Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
16:05 - 1401/01/27

حاشیه‌ای بر آغاز فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا بدون استقلال و پرسپولیس

حسرتی که باید بیدارمان کند

حسرت تماشای فصل جدید لیگ قهرمانان بدون حضور استقلال و پرسپولیس که به دلیل مالکیت مشترک و بدهی از آسیا کنار گذاشته شدند، باید درس عبرتی برای مسئولان فوتبال شود که دوران سندسازی گذشته و آنها باید با حل واقعی مشکلات، اجازه تکرار این اتفاق را برای فصل‌های بعد ندهند.

حسرتی که باید بیدارمان کند

سعید احمدیان- فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب آسیا از 18 فروردین به صورت متمرکز به میزبانی عربستان آغاز شده و سپاهان و فولاد به عنوان دو نماینده کشورمان تا امروز 3 بازی برگزار کرده‌اند، شاگردان نویدکیا اگر چه با برد مقابل پاختاکور ازبکستان یک شروع طوفانی داشتند اما در ادامه به الدحیل قطر و التعاون عربستان باختند تا با 3 امتیاز قعرنشین گروه D لقب بگیرند و دور برگشت کار سختی برای صعود داشته باشند. فولاد هم با برد آخال ترکمنستان و تساوی مقابل الاهلی امارات و الغرافه قطر با 5 امتیاز در رده دوم جدول گروه C قرار گرفته و شرایط بهتری نسبت به دیگر نماینده ایران برای صعود دارد. با این حال مهم‌ترین نکته فصل جدید لیگ قهرمانان، غیبت استقلال و پرسپولیس است که تماشای بازی‌های فصل جدید را با حسرت برای هواداران سرخابی‌ها همراه کرده است، دو تیمی که به دلیل نداشتن شرایط کسب مجوز حرفه‌ای در یک تصمیم جنجالی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا از فصل جدید لیگ قهرمانان کنار گذاشته شدند.

در شرایطی سپاهان و فولاد به عنوان تنها نماینده‌های کشورمان در لیگ قهرمانان در حال برگزاری مسابقات مرحله گروهی هستند که مهم‌ترین پرسش امروز از مدیران دو تیم استقلال و پرسپولیس و وزارت ورزش به عنوان مالک مشترک دو تیم این است که در 4 ماهی که از حذف دو تیم بزرگ پایتخت می گذرد، چه کارهایی برای برطرف‌کردن موانع حضور سرخابی‌ها در آسیا انجام داده اند؟ آیا باز هم قرار است همه چیز به دقیقه نود و روزهای پایانی مانند همیشه موکول شود و بار دیگر کابوس حذف روی سر دو تیم پرطرفدار پایتخت سنگینی کند؟

دی ماه گذشته بود که پس از وعده‌های ضد و نقیض مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال، کفندراسیون فوتبال آسیا به صورت رسمی اعلام کرد پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان کنار گذاشته شده اند و با وجود کسب سهمیه به عنوان قهرمان و نایب قهرمان لیگ برتر، نمی توانند در فصل جدید حضور داشته باشند. مالکیت مشترک و بدهی های انباشته و قطعی شده دو تیم از عواملی بود که سبب شد AFC چنین تصمیمی بگیرد. البته مسئولان دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تصور می کردند این بار هم مانند تمام سال‌های قبل با لاپوشانی و ارائه مدارک جعلی، کنفدراسیون فوتبال آسیا را می شود دور زد اما مسئولان فوتبال آسیا این بار با وجود تذکرها و هشدارهای چند ساله وقتی دیدند مشکلی حل نشده است، سرانجام مماشات را کنار گذاشتند و در یک رای بی‌سابقه استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان حذف شدند.

حال با گذشت 4 ماه از تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا و توجه به این مسئله که دیگر دوران سندسازی و سرپوش گذاشتن روی مشکلات برای گرفتن مجوز حرفه‌ای گذشته است، باید مسئولان دو باشگاه و همچنین وزارت ورزش در کمتر از 6 ماهی که برای گرفتن مجوز باقی مانده است، به سمت برداشتن این موانع بروند. در اولین قدم برای حل مشکل مالکیت مشترک، اگر چه سهام استقلال و پرسپولیس اواخر سال گذشته در فرابورس عرضه شد اما همچنان بیشترین سهم در اختیار وزارت ورزش است و این مانع همچنان پابرجاست.البته دولتی‌ها وعده داده‌اند در ماه‌های پیش رو با واگذاری بخش عمده سهام به بخش‌های دیگر، موضوع مالکیت یکسان سرخابی ها را برطرف کنند. به نظر می رسد سرعت بیشتری باید به واگذاری داده شود تا یکی از مشکلات مهم بر سر گرفتن مجوز حرفه‌ای قبل از اولتیماتوم کنفدراسیون فوتبال آسیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان حل شود.

از سوی دیگر بدهی‌های دو تیم به بازیکنان و مربیان خارجی از دیگر مسائلی است که مانع حضور در لیگ قهرمانان شده است و با وجود تلاش‌هایی که از سوی مدیران استقلال و پرسپولیس برای پرداخت بدهی طلبکاران داخلی و خارجی صورت می گیرد اما هر بار یک پرونده جدید برای آنها در فیفا باز می شود. مشکلی که البته در حال حاضر بیشتر گریبان پرسپولیس را گرفته است، به خصوص که یکی از مواردی که سبب شد پرسپولیسی ها نتوانند مجوز حرفه‌ای بگیرند، بدهی گابریل کالدرون بود که تا 10 شهریور سال گذشته که مهلت پایانی کنفدراسیون فوتبال آسیا بود نتوانستند آن را تسویه کنند و چند بعد ماه بعد آن را پرداخت کردند. در حال حاضر هم بوژیدار رادوشوویچ دروازه‌بان سابق کروات پرسپولیس جدیدترین شاکی پرسپولیسی هاست که با شکایت به فیفا، این باشگاه را به پرداخت 866 هزار یورو محکوم کرده است. پرونده‌ای که می تواند یک مانع جدی برای جضور پرسپولیس در لیگ قهرمانان باشد.

در چنین شرایطی مسئولان فوتبال  باید با درس گرفتن از حذف سرخابی‌ها،از همین الان برخلاف گذشته باید به فکر برطرف‌کردن موانع حضور استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان باشند و با تشکیل جلسات مختلف و بررسی مشکلاتی که آنها را تهدید می کند، اجازه ندهند اتفاق تلخ فصل جاری لیگ قهرمانان برای این دو تیم تکرار شود.