Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
19:53 - 1400/10/13

۲ روایت از پیمان نصیری قهرمان پارالمپیک و آرین غلامی قهرمان شطرنج از دیدار با سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی

انگشتر سردار باارزش‌ترین مدال‌شان شد

پیمان نصیری قهرمان پارالمپیک و آرین غلامی قهرمان شطرنج، دیدار با شهید حاج قاسم سلیمانی را فرامونش نشدنی عنوان می‌کنند و هدیه انگشتر سردار را بالاترین مدال‌شان می‌نامند.

انگشتر سردار باارزش‌ترین مدال‌شان شد

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- دو سال از ۱۳ دی ۹۸ می‌گذرد، بامداد جمعه‌ای که سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی آسمانی شد، سرداری که برای ورزشی‌ها هم مانند بخش‌های دیگر یک قهرمان است. پیمان نصیری قهرمان پارالمپیک و آرین غلامی قهرمان شطرنج جهان، دو قهرمانی هستند که دیدار‌های جداگانه‌ای با سردار سلیمانی داشتند، در گزارشی به بهانه دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی به بازخوانی آن ملاقات‌ها پرداخته‌ایم.

قهرمانان را برادران جهادی‌اش می‌دانست

هشتم آبان ۹۳ را پیمان نصیری هیچگاه فراموش نخواهد کرد. قهرمان کرمانی بازی‌های پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن و نفر سوم پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو و دارنده چند مدال طلا در بازی‌های پاراآسیایی، آن روز یک مهمان ویژه داشت، محمود محمودی‌نیا، مدیر‌کل وقت ورزش و جوانان استان کرمان در تماس با این قهرمان کرمانی خبری مهم به او می‌دهد: «آقای نصیری! خودتان را برای دیدار با سردار سلیمانی آماده کنید.» نصیری اینطور آن تماس را نقل می‌کند: «روزی از استانداری تماس گرفتند که به آنجا بروم، دوباره زنگ زدند که سردار خودش می‌خواهد به خانه‌ام بیاید. از حضور سردار قاسم در منزل خیلی خوشحال بودم، چون او با این کار بزرگواری خود را نشان داد. سردار چهره‌ای دلنشین داشت و احساس راحتی زیادی می‌کرد، مسئله‌ای که حتی اطرافیانش هم از آن متعجب بودند.»

ملاقاتی که دلیلش به دو هفته پیش از آن برمی‌گشت، به ۲۷ مهر ۹۳، به روزی که نصیری پس از کسب طلای دو ماده هزار و ۵۰۰ متر بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون، مدالش را به دلیل قدردانی از فداکاری‌ها و شجاعت‌های سردار قهرمان دفاع‌مقدس به سردار سلیمانی تقدیم کرده بود.

حالا پس از بازگشت کاروان ایران از پاراآسیایی، سردار تصمیم می‌گیرد برای تشکر و قدردانی از اقدام نصیری برای دقایقی به دیدار او برود. نصیری که انتظار حضور فرماندهی سپاه قدس در منزلش را نداشت، پس از خوشامدگویی به سردار، مدال طلای مسابقات دوومیدانی اینچئون در ماده هزار و ۵۰۰ متر را براساس وعده‌ای که پس از کسب مدال داده بود به سردار سلیمانی هدیه می‌کند. شهید سلیمانی با قدردانی از اقدام نصیری از پذیرفتن این هدیه امتناع می‌کند و این مدال را شایسته نصیری و تلاش او می‌داند و می‌گوید: «حرکت شما پس از کسب مدال طلای مسابقات، اقدامی زیبا و ارزشمند برای تمام شیعیان جهان بود و موجبات خوشحالی و خرسندی من را نیز به دنبال داشت. همیشه قدردان شما‌هایی هستم که پرچم کشور را به اهتزاز درمی‌آورید. شما همچون برادران جهادی من هستید.»

در این دیدار سردار سلیمانی نامه‌ای خطاب به این ورزشکار نوشت که در متن آن آمده است: «از خداوند سبحان، سلامتی و موفقیت همیشگی شما را خواستارم. مدال‌آوری جنابعالی و قهرمان آسیایی موجب شد سرود جمهوری اسلامی، این نوای قرآنی در عالم طنین‌افکن شود و پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی که نماد سرزمین قهرمانان و رادمردان بزرگی است با افتخارآفرینی شما برادر گرانقدر در بالای همه پرچم‌ها و نماد‌ها بدرخشد و قلب میلیون‌ها ایرانی خوشحال گردد. اگرچه جنابعالی در همانجا این مدال را به عنوان هدیه به حقیر اهدا نمودید، این نشان از عنایت خاص شما برادر ایثارگر به خط جهاد و مقاومت است، وگرنه من قابل این محبت نمی‌باشم. از خداوند سبحان برای جنابعالی توفیق همیشگی را توأم با سربلندی و قهرمانی ابدی خواستارم.»

سردار در پایان این ملاقات، انگشتر خود را به نصیری می‌دهد. هدیه‌ای که او می‌گوید بهترین و با‌ارزشی‌ترین هدیه‌ای بود که تاکنون گرفته است.

انگشتری که بالاترین مدالم بود

سومین روز از اسفند سال ۹۷ برای آرین غلامی، شطرنج‌باز نوجوان کشورمان، یکی از خاص‌ترین روز‌های زندگی‌اش بود، یک روز به‌یادماندنی. برگزاری مراسم یادبود شهدای بابل، بهانه‌ای می‌شود که غلامی به یکی از بزرگ‌ترین آرزوهایش برسد؛ دیدار با سردار سلیمانی، دیداری که ماجرایش به دو ماه پیش از آن برمی‌گشت، به دی‌ماه ۹۷. روز‌هایی که آرین غلامی در مسابقات برق‌آسای جام ریلتون سوئد پس از هفت پیروزی متوالی از رویارویی با نماینده رژیم صهیونیستی سرباز زد و در نهایت نایب‌قهرمان شد و به گفته خودش قید قهرمانی را به دلیل یک هدف بزرگ‌تر زد: «هدف بزرگی برای این کارم داشتم که برایم مهم‌تر از هر عنوانی بود و می‌خواستم از مردم مظلوم فلسطین حمایت کنم.»

دو ماه پس از پایان آن مسابقات، شطرنج‌باز جوان کشورمان به یک دیدار غیرمنتظره دعوت می‌شود: «از سردار خیلی تعریف شنیده بودم. از دلاوری‌هایی که در جنگ با داعش داشتند و تلاشی که برای امنیت ما می‌کردند. از همه این‌ها کلی ماجرا شنیده بودم، به همین دلیل هم خیلی دوست‌شان داشتم. ایشان که به مازندران آمدند، من را دعوت کردند و من هم خیلی‌خیلی خوشحال شدم. حس عجیبی داشتم از اینکه با فردی شجاع مثل سردار سلیمانی که آوازه شجاعتش همه جا بود، دیدار می‌کنم.»

غلامی، صحبت‌های شهید سلیمانی در این دیدار را اینطور روایت می‌کند: «به سردار گفتم که می‌خواستم با این اقدام، گوشه کوچکی از کار و مسیر او را ادامه بدهم تا همه در کنار هم به هدفمان نزدیک شویم. حاج قاسم سلیمانی خیلی از من تمجید کرد و گفت که کارم کمتر از مجاهدت رزمندگان و مجاهدان در میدان نبوده است. حاج قاسم بار‌ها به من گفتند: «کارت خیلی بزرگ بود، تو کار بزرگی کردی، دل همه را شاد کردی، من خیلی از کارت خوشحال شدم و بار‌ها صورتم را بوسید و من هم فرصت کردم یک قهرمان بزرگ کشورم را ببوسم.» 

به گفته غلامی هدیه غافلگیرکننده سردار انگشترشان بود: «آن را از دست‌شان درآوردند و توی دست من گذاشتند. بزرگ بود مثل روح خودش، اما بهترین مدال دوران زندگیم بود تا امروز. این لطف و هدیه ایشان بود. من انگشتر را همراه خودم به مسابقات خواهم برد. این‌بار می‌خواهم با انگشتر حاج قاسم سلیمانی مهره‌ها را جا‌به‌جا کنم.»

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان