Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
18:49 - 1400/11/20

حاشیه‌ای بر اعلام حکم محرومیت تشریفاتی محمدحسین کنعانی‌زادگان مدافع تیم ملی فوتبال

کاریکاتور اخلاق‌گرایی!

محرومیت محمد حسین کنعانی‌زادگان از دو بازی ملی تشریفاتی پس از رسوایی اخلاقی، رویکرد کاریکاتوری فدراسیون فوتبال در اخلاق‌‎گرایی را نشان می دهد.

کاریکاتور اخلاق‌گرایی!

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- دوشنبه شب سرانجام پس از یک ماه، کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال حکم رسوایی اخلاقی محمدحسین کنعانی‌زادگان را اعلام کرد؛ دو بازی محرومیت به علاوه ۱۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی، حکمی که به نظر می‌رسد با توجه به تأخیر طولانی در صدور و همچنین نوع مجازاتی که در نظر گرفته شده است، بیشتر برای خالی نبودن عریضه صادر شده و نشانه‌ای از برخورد قاطع و محکم با اتفاق غیراخلاقی که حرمت تیم ملی را زیر سؤال برد، ندارد. یک حکم تشریفاتی تا فشار از روی فدراسیون فوتبال برداشته شود و فدراسیون خوبان عالم متهم به اهمال برابر فساد اخلاقی نشود!

با این حال با توجه به حکم صادر شده، به نظر می‌رسد شاهد یک نگاه کاریکاتوری به اخلاق در فدراسیون فوتبال هستیم. فدراسیونی که رئیس آن دم از اخلاق‌گرایی می‌زند، اما در عمل با حکمی که صادر می‌کند، مشخص می‌شود همه آن ادعا و شعار‌ها پوچ و توخالی بوده است!

***

اوایل دی‌ماه بود که انتشار یک فایل صوتی غیراخلاقی از محمدحسین کنعانی‌زادگان، مدافع پرحاشیه تیم ملی خبرساز شد. فایلی که در آن مدافع تیم ملی به یک خانم پیشنهاد غیراخلاقی و شرم‌آور در اتوبوس تیم ملی را می‌دهد، یک حرکت شنیع در جریان اردوی تیم ملی. پس از انتشار این فایل صوتی و واکنش تند و منفی اهالی فوتبال، شمارش معکوس برای برخورد قاطع و سریع با مدافع متخلف تیم ملی آغاز می‌شود. با این حال با گذشت هفته‌ها خبری از برخورد با این مدافع هنجارشکن نمی‌شود. شهاب‌الدین عزیزی‌خادم هم پس از واکنش‌های منفی زیاد به این ماجرا با تأخیر به این اتفاق غیراخلاقی واکنش نشان می‌دهد و عنوان می‌کند که «بازیکن بی‌اخلاق، حتی اگر بهترین بازیکن جهان هم باشد به اردوی تیم ملی دعوت نمی‌شود.» با توجه به صحبت‌های رئیس فدراسیون، این گمانه‌زنی بالا می‌گیرد که برای بازی‌های هفتم و یازدهم بهمن با تیم‌های عراق و امارات در انتخابی جام جهانی، کنعانی‌زادگان خط خواهد خورد.

با این حال اوایل بهمن با اعلام لیست تیم ملی و حضور مدافع متخلف در بین دعوت‌شدگان مشخص می‌شود واکنش عزیزی‌خادم تنها یک واکنش صوری و دور از واقعیت برای کاهش فشار‌ها به فدراسیون بوده است. دعوت از این مدافع پرحاشیه یک دهن‌کجی آشکار به افکار عمومی بود که با توجه به رسوایی رخ داده در اردوی تیم ملی در انتظار برخورد و محرومیت این مدافع بودند. با وجود چنین انتظاری، اما هم در بازی هفتم بهمن مقابل عراق و هم در دیدار یازدهم بهمن با امارات، کنعانی‌زادگان در ترکیب ثابت تیم ملی به میدان رفت تا هم فدراسیون فوتبال و هم سرمربی تیم ملی ثابت کنند که اخلاق‌گرایی برای‌شان محلی از اعراب ندارد.

***

یک و ماه نیم پس از رسوایی اخلاقی در اردوی تیم ملی، دوشنبه شب کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال حکم کنعانی‌زادگان را اعلام کرد. بر اساس این حکم، مدافع پرحاشیه تیم ملی «به دلیل نقض مقررات اخلاقی فوتبال به پرداخت مبلغ یک میلیارد ریال جریمه نقدی و محرومیت از دو بازی ملی مسابقه فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی محکوم شد.» نکته قابل توجه زمان انتشار این حکم است. این حکم ساعت ۲۲ و ۵۴ دقیقه دوشنبه شب روی خروجی سایت فدراسیون منتشر شد و به نظر می‌رسد زمان انتشار این خبر حساب شده بوده تا پس از بازی سوپرجام و اهمیت این مسابقه، این حکم زیاد به چشم نیاید و حواس‌ها به سمت آن پرت نشود. رویکردی که ثابت می‌کند چنین حکمی تنها یک نمایش و شوی مشمئزکننده برای لاپوشانی رسوایی اخلاقی مدافع تیم ملی بوده است.

محرومیت از دو بازی تیم ملی مقابل لبنان و کره که جنبه تشریفاتی دارد به همراه جریمه ۱۰۰ میلیونی که معادل یک‌ششم پاداش پرداختی فدراسیون به کنعانی‌زادگان برای صعود تیم ملی به جام جهانی است بیشتر از آنکه جنبه تنبیهی داشته باشد، جنبه تشویقی و دادن استراحت به این مدافع برای فراموشی رسوایی صورت گرفته را دارد و مسئولان فدراسیون فوتبال با دادن چنین حکم سبک و کم‌اثر و توهین‌آمیزی به نوعی به دنبال بستن پرونده‌ای بودند که سبب شده بود حرمت و مقدس بودن پیراهن تیم ملی زیر سؤال برود.

***

علاوه بر برخورد کاریکاتوری فدراسیون فوتبال با مدافع بی‌اخلاق تیم ملی، این حکم بیشتر به یک نوش‌داروی بعد از مرگ سهراب می‌ماند. انتظار می‌رفت همانطور که پیشتر هم کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در موارد درگیری‌ها و موارد غیراخلاقی به صورت فوری و سریع وارد عمل می‌شد و تا زمان برررسی پرونده، حکم به محرومیت تا اطلاع ثانوی می‌داد در ماجرای کنعانی‌زادگان هم فدراسیون فوتبال که مدعی اخلاق‌مداری است، بلافاصله این مدافع پرحاشیه را به صورت موقت و تا اطلاع ثانوی از تیم ملی کنار می‌گذاشت.

با این حال اهمال و بی‌تفاوتی فدراسیون فوتبال در ماجرای رسوایی اخلاقی کنعانی‌زادگان سبب شد نه‌تن‌ها فوری با این بازیکن برخورد نشود، بلکه پس از یک ماه و نیم تأخیر، یک حکم سبک و غیرقابل قبول صادر شود که به نوعی دهن‌کجی دوباره به حامیان اخلاق و حرمت تیم ملی است. حکمی که نشان داد چقدر جای معلمان اخلاق چه در بین مدیران و چه در بین مربیان بیشتر از همیشه خالی است تا نقل‌قول عبدالرضا برزگری، بازیکن تیم ملی در دهه ۵۰ بیشتر از همیشه توصیف کاملی از وضعیت امروز فوتبالمان باشد. او گفته بود: «فوتبال ناپاک امروز به پرویز دهداری نیاز داشت؛  اگر وی در فوتبال حضور داشت بسیاری از این اتفاقاتی که امروز شاهد آن هستیم، هرگز وجود نداشت.»

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان