Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
09:57 - 1403/01/12

چهره‌های ورزش ایران در سال ۱۴۰۲

حسن یزدانی؛ کابوس تکراری تیلور و کتفی که یاری نکرد

سال گذشته برای ستاره کشتی ایران با فراز و نشیب‌هایی همراه بود، از کسب طلای بازی‌های آسیایی تا شکست دوباره مقابل تیلور و مصدومیت قدیمی از ناحیه کتف که سبب شد آن را به تیغ جراحان بسپرد.

حسن یزدانی؛ کابوس تکراری تیلور و کتفی که یاری نکرد

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- ستاره یک دهه اخیر کشتی ایران در سال ۱۴۰۲ هم خبرساز بود، سالی که روند مدال‌آوری‌اش ادامه داشت و مانند هر سال یک جای ثابت در لیست مدال‌آوران سال ورزش ایران داشت. البته یک مصدومیت قدیمی و جراحی او سبب شد حتی شایعه خداحافظی او از کشتی نیز مطرح شود.

این بلگراد بدیمن

میزبانی صربستان برای دومین دوره متوالی از رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان سبب شد روزهای پایانی تابستان گذشته یزدانی با انگیزه جبران شکست سال گذشته مقابل دیوید تیلور در اشتارک آره‌نا بلگراد روی تشک برود.پس از کسب نقره جهانی ۲۰۲۲ در صربستان با شکست مقابل تیلور، این بار جهانی ۲۰۲۳، میدانی شد تا یزدانی این فرصت را داشته باشد که در همان بلگراد، شکست دوره قبل را تلافی کند.

همان طور که قابل پیش‌بینی بود فینال جهانی ۲۰۲۲ در جهانی ۲۰۲۳ هم تکرار شد، این باره هم یزدانی و تیلور به هم رسیده بودند تا یکی از فینال‌های کلاسیک کشتی قهرمانی جهان که تبدیل به یکی از برندهای این مسابقات شده است دوباره روی تشک اشتارک آره‌نا تکرار شود.

چهره‌های ورزش ایران در سال ۱۴۰۲/ حسن یزدانی؛ کابوس تکراری تیلور و کتفی که یاری نکرد

با این حال مانند سال گذشته این بار هم، بلگراد روی خوش به ستاره کشتی ایران نشان نداد و او با نتیجه دور از انتظار ۹ بر ۳ مغلوب تیلور شد تا شب سختی بار دیگر در اشتارک آره‌نا برای او ثبت شود.

یزدانی اما از همان بلگراد وعده داد که در المپیک پاریس، جبران خواهد کرد و عنوان و نشان از دست رفته خود را به دست خواهد آورد. هر چند او کار سختی در پاریس پیش رو خواهد داشت و تیلور پس از پیروزی برابر یزدانی در جهانی ۲۰۲۳ و کسب ششمین طلای جهان، گفت که از تنها شکست برابر یزدانی که در جهانی ۲۰۲۱ در اسلو ثبت شد، درس گرفته است: «حسن یک رقیب تهاجمی و نترس است. من در آن مسابقه درس خوبی آموختم. هر بار باید سعی کنم یک قدم جلوتر باشم.»

سه هفته پس از جهانی ۲۰۲۳، یزدانی در بازی‌های آسیایی هانگژو روی تشک رفت و با ۴ برد ۱۰ بر صفر و بدون دادن یک امتیاز، طلا گرفت تا کمی از شکست بلگراد برابر تیلور را فراموش کند.

عملی که حاشیه‌ساز شد

در حالی که شمارش معکوس برای دیدار دوباره یزدانی با تیلور، این روی تشک المپیک پاریس آغاز شده بود، خبر جراحی ستاره ۹ مداله کشتی ایران در روزهای ابتدایی آبان‌ماه سال گذشته خیلی‌ها را نگران کرد.

این مصدومیت به گفته یزدانی قبل از مسابقات جهانی رخ داده بود و او با وجود آن در بلگراد و هانگژو روی تشک رفته بود، با این حال یزدانی اشاره کرد که در پاریس حاضر خواهد بود:« آسیب‌دیدگی قبلی از ناحیه کتف داشتم که دو یا سه ماه مانده به مسابقات جهانی برای من اتفاق افتاد. بعد از مسابقات جهانی تصمیم گرفتیم کتفم را عمل کنم. خدا را شکر عملم خوب و موفقیت آمیز بود و امیدوارم در آینده نزدیک با آمادگی صددرصد به تشک کشتی بازگردم تا در المپیک با صد در صد توان به میدان بروم و خوشرنگ‌ترین مدال را بگیرم و دل هموطنانم را شاد کنم.»

چهره‌های ورزش ایران در سال ۱۴۰۲/ حسن یزدانی؛ کابوس تکراری تیلور و کتفی که یاری نکرد

صحبت‌های علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی پس از عمل جراحی کتف یزدانی اما نگرانی‌ها درباره اینکه آیا یزدانی به تشک برخواهد گشت را بیشتر کرد:« شاید به خیلی از پزشکان بر بخورد، اما در ۲۰ سال گذشته هیچ پزشکی نتوانسته در بخش کتف، یک قهرمان را به میدان برگرداند. خود من یکی از آن‌ها بودم. در اینجا نتوانستند و در خارج از کشور هم همین طور و برگشتم و دیگر نتوانستم ادامه دهم. در زانو و کمر داشتیم که موفق بودند، اما کتف نه. من این موارد را به یزدانی هم گفتم. کتف او از ۲ جا پاره شده بود و در جهانی هم واقعا غیرت کرد. یک مدال جهانی گرفت و در بازی های آسیایی هم با میل خودش آمد. به هرحال با این کتف دیگر نمی‌توانست ادامه دهد و به خاطر فشار تمرینات کتفش حتما بیرون می زد. به‌خاطر همین تصمیم گرفت عمل کند و امیدوارم اولین ورزشکاری باشد که در ایران کتفش عمل شده و توانسته باز گردد.»

سال گذشته در شرایطی به پایان رسید که بیم‌وامیدها درباره مصدومیت یزدانی، جامعه ورزش ایران را همچنان با علامت سوال‌های زیادی درباره آینده ستاره کشتی ایران مواجه کرده بود. اگر چه او در آخرین روز سال 1402 در یک برنامه تلویزیونی به شایعات اینکه دیگر نمی‌تواند کشتی بگیرد، واکنش نشان داد:« محبت دارند و برای ما حاشیه‌سازی می‌کنند! طبق گفته دکتر الان یک‌ماه جلوتر از پیش‌بینی‌ها هستم و می‌خواهم در المپیک خوشرنگ‌ترین مدال را بگیرم. برخی معتقد بودند که با توجه به حساس بودن جراحی کتف دیگر نمی‌شود به روی تشک بازگردم ولی این طور نبود خیلی از قهرمانان بعد از عمل کتف مجدد به روی تشک بازگشتند و کشتی گرفتند، نمونه آن ۲ کشتی‌گیر مطرح جهانی بودند که پس از جراحی مدال جهانی و المپیک گرفتند.»

یزدانی در حالی ۱۴۰۲ را با کسب نقره جهان و طلای بازی‌های آسیایی و خبر پرحاشیه جراحی‌اش به پایان رساند که خیلی‌ها بدون توجه به حواشی نیمه دوم سال گذشته، چشم‌انتظار دیدن او درتابستان سال جدید در پاریس و کسب سومین مدالش در المپیک هستند.

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا