ورزش، رؤسای فدراسیون‌های ورزشی جمهوری عراق به‌طور مجزا با حضور در فدراسیون‌های همتای ایرانی خود ضمن دیدار با مسئولین فدراسیون کشورمان نسبت به عقد تفاهمنامه همکاری ورزشی طرفین اقدام کنند.

***

در این رابطه در اولین روز سفر هیئت ورزشی عراق به ایران، دیروز رؤسای کمیته ملی المپیک دو کشور در سالن شماره یک جلسات کمیته ملی المپیک، روبه‌روی خبرنگاران نشستند و به تشریح جزئیات بیشتری از تفاهمنامه ورزش ایران و عراق پرداختند. صالحی‌امیری جزئیات تفاهمنامه را اینطور بیان کرد: «سه توافق اصلی و چند توافق فرعی داشتیم؛ اولین توافق تبادل مربی است، دوم برگزاری اردوی مشترک در ایران و عراق با توجه به رویداد‌های پیش‌رو (بازی‌های آسیایی، کشور‌های اسلامی و بازی‌های جوانان) و سوم برگزاری دوره‌های پیشرفته آموزشی و ورزشی است. باور داریم توسعه روابط ورزشی به توسعه فرهنگی بین دو ملت منجر خواهد شد. اراده دو ملت بر توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و خصوصاً ورزشی است. علاقه ملت ایران به عراق و عتبات عالیات بر کسی پوشیده نیست و همین‌طور ابراز علاقه مردم عراق به ایران قابل تقدیر است.»

رعد حمودی هم دستاورد‌های سفرش را به ایران اینگونه برشمرد: «اردویی که تیم کشتی در عراق برپا کرد باعث شد تفاهمنامه و همکاری بین ایران و عراق به وجود آید. خوشحال می‌شویم تیم ملی کشتی ایران که مشهور است، کمک‌هایی به ما بدهد. سفر ما به ایران گام دوم برای امضای تفاهمنامه است و از تجربیات تخصصی ایران استفاده می‌کنیم، چون ایران تجربه خوبی در سطح قاره دارد. با توجه به تمایلی که برای توسعه و تحکیم ورزش در عراق سراغ دارم، اینجا هستیم تا همکاری‌های دوجانبه بیشتر شود و با این تفاهمنامه امیدوارم آینده ورزش عراق، آینده خوبی باشد.»

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان