Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
10:09 - 1402/12/24

سایه روشن‌های هفته بیستم لیگ برتر

از دربی یخی تا طلسم‌شکنی در نصف جهان و شهر خسته!

تساوی سرد و بی‌روح استقلال و پرسپولیس در هفته بیستم در شرایطی بود که در این هفته سپاهان و نساجی پس از نزدیک به سه ماه دوباره رنگ پیروزی را در لیگ برتر دیدند.

از دربی یخی تا طلسم‌شکنی در نصف جهان و شهر خسته!

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- هفته بیستم لیگ برتر فوتبال در حالی دیروز برگزار شد که همه چیز تحت تاثیر دربی شماره ۱۰۳ تهران قرار داشت، مسابقه‌ای که با نمایش دور از انتظار دو تیم همراه بود. هر چقدر اما نبرد تیم‌های بالای جدولی، این هفته سرد از آب درآمد و جابجایی مهمی صورت نگرفت، در پایین جدول بازی‌های هفته بیستم داغ دنبال شد و انتهای جدول را بهم ریخت. در گزارشی فراز و فرودهای هفته بیستم را مرور کرده‌ایم.

سرمای زیر صفر در آزادی

داغ‎‌ترین دیدار هفته بیستم قرار بود دربی تهران باشد، رویارویی استقلال و پرسپولیس در بازی برگشت، دو تیمی که با قرار گرفتن در رده‌های اول و دوم، در حساس‌ترین جای ممکن به هم رسیده بودند. با این حال سرمای با سرمای هوای زمستانی ترکیب شد تا چهارشنبه‌شب ورزشگاه آزادی یکی از سردترین شب‌هایش را در فصل جاری سپری کند!

نتیجه ثبت شده دربی دیشب و همچنین بازی بی‌کیفیت دو تیم، از بازگشت دو تیم به تنظیمات کارخانه خبر می‌داد، به خصوص که در دهه‌های اخیر با سایه‎‌انداختن ترس و احتیاط بر دربی، همواره هم استقلال و هم پرسپولیس، ابتدا برای نباختن به زمین می‌آیند. تاکتیکی که در بازی دیشب هم آشکار بود تا مزد ترس سرخابی‌ها از شکست، ثبت یک نمایش ضعیف باشد.

سایه روشن‌های هفته بیستم؛ از دربی یخی تا طلسم‌شکنی در نصف جهان و شهر خسته!

البته از این تساوی، نه جواد نکونام و نه اوسما ویرا، ضرر زیادی نکردند و بازنده هوادارانی بودند که در آن هوای سرد برای تماشای یک بازی داغ به آزادی آمده بودند اما با سوت پایان وحید کاظمی، پشیمان راهی خانه‌هایشان شدند.

تساوی سرخابی‌ها در رده اول و دوم جدول تغییری ایجاد نکرد تا همچنان آبی‌ها و قرمزها، رده‌های اول و دوم جدول را با ۴۳ و ۴۰ امتیاز در اختیار داشته باشند.

البته تساوی دیشب، به رکورد صدرصدی بردهای استقلال در بازی‌های خانگی پایان داد و آن سو زنجیر بردهای متوالی پرسپولیس هم با اوسمار ویرا پس از سه بازی قطع شد.

رنگ سپاهان باز شد!

اگر چه هفته بیستم برای هواداران سرخابی‌ها آنطوری که می‌خواستند پیش نرفت اما سپاهانی‌ها، این هفته توانستند یک نفس راحت بکشند و سرانجام پس از ۵ باخت متوالی رنگ برد را ببینند.

سپاهان این هفته توانست فولاد را شکست دهد تا پس از نزدیک به سه ماه اولین پیروزی را دشت کند. این در حالی بود که کمتر هواداری تصور می‌کرد که زردپوشان اصفهانی در فصلی که برای قهرمانی دورخیز کرده بودند، سه ماه را بدون یک برد به پایان برسانند.

سایه روشن‌های هفته بیستم؛ از دربی یخی تا طلسم‌شکنی در نصف جهان و شهر خسته!

آخرین برد سپاهان در لیگ برتر به هفته سیزدهم و روز ۲۸ آذر برابر گل‌گهر برمی‌گشت و آنها سرانجام چهارشنبه‌شب در ورزشگاه غدیر اهواز توانستند این طلسم را بشکنند تا ژوزه‌ مواریس پرتغالی که در آستانه بستن چمدان‌هایش بود، فعلا در اصفهان ماندنی شود.

سپاهان با این سه امتیاز، ۳۴ امتیازی شد و با دو بازی کمتر از استقلال صدرنشین، در رده چهارم قرار گرفت تا اصفهانی‌ها، سال ۱۴۰۳ را با خاطره تلخی به پایان نرسانند.

شهر خسته سرپا شد

۶۶۰ کیلومتر دورتر از اصفهان، هواداران قائمشهری هم همان حس و حال سپاهانی‌ها را داشتند و نساجی هم این هفته پس از نزدیک به ۳ ماه هفته توانست با برد خانگی برابر شمس‌آذر دوباره به جاده برد برگردد.

نساجی در حالی در ۹ بازی اخیرش در لیگ، ۶ شکست و ۳ مساوی به دست آورده بود که در هفته بیستم پس از ۳ ماه بار دیگر توانست برای اولین بار ۳ امتیاز کامل را کسب کند. آخرین برد نساجی به هفته دوازدهم لیگ و بازی با استقلال خوزستان در روز ۱۸ آذر برمی‌گشت.

سایه روشن‌های هفته بیستم؛ از دربی یخی تا طلسم‌شکنی در نصف جهان و شهر خسته!

نتایج ضعیف نساجی در ماه‌های اخیر، نساجی را به ته جدول چسبانده است تا آنها یکی از گزینه‌های سقوط باشند. برد هفته بیستم اگر چه سبب شد آنها ۱۵ امتیازی شوند و با جدا شدن از قعر جدول، با یک پله صعود به رده پانزدهم و یکی مانده به آخر برسند اما قائمشهری‌ها که اولین بردشان را با ساکت الهامی به دست آوردند، امیدوار به تکرار این نتایج و جدا شدن از منطقه سقوط هستند.

نکته قابل توجه اینکه، طلسم نبردن نساجی که با شکست برابر شمس‌آذر در ۲۸ آذر آغاز شد، پس از نزدیک به سه ماه با برتری نماینده قائمشهر برابر این تیم در ۲۳ اسفند و در هفته بیستم به پایان رسید.