Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
02:55 - 1401/11/09

سایه روشن‌های هفته هفدهم لیگ برتر فوتبال

آسمان آبی استقلال، آسمان قرمز پرسپولیس

هفته هفدهم لیگ برتر برای استقلال و پرسپولیس متفاوت گذشت، آبی‌ها با یک برد از بحران عبور کرده و قرمزها با یک باخت جایگاهشان در صدر جدول متزلزل شد.

آسمان آبی استقلال، آسمان قرمز پرسپولیس

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- هفته هفدهم لیگ برتر روزهای پنج شنبه و جمعه در حالی برگزار شد که با نتایج تیم‌های مدعی، رقابت در بالای جدول در حال داغ‌تر شدن است. بر خلاف قعر جدول که به نظر می‌رسد برخی تیم‌ها خودشان را برای خداحافظی از لیگ برتر آماده کرده‌اند و تلاشی برای جدا شدن از انتهای جدول انجام نمی‌دهند.

حاشیه امنیت قرمزها در خطر

هفته هفدهم پایان حاشیه امنیت قرمزها در صدر جدول بود و حالا آنها نزدیک‌تر از قبل صدای نفس‌های سپاهان را پشت سرشان احساس می‌کنند. پرسپولیس این هفته باخت و ۳۵ امتیازی باقی ماند و در طرف مقابل سپاهان مقابل حریفش پیروز شد و به امتیاز ۳۳ رسید تا فاصله پرسپولیس صدرنشین با شاگردان ژوزه مورایس که در رده دوم هستند به تنها ۲ امتیازبرسد. فاصله‌ای که سبب شده تنها یک لغزش دیگر از شاگردان یحیی گل‌محمدی جایگاهشان را در صدر به خطر بیندازد.

باخت به فولاد، دومین شکست پرسپولیس در فصل جاری لیگ برتر بود و آنها پس از ۴ ماه دوباره طعم شکست را چشیدند. اولین باخت پرسپولیس به ۱۰ مهر و بازی هفته هفتم برابر تراکتور بر می‌گشت و حالا آنها پس از 10 دهفته دوباره شکست خوردند، شکستی که با توجه به رقابت نزدیک مدعیان در بالای جدول می تواند کارشان را برای ادامه صدرنشینی سخت‌تر از قبل کند.

آسمان استقلال دوباره آبی شد

برخلاف پرسپولیس، هفته هفدهم به کام رقیب سنتی‌شان یعنی استقلال بود و آنها توانستند با یک برد پرگل فعلا از بحران چند هفته‌ای که حتی ریکاردو ساپینتو را در تا دم خروجی هم بُرد، خارج شوند. استقلال با پیروزی مقابل ملوان مقابل ۳۰ امتیازی شد و فاصله‌اش را با صدر به ۵ امتیاز کاهش داد تا آبی‌ها همچنان خودشان را در کورس قهرمانی نگه دارند.

برد مقابل ملوان، اولین پیروزی استقلال پس از ۴ هفته بود، آنها آخرین پیروزی‌شان به هفته سیزدهم و بازی مقابل صنعنت نفت در ۴ دی بر می‌گشت، پس از این بازی، آبی‌پوشان یک مساوی مقابل مس رفسنجان و دو باخت برابر تراکتور و سپاهان را کسب کردند، روندی که سبب شد فاصله ساپینتو و تیمش با صدر بیشتر شود.

آنها اما در هفته هفدهم پس از نزدیک به یک ماه دوباره به جاده پیروزی برگشتند و با برد پرگل توانستند به شرایطشان در جدول سروسامانی بدهند تا در دفاع از عنوان قهرمانی فصل گذشته پا پس نکشیده باشند.

تراکتور مدل لالیگا

تراکتور با سرمربی لالیگایی‌اش در حال اضافه شدن به جمع تیم های بالای جدولی است و روند قرمزپوشان تبریزی با پاکو خمس توانسته این تیم را به مدعیان نزدیک کند. هر چند فاصله ۹ امتیازی تراکتور با پرسپولیس صدرنشین شاید به سختی قابل جبران باشد اما به نظر می‌رسد تبریزی‌ها دوباره در حال بازگشت به جایگاه گذشته هستند، تیمی که با هواداران پرشورش یکی از شناسنامه‌های لیگ ایران است.

تراکتور که این هفته توانست ذوب آهن را در اصفهان شکست دهد، در سه بازی گذشته با دو برد و یک مساوی آرام آرام در حال کم کردن فاصله امتیازی با دیگر مدعیان است. تیمی که با ریکاردو آلوز برزیلی آقای پاس گل لیگ و داشتن مهاجمانی مانند محمد عباس زاده و رضا اسدی که در صدر جدول گلزنان هستند، تبدیل به یکی از تیم‌های تماشایی این هفته‌های لیگ شده است.

پرنوسان مانند گل‌گهر

گل‌گهر با امیر قلعه نویی اگر چه در بیست و دومین دوره لیگ برتر یکی از تیم‌های بالای جدولی است اما سیرجانی‌ها همچنان پرنوسان نتیجه می گیرند، روندی که باعث شده نتوانند از فرصت امتیاز از دست دادن دیگر تیم‌های مدعی استفاده کنند.

گل‌گهر که این هفته در دربی کرمان برابر مس رفسنجان به تساوی رسید، در سه بازی اخیر با سه مساوی متوالی از ۹ امتیاز ممکن تنها ۳ امتیاز دشت کرده است. البته شاگردان قلعه نویی با ۳۰ امتیاز تیم سوم جدول هستند اما به نظر می‌رسد با این روند پرفراز و نشیب، گل‌گهر مانند فصل‌های پیش خیلی سخت خواهد توانست برای قهرمانی بجنگد و آنها برای رسیدن به جام ابتدا باید نوسان نتیجه گیری‌شان را بگیرند. به خصوص که آنها الان استقلال را هم امتیاز با خودشان در رده چهارم می‌بینند و تنها به دلیل تفاضل گل بهتر سومی جدول را در اختیار دارند.

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا