Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
18:38 - 1400/11/19

نگاهی به شکاف در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال

«خوبان عالم» تنها و تنهاتر می‌شوند!

با افزایش مخالف‌های شهاب‌‎الدین عزیزی‌خادم در هئیت رئیسه، به نظر می رسد رئیس فدراسیون فوتبال هر روز تنهاتر می شود و در حال از دست دادن حامیانش است.

«خوبان عالم» تنها و تنهاتر می‌شوند!

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- حاشیه پشت حاشیه، چالش پشت چالش، دستاورد مدیریت جدید فدراسیون فوتبال در کمتر از یک سالی است که به ساختمان معروف کوچه دوم خیابان سئول جنوبی تهران رفته است. پس از حاشیه‌های مختلف، این‌بار رسانه‌ای کردن پیام تبریک فیفا درباره حل مشکل اساسنامه فدراسیون فوتبال سبب شده اختلاف برخی اعضای هیئت رئیسه فدراسیون با شهاب‌الدین عزیزی‌خادم و مشاورانش بالا بگیرد و شکاف بین اهالی سئول‌نشین عمیق‌تر شود.

تازه‌ترین چالش فدراسیون فوتبال از هفته گذشته آغاز شد؛ ۱۳ بهمن بود که غلامرضا رفیعی، مشاور حقوقی رئیس فدراسیون فوتبال با اعلام اینکه مشکل اساسنامه فدراسیون درباره ماهیت غیردولتی بودن آن با استناد به رأی دیوان عدالت اداری حل شده از تبریک فیفا به ایران خبر داد. این خبر با واکنش احسان قاضی‌زاده‌هاشمی روبه‌رو شد که معتقد بود «نامه‌ای که فدراسیون به فیفا زده، تبیین واقعی و حقیقی از ساختار حقوقی کشور به لحاظ قانونگذاری نیست، یعنی صورت‌مسئله به راحتی پاک شده، در حالی که قانونگذار اصلی در کشور به حکم قانون اساسی مجلس است.» رفیعی، اما با رد این صحبت‌ها به این نماینده مجلس کنایه زد که «نظر شخصی جنابعالی در حکم قانون، نظر دولت و رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری نیست.»

این بحث و جدل‌ها باعث شد دو نفر از هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال به حمایت از قاضی‌زاده بپردازند و ادعا‌های مشاور شهاب‌الدین عزیزی‌خادم را زیر سؤال ببرند. ابتدا احمدرضا براتی، معاون حقوقی سابق فدراسیون فوتبال و عضو فعلی هیئت رئیسه در توئیتر نوشت: «سخنان و نظرات در فدراسیون خطاب به قوه مقننه، نمایندگان مجلس و اساسنامه الزاماً نظر و موضع همه اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال نمی‌باشد.»

در ادامه احسان اصولی دیگر عضو هیئت رئیسه هم در گفتگو با خبرگزاری فارس به شدت به اظهارات رفیعی واکنش نشان داد: «در حالی که مسئولیت کار به عهده ماست، اما یک مشاور به نمایندگان مجلس توهین می‌کند. این مسائل سیاست ما و اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال نیست و اکثریت اعضای هیئت رئیسه نسبت به این اظهارات معترض هستند. دوستان یک قالب رفتاری و گفتاری را که هنجارشکنانه است وارد فوتبال کرده‌اند و این رشته را در سطح ملی دچار مشکل می‌کنند. آقایان به‌گونه‌ای صحبت می‌کنند که انگار ما هیچ تبعیتی از قوانین نداریم و می‌خواهیم برای خودمان جزیره مستقل تشکیل بدهیم. مشاور فدراسیون باید بداند ما فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران هستیم، نه اینکه برای خودمان جزیره مستقل تشکیل دهیم.»

مهرداد سراجی دیگر عضو معترض هیئت رئیسه که پیش از این انتقادات تندی را علیه عزیزی‌خادم مطرح کرده بود نیز از اظهارات مشاور حقوقی رئیس فدراسیون اعلام برائت کرد: «فدراسیون فوتبال در حوزه مالی شفافیت ندارد و این روز‌ها شاهد هستیم این عدم شفافیت به مسائل حقوقی نیز کشیده شده است. موضع اعلام شده از سوی مشاور حقوقی فدراسیون هیچ ارتباطی به هیئت رئیسه ندارد و یک موضع شخصی است.»

با توجه به این موضع‌گیری‌ها، شکاف در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال می‌تواند برای عزیزی‌خادم گران تمام شود و او در فاصله کمتر از یک سال به نظر می‌رسد حمایت سه عضو هیئت رئیسه را از دست داده است، به خصوص که با توجه به به ماده ۳۵ و بند ۲ ماده اساساسنامهT هیئت رئیسه بعد از مجمع بالاترین رکن مرجع تصمیم‌گیری است و از دست دادن حمایت سه عضو هیئت رئیسه می‌تواند چالش‌هایی را برای عزیزی‌خادم به همراه داشته باشد.

اعضای قانونی هیات رییسه شامل شهاب عزیزی خادم، شهره موسوی، میرشاد ماجدی، خداداد افشاریان، احمدرضا براتی، مهرداد سراجی، بهرام رضاییان، احسان اصولی و طهمورث حیدری می شوند و با توجه به حواشی چند وقت اخیر سراجی، براتی و اصولی با انتقادات‌شان به مشاور حقوقی رئیس فدراسیون فوتبال، عملاً در جبهه مقابل رئیس فدراسیون قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد با ادامه این روند و اوج گرفتن اعتراض‌ها به عملکرد مدیریت فدراسیون و افزایش منتقدان در هیئت رئیسه، عزیزی‌خادم روز‌های سخت‌تری را پیش‌رو خواهد داشت.

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان