Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
10:31 - 1400/07/04

گزارش «جوان» از بیستمین دوره مراسم تجلیل از ورزشکاران جوانمرد و مروجین اخلاق

قهرمانان روی سکوی پهلوانی

دیروز در مراسمی از ورزشکارانی که از رویارویی با رژیم صهیونیستی انصراف داده‌اند و همچنین مروجین اخلاق در ورزش تجلیل شد و آن‌ها روی سکوی پهلوانی رفتند.

قهرمانان روی سکوی پهلوانی

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- دو ماه پیش المپیک توکیو شاهد یک شرمساری بزرگ برای صهیونیست‌ها بود، جایی که فتحی نورین و محمد عبدالرسول، جودوکاران الجزایری و سودانی در اعتراض به جنایت‌های رژیم اشغالگر قدس از مبارزه با ورزشکاران اسرائیلی امتناع کردند تا صدای مظلومیت مردم فلسطین در المپیک بپیچد و به گفته نورین، او نخواسته با روبه‌رو شدن با ورزشکار اسرائیلی دستان خود را آلوده کند. یک حرکت جوانمردانه که سال‌هاست ورزشکاران ایرانی پیشگام آن در مسابقه‌ها و رقابت‌های بین‌المللی هستند و با گذشتن از مدال‌شان، حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین نشان داده‌اند. چنین جوانمردی‌هایی از چشم مسئولان هم دور نمانده و هر ساله سازمان بسیج ورزشکاران در مراسمی از ورزشکاران جوانمرد که از رقابت با نمایندگان صهیونیست در رقابت‌های مختلف ورزشی امتناع کرده‌اند، تجلیل می‌کند. این مراسم اگرچه سال گذشته به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد، اما دیروز بیستمین دوره آیین تجلیل از ورزشکاران جوانمرد و مروجین اخلاق و منش پهلوانی همزمان با هفته دفاع مقدس برگزار شد و ورزشکاران جوانمرد روی سکوی پهلوانی رفتند.

تجلیل از جوانمردان و مروجان اخلاق

سالن شهید رشادی، سپاه حضرت محمد رسول‌الله تهران بزرگ میزبان آیین تجلیل از ورزشکاران جوانمرد بود. قهرمانانی که در دو سال اخیر در رویداد‌های بین‌المللی حاضر به رویارویی با صهیونیست‌ها نشده بودند. قهرمانانی که رهبر انقلاب در آخرین دیدارشان با مدال‌آوران المپیک و پارالمپیک که هفته گذشته برگزار شد، موضوع به رسمیت نشناختن رژیم جنایتکار صهیونیستی در میادین ورزشی را موضوعی بسیار مهم دانسته و گفته بودند: «ورزشکار سربلند ایرانی نمی‌تواند به‌خاطر یک مدال با نماینده رژیم جنایتکار دست بدهد و عملاً او را به‌رسمیت بشناسد. رژیم سفاک، نسل‌کش و نامشروع صهیونیستی تلاش دارد با حضور در میدان‌های بین‌المللی ورزشی برای خود کسب مشروعیت کند.»

در این راستا دیروز از محمد محمدی‌بریمانلو (جودو- المپیک توکیو)، امیر سرخوش (بیلیارد- قهرمانی جهان)، پویا ناصرپور (کشتی- امید‌های جهان)، یونس امامی (کشتی- تورنمنت ایتالیا)، ایرج صباح (شطرنج- پیشکسوتان جهان)، عرفان آئینی (کشتی- جوانان جهان)، لاله پوریامنش (داور تنیس روی میز- مسابقات انتخابی المپیک) و امیدرضا عزیزی (تیروکمان- قهرمانی نوجوانان جهان) که حاضر به رقابت با نمایندگان رژیم اشغالگر قدس در مسابقات مورد اشاره نشده بودند با اهدای مدال پهلوانی تجلیل شد.

البته آیین تجلیل از ورزشکاران جوانمرد یک بخش جدید هم داشت و این‌بار با توجه به صحبت‌های رهبر معظم انقلاب، بخش تجلیل از مروجین اخلاق و منش پهلوانی هم اضافه شده بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار هفته گذشته‌شان با قهرمانان المپیک و پارالمپیک، تجلی ارزش‌های انسانی، دینی و معنوی در کنار قهرمانی را بسیار ارزشمند خوانده بودند و با اشاره به نمونه‌هایی از این موارد در رقابت‌های المپیک و پارالمپیک گفته بودند: «نامگذاری کاروان ورزشی به نام شهیدان به‌ویژه شهید سلیمانی، اهدای مدال از طرف چند قهرمان به شهیدان خاص، استفاده از چفیه به عنوان نماد ایثار و مقاومت و سجده بر آن، رعایت حجاب و پوشش به‌خصوص استفاده از چادر در پرچمداری کاروان، ابراز عشق و محبت به پرچم ایران، صحنه‌های نماز خواندن، در آغوش گرفتن حریف مغلوب و صحنه احترام تیم والیبال پارالمپیک به مادر شهید بابایی، جلوه‌هایی از ارزش‌های اسلامی و معرف هویت ملت ایران هستند.»

در آیین دیروز از سجاد گنج‌زاده کاراته‌کار به دلیل مشارکت در کمک‌های مؤمنانه، زهرا کریمی عضو تیم ملی کبدی زنان به دلیل سجده تیمی بر پرچم پس از قهرمانی، ثریا آقایی ملی‌پوش بدمینتون به دلیل سجده به پرچم، سیدجلال حسینی کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس به دلیل زنده نگه داشتن یاد شهدا و بازیکن اخلاق لیگ برتر، ساسان کریمی ملی‌پوش شطرنج به دلیل زنده نگه داشتن یاد شهدا و اهدای مدال به سردار سلیمانی، بهمن نصیری ملی‌پوش قایقرانی به دلیل ایثار و اهدای سهمیه المپیک به نازنین ملایی، نازنین ملایی ملی‌پوش قایقرانی به دلیل اهدای مدال به شهید سلیمانی، ساره جوانمردی به دلیل پرچمداری با حجاب برتر در اختتامیه پارالمپیک توکیو، داوود علیپوریان ملی‌پوش والیبال نشسته به دلیل اهدای مدال به خانواده شهدا و علی داوودی نایب‌قهرمان وزنه‌برداری المپیک به دلیل تقدیم مدال به شهدای سلامت تجلیل به عمل آمد.

تکلیف ورزش درباره رژیم صهیونیستی مشخص است

همچنین در این مراسم که به همت سازمان بسیج ورزشکاران برگزار شد مهدی میرجلیلی، رئیس این سازمان با تجلیل از ورزشکاران جوانمرد از جهانی شدن جنبش عدم مبارزه با ورزشکاران رژیم صهیونیستی خبر داد: «مانند شهدا که از جان‌شان برای دفاع از کشور گذشتند، جوانمردان ورزشکار هم با امتناع از مبارزه با صهیونیست‌ها از مدال و سکو گذشتند تا مدال افتخار و جوانمردی از مردم فلسطین بگیرند. این حرکت به خارج از مرز‌های ایران هم رفته است و در المپیک شاهد بودیم که دو ورزشکار الجزایری و سودانی در دفاع از مظلومیت از حق‌شان گذشتند و با ورزشکار رژیم صهیونیستی مبارزه نکردند تا از انسانیت دفاع کنند.»

سردار سیدقاسم قریشی، جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین هم در این مراسم به اهمیت تجلیل از ورزشکاران جوانمرد اشاره کرد: «به فرموده مقام معظم رهبری، تجلیل از پاسداران ارزش‌ها در میادین ورزشی کشور بسیار پسندیده و مهم است، بخشی از آن نیز اعلام حمایت از مردم مظلوم فلسطین مقابل رژیم نامشروع صهیونیستی، کودک‌کش و جنایت‌کار بوده است. جوان ورزشکار ما در آستانه کسب مدال برای همدردی با مردم مظلوم فلسطین از این قهرمانی چشم می‌پوشد یا دیگر ورزشکارمان در روز عاشورا با بستن مچ‌بند مشکی از شادی امتناع می‌کند، این یک ارزش است.»

حمید سجادی، وزیر ورزش هم تأکید کرد که درباره رژیم صهیونیستی، تکلیف ورزش روشن است: «منشور المپیک به جای خود و فتوای امام خمینی هم به جای خود. درباره رژیم صهیونیستی تکلیف مشخص است و بحثی نیست. امروز از عملکرد جوانمردانه ورزشکاران تجلیل می‌کنیم و همواره اول راه هستیم. در مجلس شورای اسلامی گفتم که وزارت و جوانان موتور تولید عزت و امید است. خیلی‌ها به دنبال این هستند که عزتمان را بگیرند و ذلتمان بدهند. پهلوانان در ایران مروج فتوت بودند. در قدیم برای حکومت دینی از واژه فتوت استفاده می‌شد که اکنون باید بیشتر دیده شود.»

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان