Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
12:01 - 1400/11/23

حاشیه‌ای بر تصمیم هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال برای عزل موقت شهاب‌الدین عزیزی‌خادم

«خوبان عالم» به پایان سلام می‌کنند!

با تصمیم هئیت رئیسه برای عزل رئیس فدراسیون فوتبال، شمارش معکوس برای خداحافظی شهاب‌الدین عزیزی‌خادم به دلیل تخلفات متعدد آغاز شده است.

«خوبان عالم» به پایان سلام می‌کنند!

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- زمان خداحافظی «خوبان عالم» زودتر از آنچه فکرش را می‌کردند، گویا رسیده است و به یک سال نرسیده رئیس پرحاشیه فوتبال در آستانه عزل و برکناری قرار گرفته تا شمارش معکوس برای خداحافظی شهاب‌الدین عزیزی‌خادم از ساختمان معروف کوچه ۱۲ متری سوم خیابان سئول جنوبی آغاز شود. سرانجام حواشی و تخلفات مختلف از شائبه همکاری با جادوگران و رمالان و قرارداد با یک شرکت صهیونیستی تا عدم شفافیت مالی درباره کمک‌های دولت، کار را به جایی رساند که هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال آستین‌ها را بالا بزند و مقابل بی‌قانونی‌ها بایستد تا هم اعتبار را به جایگاه نظارتی که قرار گرفته‌اند برگرداند و هم حرکت فوتبال در مسیری را که به ناکجاآباد می‌رود متوقف کند.

***

چهارشنبه شب وقتی رسانه‌ها از ثبت درخواست اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال برای برگزاری جلسه جهت عزل موقت شهاب‌الدین عزیزی‌خادم خبر دادند، همه گمانه‌زنی‌ها برخلاف تکذیب‌های عجیب سخنگوی فدراسیون، حقیقت پیدا کرد. درخواستی که نشان داد هیئت رئیسه فدراسیون برای اصلاح مصمم است و فوتبال در آستانه یک اتفاق بی‌سابقه قرار گرفته است. اعضای هیئت رئیسه به استناد به ماده ۳۷ اساسنامه می‌توانند اعضای ارکان فدراسیون را موقتا عزل کنند و بر این اساس قرار است عزیزی‌خادم در صورت رأی دو‌سوم اعضای انتخابی هیئت رئیسه عزل موقت شود و در ادامه، برکناری یا ادامه کار او به رأی اعضای مجمع گذاشته شود.

در نامه هیئت رئیسه که به امضای مهرداد سراجی، احسان اصولی، بهرام رضاییان، شهره موسوی و میرشاد ماجدی به‌عنوان پنج عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال رسیده، شرح دستور جلسه عزل رئیس فدراسیون فوتبال و انتخاب سرپرست جدید فدراسیون اعلام شده است. سایر اعضای هیئت رئیسه شامل شهاب‌الدین عزیزی‌خادم رئیس فدراسیون فوتبال، خداداد افشاریان، طهمورث حیدری و احمدرضا براتی هستند. حیدر بهاروند و حمیدرضا مهرعلی نیز به عنوان نواب رئیس اول و دوم عضو هیئت رئیسه هستند، ولی حضورشان به دلیل رعایت نشدن موارد مندرج در اساسنامه غیرقانونی است.

حالا با توجه به این درخواست طبق اساسنامه، رئیس فدراسیون ۱۴ روز فرصت دارد این جلسه را تشکیل دهد در غیر این صورت اعضا خودشان تشکیل جلسه می‌دهند.

***

اما چرا عزیزی‌خادم در آستانه برکناری قرار گرفته است؛ مهرداد سراجی و احسان اصولی از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال به دلایل این تصمیم اشاره کرده‌اند. سراجی نداشتن شفافیت مالی را پیش کشیده است: «عزیزی‌خادم درباره صورت‌های مالی اظهارنظری نکرده و اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر ارائه نشده است. این مسائل سبب شده در فدراسیون شفافیت مالی حاکم نباشد. برخی سرمربیان در فوتسال، امید و جوانان قرارداد ندارند. علت هم این است که تصمیمات شخصی گرفته شده است. در پرونده VAR متوجه نشدیم شرکت مشکوک‌الهویه به چه شکلی وارد کشور و چگونه خارج شد. مشخص نیست چه مبلغی به این شرکت پرداخت شده است. مهم‌ترین اتفاق هم می‌تواند حذف استقلال و پرسپولیس از مسابقات آسیایی باشد. افرادی در فدراسیون تصمیم‌گیری و به تازگی هم ایمیل و بیانیه صادر می‌کنند که فاقد جایگاه قانونی هستند.»

اصولی هم معتقد است تذکرات به عزیزی‌خادم بی‌فایده بوده است: «در طول تقریباً یک سال گذشته، تذکرات و نکاتی به شکل مکتوب و شفاهی در جلسه هیئت رئیسه در قالب صورتجلسه و داستان‌هایی از این دست گفته شده، اما هیچ شاهد و نشانه‌ای مبنی بر اصلاح فرآیند دیده نشده است. همچنان دوستان در همان فضا حرکت می‌کنند. دلیل ما برای این درخواست، برخی اتفاقات ناگوار و از همه مهم‌تر ماجرای حذف استقلال و پرسپولیس بود. بیم و نگرانی این را داریم که همین اتفاق برای فوتبال ملی کشورمان نیز رخ دهد. رفتار‌هایی که می‌بینیم، ما را بر آن داشت که پیش از وقوع این اتفاق ناگوار برای فوتبال، علاج کار را ببینیم و به این شکل (عزل موقت) موضوع را دنبال کنیم. امیدواریم تأثیر این کار سبب اعتلا و سربلندی فوتبال ملی شود.»

***

در شرایطی که عزیزی‌خادم و حامیانش درباره عزل موقت رئیس فدراسیون فوتبال سکوت کرده‌اند، اما کمیته اخلاق فدراسیون گویا مأموریت پیدا کرده است وارد این بازی شود و با تهدید و ارعاب، منتقدان را ساکت کند. در اولین واکنش، صبح پنج‌شنبه و چند ساعت پس از رسانه‌ای شدن نامه اعضای هیئت رئیسه، کمیته اخلاق یکی از منتقدان اصلی عزیزی‌خادم را شش ماه از تمامی فعالیت‌های فوتبالی محروم کرد. با حکم این کمیته که گفته می‌شود بر اساس اساسنامه فعالیت آن غیرقانونی است، سراجی به دلیل پرونده‌ای که شش ماه قبل و به دلیل اعتراض باشگاه سایپا به اقدامات فدراسیون و ارکان قضایی در ماجرای بازی جنجالی با پیکان در کمیته اخلاق برای وی باز شده بود، محروم شده است!

در گام دوم هم کمیته اخلاق در بیانیه‌ای تهدیدآمیز، منتقدان را با این اتهام که «عده‌ای عالمانه یا با جهل مرکب با دشمنان همیشگی ملت ایران همسو شده و با اقدامات خودسرانه قصد برهم زدن آرامش فوتبال را دارند»، آن‌ها را به اقدام قضایی تهدید کرد و از «برخورد عبرآموز» با آن‌ها خبر داد. بیانیه‌ای که نشان داد عزیزی‌خادم با این حربه به دنبال جلوگیری از خداحافظی زودهنگام از فدراسیون فوتبال است. جانبداری آشکار و رویکرد تهدیدآمیز کمیته اخلاق از رئیس فدراسیون در واکنش به خواسته قانونی اعضای هیئت رئیسه، نشان از خالی بودن دست «خوبان عالم» برای دفاع از اتهاماتی دارد که متوجه‌شان شده است.

با وجود این بیانیه‌ها، اما اعضای هیئت رئیسه مرعوب این تهدید‌ها نشده‌اند و احمدرضا براتی، عضو هیئت اینطور به اقدامات کمیته اخلاق واکنش نشان داده است: «شاید بتوان اظهارنظر علیه یکی از قوای سه‌گانه را مصداق همسویی با دشمنان یا مکاتبه با فیفا بدون هماهنگی با هیئت رئیسه را اقدامی خودسرانه تلقی کرد، اما انتقاد از چنین اقداماتی قطعاً مصداق هیچ یک از این دو عنوان نیست.» براتی در توئیتی دیگر هم در واکنش به تهدید کمیته اخلاق نوشته است: «ما گر ز سر بریده می‌ترسیدیم/ در محفل عاشقان نمی‌رقصیدیم.»

***

حالا طبق آخرین خبر‌ها قرار است جلسه سرنوشت‌ساز هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال برای برکناری عزیزی‌خادم ساعت ۹ صبح روز پنج‌شنبه ۲۸ بهمن برگزار شود، جلسه‌ای که به گفته سراجی بیش از دو‌سوم اعضا به عزل موقت عزیزی‌خادم رأی خواهند داد، اتفاقی که پایان خوبان عالم در فوتبال را رقم خواهد زد: «هشت نفر سایر اعضا هستند و یک نفر رئیس فدراسیون، اما باید دو‌سوم از اعضای به یک موضوع رأی بدهند که دو‌سوم از ۹ نفر باقی مانده می‌شود شش نفر. از نظر من بیش از شش نفر از اعضای هیئت رئیسه خواهان برکناری رئیس فدراسیون فوتبال هستند.»

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان