Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
00:35 - 1400/04/12

تحلیلی بر قرعه تیم ملی فوتبال در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی

صعودی با خیال راحت، راحت، راحت!

قرعــه‌کشی مرحله نهایی انتخابی جام جهانی در حالی پنج‌شنبه برگزار شد که شاگردان اسکوچیچ با همگروهی با تیم‌های کره‌جنوبی، امارات، عراق، سوریه و لبنان، مسیر نسبتاً آسان و کم دردسری برای صعود دارند.

صعودی با خیال راحت، راحت، راحت!

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- ظهر پنج‌شنبه نگاه خیلی از فوتبالی‌های آسیا به مالزی بود، به ساختمان شیک کنفدارسیون فوتبال آسیا در منطقه بوکیت جلیل کوالالامپور که میزبان مراسم قرعه‌کشی مرحله دوم انتخابی جام جهانی بود و قرار بود ۱۲ تیم برتر آسیایی که از گروه‌های پنجگانه مرحله اول بالا آمده‌اند در دو گروه شش تیمی قرار بگیرند تا از شهریور رقابت نهایی‌شان را برای صعود به وردلدکاپ ۲۰۲۲ قطر آغاز کنند.

چشم‌ها به گوی‌هایی بود که توسط ویندزور جان، دبیرکل ای‌اف‌سی از شش سید قرار بود بیرون آورده شود تا تیم‌های گروه A و B مشخص شوند، آن هم در مراسم آنلاین قرعه‌کشی که مربیان و مسئولان تیم‌های حاضر در مرحله نهایی به صورت اینترنتی نظاره‌گر آن بودند.

سلام ایران به گروه زندگی

وقتی دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا نام ایران را از سید شماره یک بیرون آورد و مشخص شد که تیم کشورمان در گروه A قرار گرفته است، هواداران فوتبال یک نفس راحت کشیدند. یک گروه به مراتب راحت‌تر از گروه B که دغدغه صعود به قطر را به حداقل می‌رساند.

طبق قرعه‌کشی روز پنج‌شنبه در کوالالامپور، ایران با تیم‌های کره جنوبی، امارات، عراق، سوریه و لبنان همگروه شد تا ملی‌پوشان فوتبال مسیر راحت‌تری برای رسیدن به بلیت جام جهانی قطر نسبت به گروه B داشته باشند. در گروه B هم تیم‌های ژاپن، استرالیا، عربستان، چین، عمان و ویتنام قرار گرفتند. بازی‌های مرحله نهایی که قرار است به صورت رفت و برگشت برگزار شود از شهریور آغاز می‌شود و طبق برنامه، تیم ملی فوتبال در اولین بازی روز ۱۱ شهریور در تهران میزبان سوریه خواهد بود.

واکنش‌ها به قرعه کشی

واکنش مربیان و مسئولان تیم‌های حاضر در گروه ایران جالب توجه بود. دراگان اسکوچیچ که با وجود گمانه‌زنی‌های زیاد سرانجام روی نیمکت تیم ملی ماندگار شد درباره قرعه ایران گفته است که او به جای اینکه به رقبا فکر کند به تیم خودش نگاه می‌کند: «ما به این نگاه نمی‌کنیم که بهتر بود به کدام حریف برخورد کنیم، بلکه ما باید به تیم خود فکر کنیم. در دو ماه قبل با عراق و سوریه بازی کردیم، اما همانطور که گفتم ما باید به تیم خودمان فکر کنیم.»
پائلو بنتوی، سرمربی پرتغالی کره جنوبی که جدی‌ترین حریف کشورمان در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی است هم واکنشی شبیه اسکوچیچ داشته است: «قصد مقایسه کره با رقبایمان را ندارم، بلکه مهم‌ترین چیز این است که به این فکر کنیم که چه کاری می‌توانیم انجام دهیم و چگونه پیشرفت کنیم.»

حسین السهلاوی، نایب‌رئیس فدراسیون امارات نیز قرعه را متعادل عنوان کرده است: «قرعه‌کشی متعادل بود و در هر گروه تیم‌های قدرتمندی حضور دارند. به توانمندی و شهامت تیم ملی فوتبال امارات برای رویارویی با چالش‌ها اعتماد داریم.» 

سرکو کاتانچ، سرمربی عراق هم اینطور واکنش نشان داده است: «در انتخابی جام جهانی سخت و راحت وجود ندارد. همه چیز آسان می‌شود اگر به خوبی آماده آن شوید و سخت تلاش کنید و همه چیز سخت می‌شود اگر به خوبی آماده نشوید یا تلاش نکنید.»

مهند الفاکر، مدیر فنی تیم ملی سوریه که با توجه به استعفای نبیل معلول، سرمربی ندارد هم در واکنش به قرعه‌کشی گفته است: «تمام بازی‌ها و رقبا دشوار هستند. ما هم باید بجنگیم و چشم به آینده و شرایط آینده داشته باشیم تا ببینیم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا به جام جهانی برسیم.»

جمال طاها، سرمربی مصری تیم ملی لبنان نیز معتقد است شاگردانش کار سختی را در گروه A خواهند داشت: «ما سخت کار می‌کنیم. تمام مسابقاتمان دشوار هستند، اما مطمئنم بازیکنانم بهترین تلاش‌شان را خواهند کرد. حقیقت این است که کار راحتی نداریم و باید بر کار و آماده‌سازی خودمان تمرکز کنیم.»

آشنایی با رقبا

با پایان قرعه‌کشی و مشخص شدن حریفانمان در راه جام جهانی، تنها سه ماه تا شروع بازی‌های مرحله نهایی انتخابی باقی مانده است. کره جنوبی سرسخت‌ترین حریف ایران در گروه A است، تیمی که در چهار دوره گذشته انتخابی جام جهانی همواره با ایران همگروه بوده، اما در ۱۱ سال گذشته موفق به شکست ما نشده است و دیگر آن گربه سیاهی نیست که تیم ایران از رویارویی با آن نگرانی زیادی داشته باشد، به خصوص که کره‌ای‌ها در سال‌های اخیر همواه مقابل ایران یا بازنده بوده‌اند یا با تساوی این رویارویی به پایان رسیده است. آخرین بازی ایران و کره یک بازی دوستانه بود که خرداد سال ۹۸ برگزار شد و دو تیم به تساوی یک – یک رسیدند. مسابقه‌ای که مارک ویلموتس روی نیمکت ایران نشسته بود. با این حال کره جنوبی که در مرحله اول انتخابی در گروه H با پنج برد و یک مساوی بدون باخت راهی مرحله نهایی انتخابی جام جهانی شده، یکی از شانس‌های اصلی صعود است.

امارات دیگر همگروه ایران هم پس از یک دوره افت در سال‌های اخیر با برت فن مارویک، سرمربی هلندی که با هلند نایب‌قهرمان جام جهانی ۲۰۱۰ شده است برای رسیدن به جام جهانی دورخیر کرده، آن‌ها پس از رسیدن به مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های ۲۰۱۹ برای حضور در قطر نقشه‌های زیادی در سر دارند. امارات که در مرحله اول در گروه G جای گرفته بود با شش برد و دو باخت بالاتر از ویتنام به عنوان صدرنشین به مرحله نهایی رسیده است. از آخرین مصاف ایران و امارات، شش سال می‌گذرد و این دو تیم آخرین بار در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ به مصاف هم رفتند که ایران با تک‌گل قوچان‌نژاد برنده شد.

عراق هم یکی دیگر از آشناترین حریفان کشورمان است که پس از همگروهی در مرحله اول در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی بار دیگر با ایران همگروه شده است. تیم کشورمان در مرحله قبل برابر عراق یک برد و یک باخت داشت و آخرین مصاف ما با عراق به خرداد برمی‌گردد که تیم کشورمان توانست یک بر صفر شاگردان کاتانچ را با شکست بدرقه کند و عراقی‌ها با پنج برد، دو باخت و یک مساوی و کسب ۱۷ امتیاز به عنوان تیم دوم به دور بعد صعود کردند.

سوریه دیگر حریف ایران است، تیمی که در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ هم با ایران همگروه بود و تیم کشورمان در دو بازی رفت و برگشت مقابل سوری‌ها به تساوی رسید. البته سوری‌ها در جام‌جهانی گذشته تا یک قدمی صعود پیش رفتند، اما با باخت به استرالیا، شگفتی‌سازی‌شان کامل نشد. سوریه برای جام جهانی قطر هم کارنامه درخشانی داشت و توانست در گروه A مرحله اول انتخابی که تیم چین نیز حضور داشت با هفت برد و یک باخت و کسب ۲۱ امتیاز به عنوان سرگروه راهی مرحله نهایی انتخابی شود. البته آن‌ها در فاصله سه ماه تا شروع بازی‌ها سرمربی ندارند و نبیل معلول به دلیل مشکلات مالی استعفا داده است. آخرین بازی ایران و سوریه هم به فروردین امسال برمی‌گردد که تیم کشورمان در یک بازی دوستانه با سه گل پیروز شد.

لبنان که به عنوان یکی از بهترین تیم‌های دوم و با خوش‌شانسی به مرحله نهایی انتخابی رسیده، یکی دیگر از حریفانمان در گروه A است. شاگردان جمال طا‌ها با سه برد، دو باخت، یک مساوی و کسب ۱۰ امتیاز به عنوان تیم برتر دوم از گروه H راهی مرحله بعد شده‌اند. از آخرین بازی ایران و لبنان هشت سال می‌گذرد. مسابقه‌ای که سال ۹۲ در چارچوب انتخابی جام ملت‌های ۲۰۱۵ آسیا در بیروت برگزار شد و تیم کشورمان ۴ بر یک به پیروزی رسید.

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان