Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
18:05 - 1400/11/17

حاشیه‌ای بر شایعه کناره‌گیری مهدی مهدوی‌کیا از هدایت تیم زیر ۲۳ سال و لغو اردو‌ها و بازی‌های تدارکاتی این تیم

امیدی که ناامید می شود

نه به آن شروع زودهنگام، نه به این بلاتکلیفی سؤال‌برانگیز، حکایت تیم فوتبال امید است، تیمی که خرداد ۱۴۰۰ و در فاصله سه سال تا المپیک پاریس با معرفی مهدی مهدوی‌کیا به عنوان سرمربی کارش را آغاز کرد، اما پس از گذشت تنها هشت ماه سرنوشت نامعلومی پیدا کرده و پس از لغو اردو‌ها در دی و بهمن و شایعه استعفای مهدوی‌کیا، امید امید‌ها دوباره در حال ناامید شدن است و دوباره روز از نو و روزی از نو!

امیدی که ناامید می شود

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- سوم مرداد ۱۳۵۵ و بازی با شوروی سابق در ورزشگاه مونیسپال شربروک در مونترال کانادا آخرین خاطره فوتبال ایران از المپیک است، المپیک مونترال ۱۹۷۶، ایران ۲ بر یک به شوروی سابق باخت و به کارش در این بازی‌ها پایان داد. ۴۵ سال از آن روز می‌گذرد و فوتبال پشت خط المپیک مانده است و تلاش‌ها در ۱۱ دوره گذشته برای صعود بی‌نتیجه بوده است. برخلاف دوره‌های گذشته، اما برای المپیک ۲۰۲۲ پاریس، فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک زودتر از همیشه دست به کار شدند و همه چیز به دقیقه ۹۰ کشیده نشد. خرداد ۱۴۰۰ مهدی مهدوی‌کیا به عنوان سرمربی تیم فوتبال امید انتخاب و آبان امسال هم تیم امید به مسابقات مقدماتی زیر ۲۳ سال آسیا در تاجیکستان رفت و توانست با برد ۴ بر صفر نپال، ۲ بر صفر لبنان و ۳ بر ۲ تاجیکستان، با سه برد به مرحله نهایی مسابقات که خرداد‌ماه سال آینده در ازبکستان برگزار می‌شود راه پیدا کند، یک شروع خوب و امیدوارکننده برای امیدها.

پس از بازگشت امید‌ها از تاجیکستان، کادر فنی این تیم از برنامه‌ریزی گسترده برای برگزاری اردو‌های خارجی و داخلی در دی و بهمن‌ماه در روز‌های فیفا برای آماده‌سازی تیم جهت حضور در مرحله نهایی در ازبکستان خبر داد. با این حال هیچ کدام از این برنامه‌ها اجرایی نشد و با توجه به حواشی که پس از حضور مهدوی‌کیا در بازی تیم منتخب جهان و تیم منتخب بازیکنان عرب به وجود آمد، وضعیت نامشخصی بر تیم امید سایه انداخته است، آن هم در شرایطی که امید‌ها سال آینده علاوه بر بازی‌های قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا در خرداد ۱۴۰۱، شهریور سال آینده هم باید در بازی‌های آسیایی هانگژو شرکت کنند.

با وجود متوقف شدن اردو‌های آماده‌سازی امیدها، مسئولان فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک سعی در عادی جلوه دادن شرایط دارند. شهاب‌الدین عزیزی‌خادم ۱۲ بهمن مدعی شد که وقفه‌ای در فعالیت تیم امید به وجود نیامده است: «این تیم کارش را دنبال می‌کند. ما در تورنمنت آسیای میانه حضور یافتیم و صعود کردیم. نکته مهمی که می‌تواند ذهن شما را روشن کند این است که فدراسیون از این حیث متمایز است که استارت تیم امید را از اکنون برای المپیک پاریس زده است. قبلاً به این شکل نبود و بر پایه سیاستگذاری شش ماهه قبل از تورنمنت کار را استارت می‌زد. امیدوارم تیم ملی امید در شرایط سخت کنونی که درگیر کرونا هستیم، بتواند از برنامه‌ریزی فیفادی استفاده کند. تیم امید برنامه‌ریزی خودش را دارد و خرداد‌ماه در مسابقات ازبکستان حضور خواهد یافت و دوشادوش سایر تیم‌های ملی کارش را دنبال خواهد کرد. آقای مهدوی‌کیا هم باید طبق برنامه خودشان بیایند و کار را شروع کنند.» رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک هم مدعی شد مهدوی‌کیا با جدیت در حال فعالیت در تیم امید است: «مهدوی‌کیا با جدیت پیگیر و در حال سازماندهی تیم است. تیم امید با ظرفیتی که در جامعه فوتبال وجود دارد و حضور مربی خوشنام خود در هانگژو خواهد بود.»

***

با وجود تلاش عزیزی‌خادم و صالحی‌امیری برای انکار مشکلات و حواشی تیم امید، اما لغو اردو‌ها و بازی‌های تدارکاتی این تیم در دی و بهمن‌ماه نشان می‌دهد که امید‌ها شرایط نگران‌کننده‌ای دارند. براساس برنامه مهدوی‌کیا قرار بود تیم امید در یک تورنمنت چهارجانبه با حضور تیم‌های ملی امید ایران، قطر، امارات و کره‌جنوبی در یکی از پنجره‌های فیفادی شرکت کند. علاوه بر این دیدار دوستانه‌ای با یک باشگاه خارجی و یک تیم ملی خارجی در بهمن‌ماه در برنامه آماده‌سازی تیم امید قرار گرفته بود. هیچ کدام از این برنامه‌ها عملی نشده و حتی اردوی تیم امید هم که قرار بود در این ماه در کمپ تیم‌های ملی در تهران برگزار شود لغو شده است.

امضا نشدن قرارداد کادر فنی تیم امید و بی‌توجهی فدراسیون فوتبال به شرایط آماده‌سازی این تیم، سبب شده اختلاف فدراسیون و مهدوی‌کیا به اوج برسد و این مربی برای تشکیل اردوی بهمن‌ماه تیم امید به تهران نیاید و این اردو لغو شود. چیا فوادی، مدیر رسانه‌ای تیم امید پس از استعفا در یک پست اینستاگرامی فاش کرد که مهدی مهدوی‌کیا حتی از جیبش حقوق همکاران خارجی‌اش را داده و اگر این اتفاق رخ نمی‌داد، شاید مشکلات تیم امید جنبه بین‌المللی هم پیدا می‌کرد. گفته می‌شود مهدوی‌کیا در مجموع رقمی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار یورو به جان لامرز مربی ۵۷ ساله و هلندی دستیار اول، تیمو روزنبرگ مربی ۴۶ ساله آلمانی مربی بدنساز و یک مربی دروازه‌بان‌های آلمانی که البته ظاهراً دو مربی آخر به صورت روزمزد کار کرده‌اند پرداخت کرده است.

***

هرچند عزیزی‌خادم ۱۵ بهمن در واکنش به وضعیت مهدوی‌کیا در تیم امید، صحبت را به یک زمان دیگر موکول کرده است، اما به نظر می‌رسد مهدوی‌کیا و فدراسیون فوتبال به آخر خط رسیده‌اند و سرمربی تیم امید استعفا داده است. اولین نشانه این استعفا کناره‌گیری مهدوی‌کیا از عنوان مدیر فنی فدراسیون است. مهدوی‌کیا که همزمان با سرمربیگری تیم ملی امید از سوی فدراسیون فوتبال به عنوان مدیر فنی فدراسیون هم انتخاب و معرفی شده بود، هفته گذشته از ادامه همکاری با فدراسیون فوتبال به عنوان مدیرفنی انصراف داد. گویا فیفا با تمامی اشخاصی که نام‌شان به عنوان مدیر فنی فدراسیون‌های عضو فیفا آمده ارتباط برقرار کرده و از آن‌ها خواسته در همایش مدیران فنی فدراسیون‌ها شرکت کنند که مهدوی‌کیا در پاسخ به این دعوت اعلام کرده او دیگر مدیر فنی فدراسیون فوتبال ایران نیست.

اگرچه نه فدراسیون فوتبال و نه مهدوی‌کیا به صورت رسمی درباره حرف و حدیث‌های به وجود آمده اظهارنظر رسمی نکرده‌اند، اما با توجه به شواهد موجود به نظر می‌رسد همکاری تیم امید و مهدوی‌کیا پس از هشت ماه به پایان رسیده و امید‌ها در فاصله سه ماه تا شروع مسابقات نهایی زیر ۲۳ سال آسیا در ازبکستان، بار دیگر با بلاتکلیفی و بی‌برنامگی محض روبه‌رو شده‌اند، معضلی که می‌تواند مانند دوره‌های گذشته باز هم چهار سال دیگر به حسرت المپیکی شدن فوتبال اضافه کند و همچنان سوم مرداد ۱۳۵۵ و بازی با شوروی در ورزشگاه مونیسپال شربروک در مونترال کانادا آخرین خاطره فوتبال ایران از المپیک باشد.

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان