Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
00:16 - 1403/01/04

چهره‌های ورزش ایران در ۱۴۰۲

هادی چوپان؛ وقتی گرگ ایرانی، آرنولد را شگفت‌زده کرد

نایب قهرمانی در مستر المپیا و کسب ۲ قهرمانی در مسابقات آرنولد کلاسیک در سال ۱۴۰۲ سبب شد اسطوره‌های بدنسازی دنیا، از ستاره ایرانی پرورش اندام جهان تمجید کنند.

هادی چوپان؛ وقتی گرگ ایرانی، آرنولد را شگفت‌زده کرد

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- سال ۱۴۰۲ برای مشهورترین چهره بدنسازی و پرورش‌ اندام ایران سالی ویژه بود؛ سالی که هادی چوپان توانست یکی از خبرسازترین چهره‌های ورزش ایران لقب بگیرد. جوان ۳۶ ساله اهل سپیدان استان فارس که تبدیل به یکی از برندهای بدنسازی دنیا شده است و درخشش او سبب شد تا آرنولد شوارتزنگر معروف هم با او سلفی بگیرد.

۱۴۰۲ در حالی برای چهره مشهور بدنسازی ایران آغاز شد که او در سال گذشته توانسته بزرگترین افتخار دوران ورزشی‌اش را به دست بیاورد. جایی که ۲۷ آذر ۱۴۰۱ در پلنت هالیوود لاس وگاس توانست معتبرترین جایزه پرورش اندام دنیا را برنده شود و عنوان قهرمانی مسابقات مستر المپیا را به دست بیاورد. یک شب رویایی برای چوپان که نامش را در تاریخ در کنار بزرگانی مانند رونی کلمن، لی هنی، دوریان یتس، آرنولد شوارتزنگر و فیل هیث قرار داد.

با این جایزه رویایی سال ۱۴۰۲ با هدف‌های بزرگتری برای چوپان آغاز شد که مهم‌ترین آن دفاع از عنوان قهرمانی بود. مسترالمپیا ۲۰۲۳ به میزبانی اورلاندو ایالت فلوریدا برگزار شد و چوپان که در یک قدمی تکرار قهرمانی قرار داشت، با نظر داوران روی سکوی دومی ایستاد و مدال قهرمانی به درک لانسفورد آمریکایی رسید. قهرمانی لانسفورد در شرایطی بود که خیلی‌ها اعتقاد داشتند قهرمانی باید به چوپان می‌رسید. ستاره ایرانی پروش اندام جهان هم با ترک صحنه اهدای مدال، اعتراضش را به رای داوران نشان داد.

چهره‌های ورزش ایران در ۱۴۰۲/ هادی چوپان؛ وقتی گرگ ایرانی، آرنولد را شگفت‌زده کرد

اتفاقات مستر المپیا ۲۰۲۳ در اورلاندو سبب شد چوپان در پیامی از مردم ایران به خاطر عدم تکرار قهرمانی عذرخواهی کند. او پس از این مسابقه در صفحه‌اش در شبکه اجتماعی نوشت: «من شرمنده و سر شکسته مردم ملت میهنم هستم. با تمام دنیا جنگیدم قدرتم به همه چیز رسید جز آن خنجری که نفهمیدم از کجا به پهلویم فرو رفت. حلالم کنید. اگر لیاقت آن چیزی که لیاقت شما بود را نتوانستم به ارمغان بیاورم. شرمنده تمام مردمم و نام پاک کشورم ایران هستم. به امید سربلندی ایران و آیندگان و بعد از من. بدرود هادی چوپان.»

با این حال هر چقدر پاییز ۱۴۰۲ برای جوان مشهور اهل سپیدان با تلخی همراه بود، او توانست در زمستان و در روزهای پایانی سال با ۲ افتخار و قهرمانی، سال گذشته را هم مانند ۱۴۰۱ با خاطره خوشی برای خودش و ورزش ایران تمام کند.

اسفند امسال، شهر کلمبوس در ایالت اوهایو و حضور روی استیج رقابت‌های آرنولد کلاسیک، فرصت دیگری برای قهرمانی گرگ ایرانی بود. او در کلمبوس توانست خاطره تلخ چند ماه پیش در اورلاندو را کمی پاک کند و با قهرمانی در آرنولد کلاسیک دوباره در مسیر ضرب طلا قرار گرفت. او چند روز بعد هم در آرنولد کلاسیک لندن روی استیج رفت و مقام قهرمانی‌اش را تکرار کرد.

تعریف و تمجید آرنولد که سابقه ۷ قهرمانی مستر المپیا را دارد، از چوپان در جریان این مسابقه نشان از بزرگی کار ستاره ایرانی داشت. ترمیناتور هالیوود گفته بود: «۱۰، ۱۵ سال پیش از بدنسازی دنیا انتقاد می‎‌کردم، و می‌گفتم اینجا چه خبر هست؟ آیا اینها برترین‌های دنیا هستند؟ بعد از گرفتن چند فیگور به نفس نفس می‌زنند و شکمشان آویزان می‌شود. آنها نمی‌توانند وکیوم بگیرند و شکمشان را داخل نگه دارند، نمی‌توانند خودشان را کنترل کنند. فیگور می‌گرفتند و به لرزش می‌افتادند. وقتی یک فیگور را به مدت طولانی نگه می‌داشتند با خودم می‌گفتم اینها چلاق هستند. خارج از فرمی بودند که یک قهرمان جهان باید باشد. وقتی در این مسابقات، هادی را دیدم که می‌خندد و فیگور می‌گیرد و بدون اینکه سختش باشد وکیوم می‌گیرد، نظرم عوض شد.»

چهره‌های ورزش ایران در ۱۴۰۲/ هادی چوپان؛ وقتی گرگ ایرانی، آرنولد را شگفت‌زده کرد

البته چوپان هم در این مسابقات از رسیدن به آرزوی کودکی‌اش درباره آرنولد صحبت کرد و گفت: زمانی که بچه بودم همیشه کلی پول خرج می‌کردم تا فیلم‌های آرنولد را بگیرم و ببینم و آرزویم بود یک روزی آرنولد را از نزدیک ببینم و با او عکس بگیرم. امروز روی یک استیج با آرنولد که هر دو قهرمانی در مسترالمپیا را تجربه کردیم، ایستادم و به اسطوره‌های زمان خودمان تبدیل شدیم. باعث افتخار من است که بزرگترین بدنساز جهان امروز به من مدال داد.

نایب قهرمانی مستر المپیا به علاوه ۲ قهرمانی در آرنولد کلاسیک آمریکا و انگلیس، سبب شد پسر پرتلاش و سختکوش سپیدانی، در سال ۱۴۰۲ در بین برترین چهره‌های سال قرار بگیرد. ستاره‌ای که در واکنش به پرسش آرنولد درباره راز موفقیت‌هایش، اینطور پاسخ داد: آدمی هستم که سخت تمرین می‌کنم. وقتی به باشگاه می‌روم دوست دارم آهن‌ها را نابود کنم. من یک جنگجو هستم و برای رسیدن به مدال می‌جنگم.

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا