Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
19:16 - 1400/08/23

برش‌هایی از نشست خبری علیرضا دبیر

در جست‌وجوی عدالت

رئیس فدراسیون کشتی خواستار عدالت در تخصیص بودجه بین رشته‌های مختلف است و معتقد است که درباره بحث بودجه، وزارت ورزش عدالت را رعایت نمی‌کند و سجادی و همکارانش به هیچ عنوان توجیه نمی‌شوند.

در جست‌وجوی عدالت

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- تابستان و پاییز امسال برای کشتی با روز‌های درخشانی همراه بود، از المپیک توکیو و جهانی نروژ تا قهرمانی جوانان در جهان و نایب‌قهرمانی امید‌ها در جهانی، افتخاراتی که علیرضا دبیر اگرچه می‌گوید قطره‌ای از دریای کشتی است و عنوان می‌کند که کارمان تازه شروع شده، اما به نظر می‌رسد این اتفاقات سبب شده کشتی دوباره کم‌کم در مسیری قرار بگیرد که تشک کشتی در باشگاه‌ها جای سوزن انداختن نداشت و باشگاه‌ها پس از وقفه‌ای که به دلیل کرونا افتاد، دوباره در حال شلوغ شدن هستند. پس از این موفقیت‌ها، روز جمعه علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی میزبان جلسه هم‌اندیشی با رسانه‌ها بود و از دغدغه‌هایش در این‌باره صحبت کرد.

چرا عدالت در تخصیص بودجه رعایت نمی‌شود؟

مهم‌ترین مشکل کشتی و بسیاری دیگر از رشته‌های المپیکی و منهای فوتبالی، مسائل مالی و بودجه است. دغدغه‌ای که دبیر در این نشست اعتراف می‌کند که همچنان وجود دارد و خبری از رعایت عدالت در تخصیص بودجه به ورزش‌ها به اندازه افتخارات‌شان نیست: «مشکلات مالی کشتی هنوز رفع نشده و در جلسه آخری که با سجادی داشتم گلایه کردم. کشتی ورزش صادراتی ماست، نمی‌گویم فقط به ما برسند، اما عدالت نیست همه یکسان بودجه بگیرند. شما ببینید با کمترین هزینه کشتی چقدر شادی به جامعه آورد. این عدالت در وزارت ورزش نیست، ما برای اعزام به صربستان و نروژ ۱۰میلیارد خرج کردیم، اما به ما ۳، ۴ میلیارد دادند. نمی‌گویند از کجا آوردیم، نزدیک به ۸میلیارد جوایز قهرمانان را به حساب ما ریخته‌اند و ۵/۲ میلیارد باید مالیات بدهیم. این پول را نه وزارت می‌دهد، نه کشتی‌گیر، بعد هم این بدهی روی دوش فدراسیون می‌افتد. چرا وزارت خودش جوایز را پرداخت نمی‌کند که خودش هم مالیات بدهد، ما از وزارت گلایه کردیم و کاری هم نکردند. هرچه می‌خواهیم وزارت را توجیه کنیم، نمی‌شود. خواهش می‌کنم مجلس و دولت کمک کنند، این مشکلات باید ریشه‌ای حل شوند»

چرا سوریان انصراف داد؟

یکی دیگر از دغدغه‌های کشتی نداشتن کرسی بین‌المللی در اتحادیه جهانی است. امسال قرار بود حمید سوریان به عنوان نماینده ایران در انتخابات هیئت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی شرکت کند، اما در روز‌های آخر انصراف داد تا این فرصت از دست برود. رئیس فدراسیون کشتی در پاسخ به سؤال «جوان» درباره انصراف سوریان از انتخابات و اینکه او از همان ابتدا تمایل نداشت و چرا باید چنین گزینه‌ای معرفی شود، اینطور پاسخ می‌دهد: «سوریان انسان بسیار بزرگی است. همیشه به من می‌گوید به خاطر کشتی، بنا و من مانده است. او همیشه به ما کمک می‌کند، هم به آزاد و هم به فرنگی. اتحاد خوبی بین کشتی آزاد و فرنگی وجود دارد و من از همه تشکر می‌کنم، اما برای سوریان اینجا ماندن سخت است. فکر نکنید او اینجا به دنبال چیزی است، اصرار من بود که در انتخابات بیاید. حسن یزدانی را هم آوردیم و در انتخابات کمیسیون ورزشکاران رأی آورد، حتی می‌توانستیم برای ریاست به او کمک کنیم، اما گفتیم در حال حاضر عضویت پیدا کند.‌ای کاش در گذشته هم کسی حواسش به حیدری، من و دیگران بود. حضور سوریان برای ما نعمت است.»

چطور به روسیه و امریکا برسیم؟

نزدیک شدن به روسیه و امریکا که دو رقیب اصلی کشتی آزاد کشورمان هستند، سبب می‌شود دبیر رقابت دوستانه با امریکا در بهمن‌ماه را به نفع کشتی ایران و دنیا بداند: «در آزاد از روسیه و امریکا عقب هستیم، در نروژ هم همین را دیدید، اما فاصله‌مان نزدیک‌تر شده است. ما سه طلا گرفتیم و این دو تیم سه طلا گرفتند. نسبت به دوره قبل جهانی در قزاقستان فاصله امتیازی‌مان با روسیه و امریکا کمتر شده است، ولی هنوز عقبیم. هرچه با تیم‌هایی مانند امریکا مسابقه دهیم و اردو داشته باشیم به نفع ماست. از طرفی به رشد کشتی ما و رشد کشتی دنیا هم کمک می‌کنیم، حتی اگر با روس هم مسابقه بدهیم و بیازیم به نفع ماست، اینقدر باید در مسابقات و تورنمنت‌های بین‌المللی به جز جهانی و المپیک مانند جام یاشاردوغو، جام دانکلوف باخت‌هایمان را آنجا بدهیم تا در المپیک نبازیم تا دست مربیان بیاید کجای کار هستیم. مثلاً اگر گلیج در این مسابقات بین‌المللی می‌باخت مقابل اسنایدر در نروژ اشتباه نمی‌کرد.»

رئیس فدراسیون کشتی درباره رشد کشتی فرنگی هم همین اعتقاد را دارد: «در فرنگی با روسیه رقابت داریم و روس‌ها از دو نفر از ملی‌پوشان ما به همراه آقای بنا دعوت کردند که به روسیه بروند.»

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان