Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
15:30 - 1401/10/16

به بهانه پایان نیم فصل لیگ برتر فوتبال

تهران در صدر، خوزستان در قعر!

در حالی نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال به پایان رسید که حضور ۲ تیم تهرانی در بین ۴ تیم اول جدول و قرار گرفتن ۲ تیم خوزستانی در رده آخر و ماقبل آخر قابل توجه است.

تهران در صدر، خوزستان در قعر!

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- با برگزاری دیدار تراکتور و استقلال، پرونده نیم فصل لیگ برتر فوتبال بسته شد، رقابت هایی که ۲۱ مرداد آغاز شد و جمعه با انجام آخرین مسابقه هفته پانزدهم به نیمه راه رسید. نیم فصل اول لیگ بیست و دوم در حالی با صدرنشینی پرسپولیس به پایان رسید که این مسابقات در ۱۵ هفته گذشته با فراز و نشیب‌هایی همراه بود که به آن پرداخته‌ایم.

بازگشت به عادت قهرمانی

مانند تمام فصل‌های اخیر، قرمزها نشان دادند که یک پای معادلات قهرمانی هستند و پس از اینکه سال گذشته در رقابت با استقلال، جام را پس از ۵ قهرمانی متوالی به رقیب سنتی‌شان واگذار کردند، در لیگ بیست و دوم یکی از مدعیان اصلی قهرمانی هستند. آنها با بازگشت علیرضا بیرانوند و سروش رفیعی و جذب بازیکنانی مانند سعید صادقی، مرتضی‌ پورعلی گنجی و دانیال اسماعیلی‌فر، خواب‌های زیادی برای لیگ بیست و دوم دیده بودند و امروز تا نیمه لیگ توانستند موفق باشند.

آنها نیم فصل را با ۳۲ امتیاز که معادل ۱/۲ امتیاز در هر بازی هست با ۹ برد، ۵ مساوی و تنها یک باخت به عنوان صدرنشین به پایان رساندند تا مدعی شماره یک جام در لیگ بیست و دوم باشند.

تهران در صدر، خوزستان در قعر!

پرسپولیس در چهارمین فصل حضور یحیی گل‌محمدی به عنوان سرمربی روی نیمکت این تیم اگر چه با دو مساوی در شروع لیگ جاری، سایه‌ای از تیم همیشه مدعی بود اما در ادامه آنها با ۴ برد متوالی به جمع مدعیان اضافه شدند. اگر چه در هفته هفتم با باخت به تراکتور ترمزشان کشیده شد اما در ادامه این تیم توانست خیلی زود از بحران جدا شود و با ۵ برد و ۳ مساوی در بازی‌های باقی مانده تا نیم فصل، با صدرنشینی آماده بازی‌های دور برگشت لیگ می‌شوند.

صدرنشینی سرخ‌پوشان در پایان نیم فصل در شرایطی است که این تیم به خصوص در خط حمله با حواشی زیادی همراه بود و جدایی یورگن لوکادیا که با ۶ گل بهترین گلزن این تیم بود، اگر چه یک شوک به تیم یحیی گل‌محمدی وارد کرد اما در بازی‌های پایانی نیم فصل، بازیکنان جوانی مانند محمد عمری با درخشش‌شان اجازه ندادند تا جای خالی این مهاجم هلندی احساس شود.

مثلثی که پرسپولیس را تعقیب می‌کند

علاوه بر پرسپولیس، سه تیم سپاهان، گل‌گهر و استقلال دیگر مدعیان جدی قهرمانی در فصل بیست و دوم هستند، سه تیمی که در ۱۵ هفته گذشته از فصل، در بالای جدول سایه به سایه قرمزها حرکت کرده‌اند و حتی به صدر هم رسیده‌اند. سپاهان با خوزه مواریس دستیار مورینیو با ۲۷ امتیاز تیم دوم جدول در پایان نیم فصل است. زردپوشان اصفهانی که هزینه‌های گزاف‌شان پیش از شروع لیگ، اعتراض خیلی از تیم‌ها را به همراه داشت با سرمربی پرتغالی‌شان تنها ۵ امتیاز با صدر فاصله دارند و به دنبال شکستن طلسم قهرمانی پس از ۷ سال هستند.

تهران در صدر، خوزستان در قعر!

گل‌گهر سیرجان در چهارمین فصل حضور در لیگ برتر اگر چه مانند سه دوره گذشته یکی از تیم‌های مدعی است اما این بار شاگردان امیر قلعه‌نویی ثبات بیشتری در نتیجه‌گیری دارند و توانسته‌اند با پایان نیم فصل یکی از مدعیان لقب بگیرند. آنها با ۲۷ امتیاز و البته یک بازی عقب افتاده با آلومینیوم که قرار است ۲۶ دی برگزار شود، با ۲۷ امتیاز و تفاضل گل کمتر نسبت به سپاهان در رده سوم قرار دارند.

تهران در صدر، خوزستان در قعر!

مدافع عنوان قهرمانی هم در لیگ بیست و دوم با ریکاردو ساپینتو در بین مدعیان قرار دارد. آبی‌ها که فصل گذشته پس از ۹ سال توانستند دوباره قهرمانی در لیگ را جشن بگیرند، در ۱۵ هفته گذشته از لیگ برای تکرار قهرمانی مصمم نشان داده‌اند، هر چند بازی اول و آخرشان را در این نیم فصل با باخت به پایان رساندند. آنها هفته اول نیم فصل به سپاهان باختند و در هفته پایانی نیم فصل هم مقابل تراکتور شکست خوردند.

تهران در صدر، خوزستان در قعر!

با این حال استقلالی‌ها در پایان نیم فصل اول با ۲۷ امتیاز و با تفاضل گل کمتر نسبت به سپاهان و گل‌گهر در رده چهارم قرار دارند و برای رسیدن به صدر و جبران فاصله امتیازی با پرسپولیس، چشم به نیمه دوم فصل دارند.

سلام خوزستان از قعر جدول

نگاهی به پایین جدول لیگ در پایان نیم فصل هم نشان می‌دهد انگار لیگ بیست و دوم با تیم‌های خوزستانی سرسازگاری ندارد و سه نماینده این استان در فصل جاری از روزهای خوب‌شان دور هستند، به طوری که در ۲ تیم قعرنشین جدول، خوزستانی هستند.

فولاد که فصل پیش یکی از تیم‌های بالای جدولی و مدعی بود، در نیم فصل اول لیگ، بالا و پایین زیادی داشته است و حواشی خارج از زمین بازی این تیم مانند شایعاتی که درباره حضور جواد نکونام به عنوان کمکِ کارلوس کی‌روش در جام‌جهانی به گوش می‌رسید در کنار حواشی غیرفوتبالی دیگر که در نهایت به استعفای حمیدرضا گرشاسبی ختم شد، سبب شده فولاد که تنها نماینده باقی مانده ایران در لیگ قهرمانان است، نیم فصل را در جایگاه ششم به پایان برساند.

وضعیت ۲ تیم دیگر خوزستان در پایان نیم فصل اسفناک‌تر است و نفت مسجد سلیمان و صنعت نفت آبادان، تیم‌های آخر و ماقبل آخر جدول لیگ در پایان هفته پانزدهم هستند. نفت مسجد سلیمان با ۹ امتیاز از ۱۵ بازی در قعر جدول است و صنعت نفت هم با ۱۰ امتیاز در رده پانزدهم قرار گرفته، شرایطی که اگر ادامه پیدا کند، شاید باعث شود که با سقوط این ۲ تیم، خوزستان در فصل آینده تنها یک نماینده داشته باشد.

تهران در صدر، خوزستان در قعر!

نکته قابل توجه درباره تیم نفت مسجد سلیمان، عملکرد فاجعه‌بار این تیم در خط دفاعی است که در ۱۵ بازی ۳۵ گل دریافت کرده است و باعث شده تفاضل این تیم منفی ۲۳ باشد. وقتی این آمار عجیب می‌شود که بدانیم دومین خط دفاع ضعیف لیگ مربوط به نفت آبادان با ۱۸ گل یعنی تقریبا نصف گل‌های خورده نماینده مسجدسلیمان است.

البته ملوان هم پس از بازگشت دوباره به لیگ برتر از جمله تیم‌هایی بود که در نیم فصل اول هفته‌ها در قعر جدول قرار داشت اما آنها توانستند از بحران کمی جدا شوند و از قعر مقداری فاصله بگیرند.

شاگردان مازیار زارع با ۵ باخت در ۷ بازی اول، شروعی ناامیدکننده داشتند اما ملوان از هفته هشتم با کسب اولین برد مقابل صنعت نفت، در ۸ بازی باقی مانده بهتر نتیجه گرفت تا از قعر جدول کنده شود و در پایان نیم فصل با ۱۵ امتیاز در رده سیزدهم جدول قرار دارد.

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا