Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
21:21 - 1401/02/25

اعزام‌های بین‌المللی کشتی حمایت ویژه دولت را می طلبد

قرار گرفتن کشتی در رده دوم بیشترین اعزام‌ها و همچنین در نظر داشتن این نکته که کشتی دارای دو رشته فرنگی و آزاد است، لزوم حمایت مالی دولت از کشتی به اندازه افتخاراتی که کسب می کند، در سال جاری ضروری است.

اعزام‌های بین‌المللی کشتی حمایت ویژه دولت را می طلبد

سعید احمدیان/ روزنامه گل- سه هفته از آخرین افتخارآفرینی کشتی برای ورزش ایران می گذرد، پس آن که روز 31 فروردین فرنگی‌کاران نایب قهرمان آسیا شدند، 4 اردیبهشت هم تیم ملی کشتی آزاد با تکرار قهرمانی در آسیا، بار دیگر روی سکوی اول قاره کهن قرار گرفت، تا سال جدید ورزش هم با افتخارآفرینی‌های کشتی آغاز شود، آن هم رشته‌ای که ورزش اول کشور است و همواره در طول سال بیشترین اعزام‌های بین‌المللی را دارد.

در حالی هفته اول اردیبهشت فهرست عملکرد شورای برون مرزی را منتشر کرد که کشتی از 925 اعزامی ورزش در سال گذشته با 28 اعزام در بین 56 فدراسیون در رده دوم جدول اعزام ها قرار گرفته است، مسئله ای که بیانگر ضرورت توجه بیشتر از قبل مسئولان به ورزش کشتی است. رشته‌ای که با وجود بودجه محدود در نظر گرفته شده توسط وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک، توانسته است بیشترین مدال‌آوری و موفقیت‌ها را در بین  همه رشته‌ها به نام خودش ثبت کند.

در شرایطی کشتی در سال گذشته 28 اعزام بین‌المللی داشته است که هزینه‌های حضور تیم‌های کشتی در مسابقات برون مرزی با توجه به قوانین حاکم بر رویدادهای بین المللی آن، بیشتر از سایر رشته‌هاست و این رشته هزینه‌ای را پرداخت می کند که سایر رشته‌ها ندارند.

کشتی علاوه بر هزینه اسکان و تهیه بلیط پرواز که با سایر رشته‌ها مشترک است، باید هزینه ثبت‌نام را نیز برای کشتی‌گیران در مسابقات بین‌المللی پرداخت کند، مسئله‌ای که سبب بالا رفتن هزینه اعزام‌ها برون مرزی کشتی می شود. به عنوان نمونه فدراسیون کشتی به گفته علیرضا دبیر تنها برای ثبت نام نفرات حاضر در رقابت های جهانی نروژ، بیش از 100 هزار یورو پرداخت کرده است.

علاوه بر این کشتی با توجه به دو رشته فرنگی و آزاد عملا هزینه‌های آن چه در اعزام و چه اردوها دو برابر می شود، رئیس فدراسیون خرداد 99 در این باره گفته بود:ما باید 2 فدراسیون را اداره کنیم، فدراسیون کشتی آزاد و فدراسیون کشتی فرنگی، اما بعنوان یک فدراسیون به آن نگاه می شود، ورزش های دیگر مانند والیبال، بسکتبال یا فوتبال یک رشته هستند. اما در کشتی اینطور نیست ضمن اینکه در کشتی ما 5 رده سنی در آزاد و 5 رده سنی در فرنگی و 10تیم کامل داریم. ما در سال حدود 40 اعزام برون مرزی داریم و هر اعزام به طور میانگین حدود یک میلیارد تومان می شود و این هزینه ها فقط در بحث اعزام ها است و نه اردوها و مسائل دیگر.

حال با توجه به اعلام فهرست عملکرد شورای برون مرزی و قرار گرفتن کشتی در رده دوم بیشترین اعزام‌ها و همچنین در نظر داشتن این نکته که کشتی دارای دو رشته فرنگی و آزاد است، لزوم حمایت مالی دولت از کشتی به اندازه افتخاراتی که کسب می کند، در سال جاری ضروری است، حمایت هایی که می تواند راه موفقیت‌های بیشتر کشتی که در کارنامه ورزش ایران نوشته می شود را بیشتر از قبل هموار کند.