Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
19:19 - 1400/08/23

گزارش «جوان» از دومین دوره انتخابات کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک

قهرمانانی که می‌خواهند صدای قهرمانان باشند

انتخابات دومین دوره کمیسیون ورزشکاران در حالی جمعه برگزار شد که ۱۵ منتخب جدید وعده داده‌اند برخلاف دوره اول کمیسیون که به حاشیه رفت، در این دوره مشکلات معیشتی و شغلی قهرمانان را پیگیری کنند.

قهرمانانی که می‌خواهند صدای قهرمانان باشند

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- سالن استاد قاسم فارسی آکادمی ملی المپیک جمعه گذشته روز پرستاره‌ای را تجربه کرد، برگزاری انتخابات دومین دوره کمیسیون ورزشکاران بهانه‌ای شده بود تا تعداد زیادی از قهرمانان و مدال‌آوران المپیکی و آسیایی خودشان را به باشگاه انقلاب در شمال تهران برسانند و رأی‌شان را به صندوق بیندازند تا یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌های کمیته ملی المپیک که وظیفه ساماندهی و رسیدگی به مشکلات قهرمانان را دارد، ۱۵ عضو جدید خود را بشناسد، اعضایی که از بین ۵۶ کاندیدا قرار بود انتخاب شوند.

مردودی اعضای اولین دوره

سال ۹۶ و پس از انتخاب رضا صالحی‌امیری به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک بود که احیای کمیسیون‌های مختلف در برنامه این کمیته قرار گرفت. کمیسیون ورزشکاران یکی از آن‌ها بود، کمیسیونی مهم، به خصوص در شرایطی که قهرمانان المپیک، جهانی و آسیایی با مشکلات زیادی از نظر معیشتی و شغلی دست و پنجه نرم می‌کنند و این کمیسیون همان جایی بود که قرار بود حقوق ورزشکاران را پیگیری کند.

اولین دوره کمیسیون ورزشکاران ۱۲ آبان ۹۶ با برگزاری اولین مجمع انتخاباتی برای تعیین ۱۵کرسی آن در کمیته ملی المپیک شکل گرفت و آرش میراسماعیلی، هادی ساعی، قاسم رضایی، کمیل قاسمی، الهه احمدی، مجتبی عابدینی، سعید حسنی‌پور، حمیدرضا قلی‌پور، یوسف کرمی، مهدی کامرانی، زهرا نعمتی، علیداد ساوه‌شمشکی، کیمیا علیزاده، حمید سوریان و کیانوش رستمی به عنوان اعضای اصلی آن انتخاب شدند.

اولین دوره کمیسیون، اما خیلی زود درگیر اختلافات داخلی شد و گفته می‌شود رأی نیاوردن دو نفر از اعضا در پست‌های مورد نظرشان سبب شد حاشیه‌ها اوج بگیرد تا جایی که برخی جلسات تنها با حضور یک‌سوم اعضا برگزار شد و حتی دی‌ماه ۹۸ زهرا نعمتی، مجتبی عابدینی، کیانوش رستمی، کمیل قاسمی، حمید سوریان، حسن تفتیان و سعید حسنی‌پور هفت عضو کمیسیون در اعتراض به حواشی استعفا دادند. در ادامه حتی ماجرای انحلال کمیسیون هم مطرح شد تا عملاً اولین دوره کمیسیون ورزشی جز حاشیه و درگیری خروجی دیگری برای ورزش نداشته باشد.

از وعده ایجاد تحول تا دادن آپارتمان

روز جمعه موعد دومین دوره انتخابات کمیسیون ورزشکاران بود که در پایان آن پس از شمارش آرای مأخوذه به ترتیب سجاد گنج‌زاده با ۸۸ رأی، حسن یزدانی با ۷۹ رأی، ذبیح‌الله پورشیب با ۷۱ رأی، احسان حدادی با ۶۷ رأی، بهداد سلیمی با ۶۳رأی، امین بوداغی با ۶۱ رأی، شهربانو منصوریان با ۶۰رأی، مجتبی عابدینی با ۵۹رأی، زهرا نعمتی با ۵۸ رأی، فرزانه فصیحی با ۵۷رأی، حمیده عباسعلی با ۵۱ رأی، مصطفی نودهی با ۴۹ رأی، محمدرضا گرایی با ۴۶رأی، نجمه خدمتی با ۴۱رأی و حسین ساوه‌شمشکی با ۴۱رأی به عنوان ۱۵ نفر منتخب کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک انتخاب شدند.

قهرمانان می‌گویند حکایت این دوره فرق می‌کند و قرار نیست حواشی گذشته تکرار شود. بهداد سلیمی، قهرمان وزنه‌برداری المپیک لندن یکی از اعضای منتخب دومین دوره با انتقاد از عملکرد دوره گذشته می‌گوید: «کمیسیون متأسفانه در دوره گذشته اسیر حواشی و درگیری‌های خیلی زیادی بود که نتیجه آن خروجی صفر برای ورزشکاران بود. در یک سال آخر اولین دوره با توجه به حکمی که آقای صالحی‌امیری برای عضویتم در این کمیسیون زده بودند به آن ورود پیدا کردم، اما عملاً کاری از یک نفر ساخته نیست، خصوصاً کسانی که تصمیم‌گیرنده در این کمیسیون بودند، علاقه‌مند به کار کردن نبودند.»

سلیمی ایجاد تحول در دوره جدید را وعده می‌دهد: «این دوره من به همراه جمعی دیگر از قهرمانان تصمیم گرفتیم که بیاییم و با کار‌هایی که انجام می‌دهیم، تحول ایجاد کنیم و از اختیارات کمیسیون و توانایی که ورزشکاران دارند به نفع ورزش استفاده کنیم تا منفعت آن به همه قهرمانان برسد. این تنها کمیسیونی است که می‌تواند مستقیماً با رئیس کمیته بین‌المللی المپیک مکاتبه کند و حتی بودجه بگیرد. کمیسیون می‌تواند بودجه‌های خوبی برای ورزشکاران در حوزه تجهیزات و امکانات، خدمات درمانی، پیشکسوتان و از این دست موارد اختصاص دهد.»

احسان حدادی، نایب‌قهرمان المپیک لندن از دیگر منتخبان هم وعده اعطای آپارتمان به قهرمانان المپیک را می‌دهد: «یکی از طرح‌هایی که همراه برخی دیگر از قهرمانان در صورت ورود به کمیسیون پیگیری خواهیم کرد، طرح دهکده المپیک قهرمانان است. در تمام دنیا مرسوم است و خانه در اختیار یک مدال‌آور المپیک قرار می‌گیرد که انگیزه قهرمان زیاد می‌شود. هزینه ساخت را از خود ورزشکار بگیرند، درباره زمین هم زمین‌های زیادی در تهران موجود است که می‌توان از آن استفاده کرد و با یک زیربنای کم، یک خانه در اختیار مدال‌آوران قرار داد.»

حدادی هم از دوره قبل که درگیر حاشیه بود، انتقاد می‌کند: «دوره اول همه قهرمانان بزرگ حضور داشتند و وقتی ۱۵ قهرمان در یک اتاق قرار می‌گیرند، هماهنگی‌شان خیلی سخت است. اگر هر کسی کمی کوتاه بیاید، این مشکلات پیش نمی‌آید و کار پیش می‌رود.»

زهرا نعمتی، قهرمان تیروکمان المپیک که در دوره گذشته نیز حضور داشته و در این دوره هم انتخاب شده، خود یکی از منتقدان اولین دوره است که با استعفای او همراه بود: «متأسفانه در دوره قبل خودمان هم به خیلی از مسائل اعتراض داشتیم، اما برخی یکه‌تازی‌ها اجازه کار را نداد. این دوره خیلی اهمیت دارد که چه کسانی انتخاب می‌شوند و مهم‌تر از بحث قهرمانی و کسانی که عضو می‌شوند، بحث پهلوانی اعضاست.»

جواد فروغی، قهرمان تیراندازی المپیک هم به انتظارتش از کمیسیون ورزشکاران اینطور اشاره می‌کند: «وظیفه اصلی دریافت، انتقال و پیگیری مشکلات ورزشکاران است که می‌تواند شامل مسائل معیشتی، درمانی و رفاهی شود.»

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان