Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
15:22 - 1402/12/21

به بهانه ضدونقیض‌گویی درباره تغییر زمان دربی

برنامه‌ریزی آماتور، وصله جور لیگ آماتور!

حرف‌وحدیث‌های دو هفته اخیر درباره تغییر یا عدم تغییر زمان دربی هفته بیستم لیگ برتر، نشان می‌دهد برنامه‌ریزی آماتوری فوتبال ایران، کاملا به باشگاه‌ها و لیگی که تنها اسم حرفه‌ای را دارد، می‌آید!

برنامه‌ریزی آماتور، وصله جور لیگ آماتور!

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- در حالی بر اساس برنامه اعلامی سازمان لیگ فوتبال قرار است چهارشنبه‌شب و از ساعت ۲۰ استقلال و پرسپولیس در هفته بیستم به مصاف هم بروند که در فاصله سه روز تا این مسابقه، همچنان خبرهای ضدونقیضی درباره تعویق یا برگزاری آن به گوش می‌رسد.

دیروزدر حالی  خبر عدم تعویق دربی و برگزاری آن در روز چهارشنبه منتشر شد که امروز بار دیگر با انتشار شایعه مخالفت شورای تامین، برگزاری دیدار سرخابی‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. البته مسئولان سازمان لیگ بر برگزاری دربی در چهارشنبه تاکید دارند، با این حال به نظر می‌رسد در یکی از اتفاقات عجیب در فوتبال ایران که کم هم مشاهده نشده است، دربی چهارشنبه‌شب همچنان قطعی نیست و مشخص نیست که این بازی برگزار خواهد شد یا نه.

فوتبال ایران از این دست برنامه‌ریزی‌ها کم نداشته و معضل تقویم مسابقات کم و بیش در دوره‌های اخیر همواره یکی از چالش‌های لیگ برتر بوده است. اگر چه در یک دهه گذشته سعی شده است برنامه لیگ با در نظر گرفتن روزهای فیفا و همچنین بازی‌های تیم‎‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا به صورت سالانه تنظیم و اعلام شود.

با این حال با صحبت‌های ضدونقیضی که درباره برگزاری دربی در روز چهارشنبه به گوش می‌رسد، به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی فوتبال باشگاهی در ایران همچنان فاصله زیادی با فوتبال حرفه‌ای دنیا دارد. البته در فوتبالی که از نظر زیرساخت‌ها و همچنین سطح فنی، حتی در آسیا هم کمتر حرفی برای گفتن دارد، انتظار نمی‌رود که در برنامه‌ریزی تقویم مسابقات، با دقت و بدون خطا عمل کند.

البته خبر تعویق دربی، از نزدیک به ۱۰ روز پیش مطرح بود، به طوری که اعتراض اوسمار ویرا سرمربی پرسپولیس را هم به همراه داشت و او در نشست خبری پیش از بازی هفته نوزدهم برابر فولاد به انتقاد از این گمانه‌زنی‌ها پرداخت و عنوان کرد که شایعاتی که درباره تغییر زمان بازی به گوش می‌رسد برنامه‌ریزی تمرینات را به هم می‌ریزد.

فازغ از حرف‌وحدیث‌های مختلفی که در نزدیک به دو هفته گذشته درباره سرنوشت دربی هفته بیستم به گوش می‌رسید، به نظر می‌رسد که بخش عمده‌ای از این تناقضات به برنامه‌ریزی مسئولان سازمان لیگ برمی‌گردد که می‎‌بایست در تدوین تقویم مسابقات با سنجیدن همه جوانب، حرفه‌ای‌تر و دقیق‌تر عمل کنند. به خصوص که تغییرات ناگهانی یک مسابقه آن هم در فاصله کوتاه تا زمان تعیین شده، علاوه بر بهم ریختن برنامه  تمرینی باشگاه‌ها، فوتبال ایران را دچار یک سردرگمی و نااطمینانی از انجام مسابقات می‌کند که می‌تواند روند نتیجه‌گیری تیم‌ها را مختل کند.

در حالی درباره دربی هفته بیستم، اختلاف سازمان لیگ و شورای تامین بالا گرفته است که از همان روز اول برنامه‌ریزی برای هفته بیستم، باید همه جوانب برگزاری آن با تمامی نهادهای مختلف با توجه به مناسبت‌ها و حساسیت‌هایی که تاریخ برگزار مسابقه می‌تواند داشته باشد، سنجیده و سپس درباره اعلام قطعی زمان برگزاری مسابقات، تصمیم نهایی اعمال شود.

بدیهی است که در برگزاری یک مسابقه تنها سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال دخیل نیست و نظر بقیه نهادهای ذی‌ربط نیز برای برگزاری مسابقه در یک شرایط مناسب، نیز باید لحاظ شود، رویه‌ای که به نظر می‌رسد کمتر از سوی سازمان لیگ مورد توجه قرار می‌گیرد و همواره بعد از تعیین تاریخ رقابت‌های حساس و نزدیک شدن به تاریخ برگزاری، هماهنگی و گرفتن مجوز از سایر نهادها آغاز می‌شود.

همان طور که برای برنامه‌ریزی کلی لیگ، جلسات ویژه‌ای از سرمربی تیم‎‌ ملی نیز نظرخواهی می‌شود، بدیهی که برنامه‎‌ریزان سازمان لیگ در هنگام تدوین تقویم سالانه لیگ برتر، باید در هماهنگی با سایرنهادهای تصمیم‌گیر نیز پیش بروند تا مانند دربی این هفته، برگزاری یک مسابقه به یک چالش تبدیل نشود.

در چنین شرایطی است که می‌توان ادعای حرفه‌ای بودن داشت، فاکتوری که به نظر می‌رسد برنامه‌ریزان سازمان لیگ، فاصله کمی با آن نداشته باشند. وقتی تعیین تاریخ یک مسابقه، تبدیل به چالش بزرگ می‌شود، نشان از یک ضعف جدی در مجموعه برنامه‌ریز لیگ دارد که باید برای حل آن چاره‌اندیشی شود و مدیران سازمان لیگ، مدبرانه‌تر و با در نظر گرفتن همه جوانب، تاریخ مسابقات را اعلام کنند.

لینک یادداشت در خبرگزاری ایرنا