Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
16:54 - 1400/08/29

نگاهی به سیاست‌های تدوین شده برای کاروان ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو

اعزام به شرط مدال

ایران در حالی اواخر تابستان سال آینده در بازی‌های آسیایی هانگژو شرکت خواهد کرد که اعزام یک کاروان کیفی و مدال‌آور، توجه ویژه به ورزش بانوان و استفاده از کالا و تجهیزات داخلی در برنامه قرار گرفته است.

اعزام به شرط مدال

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- در فاصله کمتر از یک‌سال تا شروع بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ در هانگژوی چین، تکاپوی ورزش ایران هم برای حضور در این مسابقات آغاز شده است. پس از انتخاب پیمان فخری به عنوان سرپرست کاروان کشورمان در این بازی‌ها، جلسات کارشناسی با فدراسیون‌های مختلف شروع شده است تا شرایط برای شرکت یک کاروان کیفی و مدال‌آور به هانگژو مهیا شود. هفته گذشته بود که رئیس کمیته ملی المپیک و رئیس کاروان ایران در بازی‌های آسیایی درباره آخرین تصمیماتی که برای این رقابت‌ها گرفته شده است، صحبت کردند.

مدال می‌گیرید اعزام می‌شوید

کاروان ایران در حالی تابستان آینده از ۱۹ شهریور تا سوم مهر در بازی‌های آسیایی حضور خواهد داشت که انتخاب ورزشکاران و رشته‌های اعزامی براساس سیاست کیفی خواهد بود. سیاستی که رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک درباره آن می‌گوید: «اولین سیاستمان، پیگیری اعزام کاروان کیفی براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در دیدار با قهرمانان و مدیران المپیک و پارالمپیک است و در کمیت کاروان در جهت کیفی‌سازی تجدیدنظر خواهد شد.» البته پیمان فخری، رئیس کاروان ایران در هانگژو امیدوار به گشایش اقتصادی برای تغییر این سیاست است: «خواست قلبی ما نیست و سیاست کلی کشور است و شرایط اقتصادی سبب شده که این تصمیم گرفته شود. امیدواریم گشایشی صورت گیرد و این اتفاق نیفتد. برخی از رشته‌ها تنها جایی که می‌توانند خودشان را نشان بدهند، بازی‌های آسیایی است. بازی‌های آسیایی جاکارتا در تاریخ خواهد ماند که آن حجم از ورزشکار و قهرمان به این رقابت‌ها اعزام شد و امیدواریم این اتفاق تکرار شود.»

با این حال با توجه به سیاست کیفی اعلام شده، رشته‌های اعزامی به گفته فخری در سه سطح تقسیم‌بندی شده‌اند: «رشته‌ها در سه سطح رشته‌هایی که قطعاً مدال می‌گیرند، شانس مدال دارند و مدال نمی‌گیرند، تقسیم‌بندی شده‌اند و در بررسی‌های اولیه، ۲۸ رشته که مدال می‌گیرند و شانس مدال دارند انتخاب شده‌اند.»

بر اساس صحبت‌های فخری، رشته‌های دوومیدانی، بسکتبال پنج نفره، والیبال سالنی، بوکس، شمشیربازی، تیراندازی، قایقرانی (اسپرینت)، وزنه‌برداری، کشتی، تکواندو، کاراته، کوراش، روئینگ، ووشو، ورزش‌های صعودی، کبدی و شطرنج به عنوان رشته‌هایی که قطعاً مدال کسب می‌کنند و رشته‌های والیبال ساحلی، بسکتبال سه نفره، قایقرانی (اسلالوم)، جوجیتسو، اسکیت، تیراندازی با کمان، فوتبال، جودو، هندبال، واترپلو، دوچرخه‌سواری (بخش جاده)، ورزش‌های فکری (بازی الکترونیک) و سپک تاکرا هم به عنوان رشته‌هایی که شانس کسب مدال دارند در لیست اعزام به بازی‌های آسیایی قرار گرفته‌اند.

هدف سکوی پنجمی هانگژو است

کاروان ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا با ۲۰ طلا، ۲۰ نقره و ۲۲ برنز در شرایطی در جایگاه ششم آسیا قرار گرفت که برای بازی‌های سال آینده، ارتقای یک پله‌ای در جدول و قرار گرفتن در رده پنجم در دستور کار قرار گرفته است. فخری این سیاست را اینطور توضیح می‌دهد: «یکی از سیاست‌هایمان ارتقای جایگاه ایران نسبت به دوره قبل است، دو افق در این راستا ترسیم شده که یک جایگاه عملیاتی و یک جایگاه آرمانی است. مطمئناً در این راه از تمامی ظرفیت ورزش کشور برای ارتقای جایگاه ایران در بازی‌های آسیایی استفاده خواهیم کرد.»

صالحی‌امیری هم معتقد است کاروان ایران در هانگژو خواهد درخشید: «ارزیابی ما درخشش در هانگژو و هدف‌گذاری عملیاتی ما در این جهت است که حداقل یک پله صعود در بازی‌های آسیایی چین داشته باشیم و هدف‌گذاری آرمانی‌مان نیز قرار گرفتن در جایگاه چهارم آسیاست.»

توجه به بانوان ویژه خواهد بود

یکی از مهم‌ترین سیاست‌های کاروان ایران در بازی‌های آسیایی سال آینده توجه ویژه به ورزش بانوان است. در دوره قبلی بازی‌های آسیایی در جاکارتا که کاروان ایران با ۳۷۸ ورزشکار در ۴۲ رشته ورزشی حضور پیدا کرد، سهم بانوان ۱۰۵ ورزشکار بود و ۱۸ مدال از ۶۲ مدال ایران در جاکارتا را بانوان به دست آوردند.

حال برای بازی‌های آسیایی هانگژو به گفته صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک، توجه ویژه‌ای به ورزش قهرمانی بانوان خواهد شد: «زنان ما نیمی از جامعه ایران هستند و دختران کشورمان هر جا به آن‌ها اعتماد شد، درخشیدند. به همین دلیل یکی از سیاست‌ها توجه بیشتر به حوزه ورزش قهرمانی بانوان جهت حضور در بازی‌های آسیایی هانگژو است.»

فخری، رئیس کاروان ایران در این بازی‌ها هم می‌گوید: «یکی از اولویت‌هایی که ۱۰ کشور توسعه‌یافته برای کسب مدال در المپیک تعیین می‌کنند، مدال‌های بانوان است که ما متأسفانه از آن محروم هستیم. به همین خاطر یکی از مهم‌ترین سیاست‌های ابلاغی این دوره حمایت از ورزش بانوان است و برای بانوان با یک درصد تخفیف در انتخاب‌شان برای آسیایی تصمیم‌گیری خواهد شد. در بازی‌های المپیک دیدیم که ۱۰ بانوی ایرانی با سیاست کیفی اعزام شدند و بانوان ما که پیش از این همواره در دور اول حذف می‌شدند در توکیو برای اولین بار بود که هیچ‌کدام از آن‌ها در دور اول کنار نرفتند و این نوید بسیار خوبی برای ورزش بانوان است.»

از کالا و تجهیزات داخلی استفاده می‌شود

عدم توجه به تولیدات و تجهیزات داخلی یکی از مهم‌ترین انتقاد‌هایی است که در سال‌های اخیر مطرح شده و حالا به نظر می‌رسد که ورق به سمت استفاده از کالای داخلی در حال برگشتن است و استفاده از تولیدات و کالای ایرانی از دیگر سیاست‌های مهم کاروان ایران در هانگژو است. صالحی‌امیری می‌گوید: «برای بازی‌های آسیایی در خرید لباس و تجهیزات تا جایی که امکان داشته باشد از ظرفیت‌های داخلی استفاده خواهد شد.»

فخری هم این وعده را می‌دهد: «بهره‌مندی از کالا و خدمات باکیفیت ایرانی و بهره‌مندی حداکثری از منابع در اختیار دیگر سیاست ماست که از کالا‌های تولید داخل و کاملاً ایرانی استفاده خواهیم کرد.»فخری توضیح می‌دهد که در اولین قدم در توجه به استفاده از منابع داخلی، رایزنی با شرکت‌های هواپیمایی کشورمان برای رفتن به هانگژو با مناسب‌ترین قیمت آغاز شده است.

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان