Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
12:49 - 1400/10/11

حاشیه‌ای بر زنگ شروع انتخابات ۱۰ فدراسیون که پیش‌زمینه مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک در اسفند است

ورزش لباس تازه مدیریتی می‌پوشد!

زمستان انتخاباتی ورزش از این هفته آغاز می‌شود و قرار است طبق برنامه‌ای که وزارت ورزش اعلام کرده است تکلیف رئیس ۱۰ فدراسیون در دی‌ماه مشخص شود. مجامعی که البته پیش‌زمینه یک انتخابات بزرگ‌تر در ورزش است، انتخابات کمیته ملی المپیک که قرار است ۱۷ اسفند برگزار شود و تکلیف یکی از مهم‌ترین صندلی‌های مدیریتی ورزش را مشخص کند.

ورزش لباس تازه مدیریتی می‌پوشد!

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- برخلاف گذشته گویا این‌بار خبری از دست روی دست گذاشتن پس از پایان دوره مدیریتی یک رئیس فدراسیون و اداره فدراسیون‌ها با سرپرست به مدت طولانی نیست و وزارت ورزش قصد دارد در کوتاه‌ترین فاصله پس از پایان دوره مدیریتی رئیس با برگزاری انتخابات، تکلیف مدیریت فدراسیون‌ها را مشخص کند تا در کار این مجموعه‌ها کمترین خللی ایجاد نشود. در همین راستا، آبان امسال بود که وزارت ورزش در اطلاعیه‌ای زمان برگزاری انتخابات ۱۰ فدراسیون را اعلام کرد.

فدراسیون تیراندازی و فدراسیون اسکیت (تیرماه)، فدراسیون ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان (۱۴ آذرماه)، فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی (۲۰ آذرماه)، فدراسیون ورزش‌های دانش‌آموزی (۲۲ آذرماه)، فدراسیون کبدی (۲۵ آذرماه)، فدراسیون تکواندو (دوم دی‌ماه)، فدراسیون بوکس (پنجم دی‌ماه)، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو (۹ دی‌ماه)، ۹ فدراسیونی هستند که دوره چهار ساله‌شان به پایان رسیده و به همراه فدراسیون بسکتبال که ۲۳ دی دوره ریاست رامین طباطبایی تمام می‌شود، در مجموع ۱۰ فدراسیونی هستند که طبق برنامه اعلام شده قرار است انتخابات آن‌ها در دی‌ماه برگزار شود تا ورزش یکی از فشرده‌ترین روز‌ها را از نظر مدیریتی در ماه پیش‌رو تجربه کند.

بر اساس اعلام وزارت ورزش، انتخابات فدراسیون نابینایان در ۱۱ دی‌ماه، کوهنوردی ۱۲ دی‌ماه، فدراسیون ورزش‌های دانش‌آموزی ۱۳ دی‌ماه و فدراسیون کبدی ۱۴ دی‌ماه برگزار می‌شوند. همچنین انتخابات فدراسیون تکواندو در تاریخ ۱۵ دی‌ماه، فدراسیون بوکس ۱۸ دی‌ماه و فدراسیون بسکتبال ۱۹ دی‌ماه انجام خواهد شد. انتخابات فدراسیون شنا نیز ۲۰ دی‌ماه به انجام خواهد رسید و انتخابات فدراسیون تیراندازی ۲۱ دی‌ماه و اسکیت هم ۲۲ دی‌ماه برگزار می‌شود.

تعویق اولین انتخابات، بقیه سر موعد برگزار می‌شوند

در حالی که همه منتظر بودند زنگ انتخابات فدراسیون‌ها، امروز با برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان زده شود، اما اواخر هفته قبل بود که این انتخابات رسماً به تعویق افتاد. به نظر می‌رسد تأخیر در اعلام صلاحیت کاندیدا‌ها سبب شده، مجمع فدراسیون فوق تا اطلاع ثانوی به تأخیر بیفتد. در حالی قرار است وزارت ورزش در روز‌های آینده تاریخ جدید مجمع انتخاباتی این فدراسیون را اعلام کند که گفته می‌شود اواخر دی انتخاباتش برگزار خواهد شد.

با وجود تعویق اولین انتخابات از ۱۰ فدراسیونی که قرار است در دی‌ماه رئیس جدیدشان را بشناسند، گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه آیا ۹ انتخابات دیگر سر موعد برگزار می‌شود یا نه، بالا گرفته است. البته وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک اعلام کرده‌اند قرار نیست مجمع‌های انتخاباتی دی‌ماه فدراسیون‌ها دیگر به تعویق بیفتد و مجامع طبق برنامه اعلام شده برگزار خواهند شد.

انتخابات با اساسنامه جدید

در شرایطی زنگ انتخابات فدراسیون‌ها از فردا با برگزاری مجمع کوهنوردی زده می‌شود که اساسنامه جدید فدراسیون‌ها یکی از چالش‌هایی بود که وزارت ورزش برای برگزاری مجامع انتخاباتی پیش‌رو داشت. مرداد امسال بود که مسعود سلطانی‌فر در آخرین روز‌های مدیریتی‌اش، اساسنامه جدید فدراسیون‌ها را ابلاغ کرد. اساسنامه‌ای که برخی از تغییرات آن به خصوص در آیین‌نامه‌های انتخاباتی هیئت‌های استانی سبب شد برخی فدراسیون‌ها به شدت نسبت به آن موضع‌گیری کنند. بعد از تصویب اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی، وزارت ورزش و جوانان برای برگزاری انتخابات هیئت‌ها، آیین‌نامه‌ای را ابلاغ کرد که مورد اعتراض تعداد زیادی از رؤسای فدراسیون‌ها قرار گرفت، مبنی بر اینکه این آیین‌نامه برخلاف اساسنامه، دخالت دولت را در امور فدراسیون‌ها بیشتر می‌کند. همین موضوع باعث شد برخی از رؤسای فدراسیون‌ها درخواست تغییر آیین‌نامه را داشته باشند، چراکه بر این باور بودند اجرایی شدن آن تعلیق ورزش را به دنبال خواهد داشت.

این آیین‌نامه با آمدن حمید سجادی در نهایت پس از اعتراض جمعی از رؤسای فدراسیون‌ها، اصلاح و مجدداً ابلاغ شد. البته در حالی قرار است انتخابات فدراسیون با اساسنامه جدید برگزار شود که اجرای این اساسنامه‌ها قبل از این در فدراسیون‌های جهانی می‌تواند چالش‌هایی را به همراه داشته باشد که باید دید وزارت ورزش چطور این مسئله را مدیریت می‌کند.

انتخاباتی که پیش‌زمینه یک انتخابات بزرگ‌تر است

پس از برگزاری انتخابات ۱۰ فدراسیون در دی‌ماه، ورزش آماده یک انتخابات مهم در ۱۷‌اسفند می‌شود، انتخابات کمیته ملی المپیک. انتخاباتی که قرار بود دی‌ماه برگزار شود، اما با توجه به مشخص نبودن تکلیف ۱۰ فدراسیون، دو ماه به تعویق افتاد. دوازدهمین دوره مجمع انتخاباتی قرار است با حضور ۶۰عضو برگزار شود که از این تعداد، ۴۰عضو آن رؤسای فدراسیون‌های المپیکی و شش نماینده قهرمانان المپیک هستند. حال انتخابات برخی فدراسیون‌های المپیکی که اکنون با سرپرست اداره می‌شوند یا دوران چهار ساله آن‌ها در دی‌ماه پایان می‌یابد، بدون تردید در تعیین زمان برگزاری مجمع انتخاباتی کمیته المپیک تأثیر خواهد داشت، به خصوص که با پایان دوره رضا صالحی‌امیری حالا همه در انتظار رئیس جدید کمیته هستند و به نظر می‌رسد در دو ماه آینده گمانه‌زنی‌ها و لابی‌ها در این باره به اوج برسد.

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان