Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
11:39 - 1402/12/16

رونمایی از گزینه‌های قضاوت دومین دربی با VAR؛ دست فدراسیون در انتخاب داور پر شد

برخلاف دربی گذشته و با توجه به اینکه ۶ داور دیگر ایرانی نیز موفق به کسب لایسنس قضاوت با VAR شده‌اند، کمیته داوران دست بازتری برای انتخاب داور بازی هفته آینده استقلال و پرسپولیس دارد و می‌تواند از بین هفت گزینه، داور مورد نظرش را انتخاب کند.

رونمایی از گزینه‌های قضاوت دومین دربی با VAR؛ دست فدراسیون در انتخاب داور پر شد

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- مشکلات داوری و سوت‎‌های اشتباه در فصل‌های اخیر یکی از معضلات جدی تیم‌های لیگ برتری بوده که بارها حاشیه‌ساز شده و جنجال‌های زیادی را هم به همراه داشته است. با توجه به این معضل، استفاده از کمک داور ویدئویی یا همان تکنولوژی VAR که از سال ۲۰۱۸ در فوتبال جهان استفاده می‌شود، یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای کاهش مصائب داوری‌ها در لیگ، به شمار می‌رود.

با این حال مشکلات ورود تجهیزات کمک داور ویدئویی به دلیل تحریم‌ها، سبب شد تا ورود این سیستم به فوتبال ایران هر بار با وجود وعده‌های مسئولان فدراسیون فوتبال به تاخیر بیفتد و در نهایت اواخر پاییز امسال بود که به صورت رسمی در دربی استقلال و پرسپولیس که ۲۳ آذر برگزار شد، برای اولین بار از تکنولوژی VAR در لیگ ایران استفاده شد.

در حال حاضر به گفته مهدی تاج، ۶ دستگاه کمک داور ویدئویی وارد ایران شده و قرار است که به مرور با نصب در ورزشگاه‌های مختلف، بازی‌های بیشتری از لیگ با استفاده از کمک داور ویدئویی برگزار شود. در این راستا دربی برگشت که قرار است چهارشنبه آینده ۲۳ اسفند برگزار شود، دومین بازی لیگ برتر است که با VAR برگزار خواهد شد.

رونمایی از گزینه‌های قضاوت در دربی؛ دست فدراسیون در انتخاب داور با VAR پر شد

البته علاوه بر مشکل ورود دستگاه‌های VAR که ماه گذشته حل شد، یکی دیگر از بزرگترین مشکلات که برای استفاده از این سیستم، فوتبال ایران با آن درگیر بود، تعداد محدود داورانی بود که با گذرندان دوره آموزشی و قضاوت با سیستم کمک داور ویدئویی، می‌توانستند بازی‌های لیگ را با استفاده از این سیستم سوت بزنند.

تا چند ماه پیش موعود بنیادی‌فر، تنها داور بین‎‌المللی کشورمان بود که توانسته بود گواهینامه VAR را دریافت کند و تنها گزینه‌ای بود که فدراسیون فوتبال برای قضاوت در بازی‌هایی که قرار بود با سیستم کمک داور ویدئویی برگزار شود، روی میز داشت. به همین خاطر بود که در دربی رفت، کمیته داوران کار سختی برای انتخاب داور نداشت و با توجه به تنها یک گزینه، بنیادی‌فر این مسابقه را سوت زد.

برخلاف دربی رفت، فدراسیون فوتبال برای دیدار هفته آینده استقلال و پرسپولیس، گزینه‎‌های بیشتری برای انتخاب داور دارد. در ماه‌های گذشته تعدادی از داوران ایرانی با حضور در عربستان، ازبکستان و تاجیکستان و گذراندن دوره‌های آموزشی VAR موفق به دریافت لایسنس کمک داور ویدئویی شدند تا این مشکل هم که بر سر راه برگزاری بازی‎‌های بیشتری از لیگ با کمک داور ویدئویی بود، برطرف شود.

به گفته علی خسروی، عضو کمیته داوران، ۶ داور دیگر کشورمان هم توانسته‌اند لایسنس VAR بگیرند تا تعداد داوران کشورمان که می‌توانند مسابقات را با کمک داور ویدئویی قضاوت کنند به عدد ۷ برسد.

موعود بنیادی‌فر، پیام حیدری، بیژن حیدری، سیدوحید کاظمی، حسن اکرمی، امید عرب‌براقی و مرتضی منصوریان، داورانی هستند که لایسنس قضاوت با VAR را دارند و دست کمیته داوران هم برای انتخاب داور و هم برگزاری بازی‌های بیشتر با VAR باز است.

با توجه به این شرایط، کمیته داوران برای انتخاب داور دربی هفته آینده، ۷ گزینه روی میز دارد و باید منتظر ماند و دید که سوت دربی ۱۰۳ از بین این داوران به کدام داور خواهد رسید.

البته با توجه به ورود ۶ دستگاه کمک داور ویدئویی و همچنین افزایش داوران کشورمان که لایسنس VAR را دارند، انتظار می‌رود که فدراسیون فوتبال برای استفاده از این سیستم در دیدارهایی به جز دربی هم اقدام کند تا مشکلات و معضلات داوری که در فصل‌های اخیر به اوج رسیده است، کمتر شود.

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا