Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
18:11 - 1400/11/13

به بهانه پایان کار هندبال در قهرمانی آسیا

بازگشت به جمع مدعیان

هندبال اگر چه در قهرمانی آسیا به مدال نرسید اما کسب سهمیه جهانی پس از 7 سال و صعود دو پله‌ای نسبت دوره قبل با کسب عنوان چهارمی نشان داد که هندبالیست‌های کشورمان دوباره به جمع مدعیان بازگشته‌اند.

بازگشت به جمع مدعیان

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- پرونده بیستمین دوره هندبال قهرمانی آسیا، دوشنبه شب در دمام عربستان با قهرمانی قطر بسته شد، قهرمان بلامنازع هندبال آسیا که در پنج دوره گذشته با جذب بازیکنان دوملیتی و خارجی توانسته است از رقبای آسیایی‌اش فاصله بگیرد. هندبالیست‌های ایران هم با شکست در دیدار رده‌بندی برابر سعودی‌ها، در جایگاه چهارم قرار گرفتند. اگرچه دست هندبالیست‌های ایران در قهرمانی آسیا به مدال نرسید، اما کسب سهمیه رقابت‌های جهانی مهم‌ترین دستاورد شاگردان مانوئل فرناندز بود. سهمیه‌ای که پس از هفت سال به دست آمد تا هندبال که در سال‌های اخیر با افت روبه‌رو شده بود در مسیر بازگشت به روز‌های خوب قرار بگیرد.

۵ برد، ۳ باخت و سهمیه جهانی

دمام عربستان از ۲۸ دی میزبان بیستمین دوره قهرمانی هندبال آسیا بود، رقابت‌هایی که تیم ایران با یک پوست‌اندازی و یک مربی مشهور خارجی به دنبال جبران نتایج نه‌چندان خوب دوره‌های اخیر بود. مأموریت این تحول هم به یک سرمربی اسپانیایی سپرده شده بود؛ مانوئل مونتایا فرناندز، مربی تیم ملی اسپانیا و قطر که تیرماه امسال با فدراسیون هندبال قرارداد بست و جای علیرضا حبیبی را گرفت تا دوباره نیمکت هندبال به یک مربی خارجی برسد.

سرمربی اسپانیایی ۶۳ ساله تیم ملی هندبال مدرک دکترای علوم ورزشی از دانشگاه بارسلونا، استاد تمام دانشگاه بارسلون و بالاترین درجه مربیگری کشور اسپانیا و مستر کوچ اروپا بود و این امیدواری وجود داشت که با انتخاب او که با توجه به حضور در قطر از تیم‌های آسیایی شناخت داشت، هندبال بتواند به هدفش برسد، هدف هم کسب سهمیه قهرمانی جهان در رقابت‌های قهرمانی آسیا ۲۰۲۲ بود. هدفی که فرناندز هم به رسیدن به آن ایمان داشت: «به این تیم صددرصد ایمان دارم و اگر غیر از این بود، اصلاً این مسئولیت را قبول نمی‌کردم. اگر بازیکنانم شانس حضور در قهرمانی جهان را نداشتند، اینجا نبودم و می‌توانستم تصمیمات ساده‌تری بگیرم.»

تیم ملی هندبال در دوره گذشته قهرمانی آسیا که سال ۲۰۲۰ در کویت برگزار شده بود، تنها توانست تا مرحله یک‌چهارم نهایی بالا بیاید و در پایان در رده ششم قرار بگیرد. با توجه به کارنامه هندبال در دوره قبلی، شاگردان فرناندز در عربستان به دنبال جایگاه بالاتر و به خصوص قرار گرفتن در بین پنج تیم برتر برای کسب سهمیه قهرمانی جهان بودند.

هندبال که در بیستمین دوره قهرمانی آسیا در گروه B قرار گرفته بود، مرحله گروهی را با اقتدار شروع کرد و تیم ایران با برد ۳۲ بر ۱۰ مقابل استرالیا، ۴۲ بر ۲۹ برابر هند و ۲۴ بر ۲۰ برابر عربستان میزبان توانست به عنوان تیم اول گروه راهی یک‌چهارم نهایی شود. در مرحله بعد ایران با برد ۲۸ بر ۲۵ عراق و ۲۷ بر ۲۶ برابر کویت توانست پس از هفت سال سهمیه مسابقات قهرمانی جهان را به دست آورد.

پس از قطعی شدن صعود ایران به مسابقات جهانی، نتایج هندبال روند نزولی پیدا کرد و تیم فرناندز روی دور باخت افتاد. ابتدا تیم ایران ۳۶ بر ۲۶ در آخرین بازی مرحله یک‌چهارم نهایی به بحرین باخت تا به عنوان تیم دوم راهی نیمه‌نهایی شود. در بازی پای فینال، تیم ایران ۳۴ بر ۱۹ به تیم مدعی قطر باخت تا به دیدار رده‌بندی راه پیدا کند. در رده‌بندی که ملاقات دوباره با عربستانی‌ها بود، این‌بار برخلاف بازی مرحله گروهی، نتوانستیم برد را تکرار کنیم و شاگردان فرناندز ۲۶ بر ۲۳ با یک بازی پراشتباه باختند تا دست هندبال به مدال نرسد و در جایگاه چهارم قرار بگیرد. با این حال جایگاه ایران نسبت به دوره گذشته ارتقا پیدا کرد و دو رده رشد داشت و از ششمی نوزدهمین دوره به چهارمی بیستمین دوره رسیدیم.

خداحافظی با پروفسور؟

با پایان مسابقات قهرمانی آسیا، یکی از چالش‌های هندبال شایعاتی است که درباره جدایی مربی اسپانیایی به گوش می‌رسد. گفته می‌شود همکاری مانوئل با تیم ملی هندبال ایران بعد از کسب مقام چهارمی آسیا و سهمیه مسابقات جهانی ٢٠٢٣ به پایان رسیده است. پیراهن تیم ملی با امضای ملی‌پوشان هم احتمالاً آخرین یادگار مانوئل از دوران سرمربیگری ایران خواهد بود. استوری بازیکنان تیم ملی و آرزوی موفقیت برای سرمربی اسپانیایی هم نشان می‌دهد که مانوئل دیگر به ایران باز نمی‌گردد. جدایی فرناندز در شرایطی است که هندبال با این مربی روند رو به رشدی را آغاز کرده بود، اما با رفتن سرمربی اسپانیایی، هندبال باید برای بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو و جهانی ۲۰۲۳ لهستان و سوئد، به دنبال یک مربی جدید باشد و روز از نو و روزی از نو.

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان