Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
02:38 - 1400/10/22

توهین و فشار فدراسیون فوتبال به مجلس با واکنش نمایندگان روبه‌رو شده است

بهارستان چشم در چشم «خوبان عالم»

توهین یکی از مدیران فدراسیون فوتبال به مجلس و تحت فشار قرار دادن نمایندگان برای تصویب اساسنامه این فدراسیون، واکنش تند نمایندگان را به همراه داشته است.

بهارستان چشم در چشم «خوبان عالم»

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- حواشی فدراسیون فوتبال تمامی ندارد، فدراسیونی که از اسفند سال گذشته با انتخاب شهاب‌الدین عزیزی‌خادم به عنوان رئیس جدید، کمتر پیش آمده در ۱۰ ماه گذشته یک روز بی‌چالش را پشت سر بگذارد. آخرین آن هم رویارویی فدراسیون فوتبال با نمایندگان مجلس است.

فشار به مجلس پذیرفتنی نیست

تصویب اساسنامه فدراسیون فوتبال به عنوان یک نهاد «مستقل غیردولتی» در حالی که از دولت به صورت مستقیم بودجه دریافت می‌کند، یکی از چالش‌های بهارستان‌نشینان و سئول‌نشینان در ماه‌های اخیر بوده است. مسئولان فدراسیون فوتبال با بزرگنمایی عواقب عدم تأیید اساسنامه در مهلت تعیین شده توسط فیفا که اسفند‌ماه به پایان می‌رسید، سعی کرده‌اند با چماق تعلیق و احتمال غیرواقعی حذف ایران از جام جهانی در صورت تصویب نشدن اساسنامه، مجلسی‌ها را زیر منگنه بگذارند. عزیزی‌خادم در این رابطه در تازه‌ترین اظهاراتش در یک برنامه تلویزیونی خواهان «عقلانیت و تدبیر» از سوی مجلس شده است: «با توجه به دلسوزی نمایندگان محترم، این مسیر به نفع فوتبال و مردم ختم خواهد شد. دغدغه وجود دارد و اطمینان دارم نمایندگان با دلسوزی و فداکاری، تدبیر و عقلانیت جمعی، کاری را برای آینده فوتبال انجام می‌دهند.»

علی کفاشیان، رئیس سابق فدراسیون فوتبال هم که از متهمان پرونده فساد در فوتبال است به یاری رئیس فعلی آمده و در اظهارنظری کذب، مدعی حذف تیم ملی از جام جهانی در صورت تصویب نشدن اساسنامه شده است: «متأسفانه در آینده جام جهانی را در پیش داریم و قطعاً اگر این مشکلات حل نشود، جلوی ما را برای حضور در جام جهانی می‌گیرند.» این صحبت‌ها در شرایطی است که در صورت عدم تأیید، عواقبی متوجه تیم ملی نمی‌شود و کمیته انتقالی فوتبال تشکیل می‌شود.

پس از فشار فدراسیون فوتبال به مجلس برای تصویب اساسنامه فوتبال، دیروز علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس نسبت به این مسئله در گفتگو با خبرگزاری ایرنا واکنش نشان داد: «مجلس برای بررسی طرح‌ها و لایحه‌ها، پروسه مشخصی دارد و کسی نمی‌تواند به این نهاد قانونگذار برای تسریع در بررسی طرح‌ها و لایحه‌ها فشار بیاورد. لایحه‌ها باید زمانبندی لازم در کمیسیون مربوطه را طی کند و در صحن بررسی شود. تاکنون از سوی فدراسیون فوتبال درخواستی در زمینه بررسی فوری اساسنامه فدراسیون به مجلس ارسال نشده است. اگر فدراسیون درخواستی دارد باید به هیئت رئیسه و کمیسیون فرهنگی ارسال کند. فدراسیون اگر باور دارد که خطری متوجه فوتبال ایران است باید درخواست بررسی فوری اساسنامه را به کمیسیون مربوطه ارسال کند تا ما براساس منافع ملی و ورزش ایران آن را بررسی کنیم. اکنون برخی در رسانه‌ها، مسائلی را مطرح می‌کنند، اما با مصاحبه کار به جایی نخواهد رسید.»

وزارت ورزش چرا جرئت برخورد با فساد را ندارد؟

دیگر چالش فدراسیون فوتبال و مجلس به ماجرای توهین یکی از مدیران این فدراسیون به مجلس برمی‌گردد که با واکنش شدید مجلس روبه‌رو شده است. هفته گذشته در یک برنامه تلویزیونی ویژه حذف سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا، ابتدا احمد راستینه، نماینده مجلس به شدت از فدراسیون فوتبال در ماجرای پیش آمده انتقاد می‌کند: «فدراسیون فوتبال خودش را درگیر مسائل سخیف می‌کند که برخلاف منافع ملی است. مواردی از نفوذ و فساد در فوتبال را به مراجع ذی‌ربط گزارش خواهیم کرد.» در ادامه داریوش مصطفوی، رئیس کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال، واکنش توهین‌آمیزی را نشان می‌دهد و می‌گوید: «شما چطور به خود اجازه توهین به رئیس فدراسیون را می‌دهید، به دنبال نان و آب مردم باشید؛ همین‌طور کار کردید که وضع مملکت این است. غلط زندگی می‌کنیم، چون شما نماینده ما هستید!»

توهین این عضو فدراسیون فوتبال به مجلس باعث شد دیروز محمود احمدی‌بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در یک نطق در صحن علنی به آن واکنش نشان دهد: «به سخیف‌ترین شکل ممکن به قوه مقننه و همکار محترم می‌تازند و با نگاه تحقیرآمیزی به مردم شریف ایران توهین می‌کنند. مجلس از این اهانت‌ها هراسی ندارد و انتظار داریم رئیس و هیئت رئیسه مجلس به اهانت امثال مصطفوی‌ها ورود جدی کنند و ضمن برخورد قانونی با وزارت ورزش، اقدامات اساسی برای خشکاندن فساد در این مجموعه، به ویژه فوتبال در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.»

بیغش همچنین فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش را به دلیل فساد مورد خطاب قرار داد: «واقعاً فلسفه این حجم از فساد لجام‌گسیخته در حوزه ورزش چیست. آقای سجادی! وزارت متبوع شما در موضوع رسیدگی اساسی به فساد در ورزش چکاره بوده و چه جریانی پشت این ماجراست که کسی جرئت برخورد با آن را ندارد. حذف تیم‌های مذکور و سایر حواشی نشان‌دهنده آشفتگی ساختار ورزش کشور است و اتفاقات علاوه بر برملا کردن ناکارآمدی وزارت ورزش در کنترل و نظارت بر فدراسیون‌ها، نشان می‌دهد فساد تا عمق جان و کلام آن نفوذ کرده و رسانه ملی را نیز مانند یک بازیچه به دنبال خود می‌کشاند. بدانید و هوشیار باشید اراده‌ای مرموز، مسموم و مرصوص در مافیای فوتبال به دنبال ضربه زدن به کشور بوده و در سطوح مختلف پی بدنامی دولت جدید می‌گردند. در این عرصه پرطرفدار باید ورود شود و با پاکسازی جریان مخرب، کار را به جوانان متدین و تحصیلکرده حوزه ورزش سپرده شود.»

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان