Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
16:37 - 1400/12/25

قهرمانی تیم مقاومت یزد در لیگ برتر والیبال در گفتگو با ابوالفضل خداقلی‌پور، رئیس سازمان ورزش بسیج

راز یک قهرمانی غیرمنتظره

رئیس سازمان ورزش بسیج، تغییر و تحولات مدیریتی و فنی در نیم فصل را دلیل اصلی قهرمانی تیم مقاومت شهداب یزد در لیگ برتر والیبال عنوان می کند.

راز یک قهرمانی غیرمنتظره

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- قهرمان لیگ برتر امســال تیم مقاومت یزد بود؛ تیم شگفتی‌سازی که توانست در دو بازی متوالی در فینال لیگ برتر برابر پیکان با نتایج ۳ بر صفر و ۳ بر یک به برتری برسد و دوشنبه شب در خانه والیبال مجموعه ورزشی آزادی تهران، جام‌قهرمانی را شاگردان فرهاد طلوع کیان بالای سر ببرند؛ تیمی که با درخشش امین اسماعیل‌نژاد که عنوان بهترین بازیکن لیگ را هم به دست آورد، در کنار دیگر ستاره‌های باتجربه و جوانش مانند مهدی مهدوی، پاسور کهنه‌کار سابق تیم ملی توانست قهرمان شود. در گفتگو با ابوالفضل خداقلی‌پور، رئیس سازمان ورزش بسیج و مدیرعامل باشگاه مقاومت کشور درباره این قهرمانی صحبت کرده‌ایم.

چطور مقاومت به لیگ برتر والیبال آمد؟

تیم مقاومت یزد در شرایطی توانست قهرمان لیگ برتر شود که تا نیم‌فصل به نام شهداب در لیگ شرکت می‌کرد و در رده هشتم مسابقات حضور داشت، اما در نیم‌فصل دوم با تغییر مدیریت و واگذاری امتیاز آن به باشگاه مقاومت یزد و تغییرات مدیریتی و فنی که صورت گرفت، توانست قهرمان غیرمنتظره لیگ ۱۴۰۰ والیبال لقب بگیرد.

ابوالفضل خداقلی‌پور در ابتدای گفتگو با «جوان» درباره چگونگی شکل‌گیری تیم مقاومت یزد توضیح می‌دهد: «یکی از اهداف ما استفاده از ظرفیت‌های آحاد بسیج برای ارتقا و توسعه ورزش بسیج است. حضرت آقا در یکی از سخنرانی‌هایشان می‌فرمایند، چه خوب است که تیم‌های ورزشی تشکیل دهید و این تیم‌ها را بالاترین سطوح برسانید. همان طور که در فوتبال ساحلی هم تیم مقاومت گلساپوش یزد در لیگ برتر حضور داشت، در والیبال هم این درخواست را فرماندهی سپاه استان یزد به سازمان ورزش بسیج ارائه کردند. در ادامه طی جلسات و بازدید‌هایی که از مجموعه شهداب داشتیم، توافق حاصل شد یزد به عنوان نماینده باشگاه مقاومت در لیگ برتر حضور داشته باشد.»

خداقلی‌پور به ملاک‌های انتخاب تیم شهداب هم اشاره می‌کند: «در انتخاب تیم شهداب، موضوعات اخلاقی هم برای ما در مجموعه بسیج مهم بود و با بررسی‌هایی که صورت گرفت، تیم شهداب این امتیاز را داشت. پیشنهادات دیگری هم برای حضور یک تیم نظامی در لیگ برتر وجود داشت که در نهایت تیم شهداب انتخاب شد. در ادامه با تأیید ستاد کل نیرو‌های مسلح و سپاه، از نیم‌فصل بود که امتیاز تیم شهداب به باشگاه مقاومت واگذار شد.»

تغییرات تیم ما را از این رو به آن رو کرد

پس از واگذاری تیم شهداب به مقاومت یزد بود که با تصمیم‌هایی که گرفته شد، این تیم متحول شد و توانست در نیم‌فصل دوم مدعی نشان دهد. رئیس سازمان ورزش بسیج در این باره می‌گوید: «با تصمیم‌هایی که با تغییر مدیریت گرفته شد، تیم متحول شد و جا دارد از مدیریت آقای شرافت، دکتر نادی و سردار پورشمسی، فرمانده سپاه الغدیر استان یزد تشکر کنم. جلسات هیئت مدیره به صورت مرتب برگزار می‌شد و بعد از هر بازی اوضاع باشگاه و مسائل مربوط به آن در جلسه مطرح و بررسی می‌شد. این تحول با حضور آقای طلوع کیان که مربی بادانش و جوانی هستند، هم به عنوان سرمربی تکمیل شد و ایشان هم با کادر خوبی که به تیم اضافه کردند، نقش بزرگی در موفقیت تیم داشتند. چند بازیکن سرباز هم از جمله امین اسماعیل‌نژاد به تیم پیوستند تا تیم تقویت شود. این مسائل سبب شد نتایج خوب نیم‌فصل دوم رقم بخورد و تیم پله‌پله بالا بیاید و قهرمان شود.»

مدیرعامل باشگاه مقاومت کشور معتقد است، تیم مقاومت یزد فراتر از انتظار آن‌ها نتیجه گرفته است و آن‌ها با قدرت بیشتری آماده حضور در جام باشگاه‌های آسیا می‌شوند: «در بازی پلی‌آف با فولاد سیرجان، خیلی بازی سخت و نزدیکی داشتیم و در هر دو بازی تیم مقاومت ۳ بر ۲ برنده شد. در بازی با پیکان هم با توجه به رقابت نزدیک انتظار هر نتیجه‌ای را داشتیم و حتی خودمان را برای نایب قهرمانی آماده کرده بودیم ولی خدا را شکر با زحمت بازیکنان و درایت کادر فنی، تیم توانست روی سکوی قهرمانی برود. در ادامه با حمایت سلسله‌مراتب، تیم مقاومت یزد در جام باشگاه‌های آسیا قطعاً یکی از مدعیان قهرمانی خواهد بود. با صحبت‌هایی که صورت گرفته، تیم در دو سه پست با جذب بازیکنان جدید تقویت خواهد شد تا با آمادگی بالاتری وارد این بازی‌ها شود.»

شاکله اصلی تیم‌های مقاومت را پایگاه‌های استعدادیابی می‌سازند

تیم مقاومت یزد تنها نماینده باشگاه مقاومت در لیگ‌های کشوری نیست و به گفته خداقلی‌پور تیم‌های مقاومت در لیگ‌های مختلف کشوری حضور دارند: «بسیج در رده‌های پایه والیبال با توجه به فعالیت ۶۸ پایگاه استعدادیابی که در سراسر کشور حضور پررنگی داد و در رده‌های سنی پایه در لیگ‌های نوجوانان، جوانان، دسته اول، دسته دوم و بانوان تیمداری می‌کند. تیم مقاومت تهران در لیگ دسته اول و تیم مقاومت قم هم در لیگ دسته دوم والیبال در فصل جاری شرکت داشتند. در لیگ برتر بانوان هم تیم مقاومت خراسان‌رضوی حضور داشت. جای خالی که وجود داشت، تیمداری باشگاه مقاومت در لیگ برتر والیبال بود و با قبول کردن تیم شهداب، در سطح اول والیبال هم بسیج تیمداری می‌کند. علاوه بر این با حمایت‌های سردار سلیمانی و مصوبه‌های هیئت مدیره، قصد حضور در لیگ‌های رشته‌های بیشتری را داریم و همه تلاش‌مان را می‌کنیم در سطوح پایه، بزرگسالان و بانوان با اقتدار شرکت کنیم.»

به گفته رئیس سازمان ورزش بسیج، علاوه بر حضور در لیگ‌های مختلف، پایگاه‌های استعدادیابی بسیج بازیکنان بزرگی را به والیبال ایران معرفی کرده است: «پایگاه‌های استعدادیابی بسیج، خروجی‌های خیلی خوبی در رشته والیبال داشته است، آقای محمدرضا حضرت‌پور که به عنوان بهترین لیبروی لیگ برتر انتخاب شدند، از بچه‌های پایگاه استعدادیابی ارومیه بودند، آقای محسن شریفی هم از بازیکنان برجسته لیگ بودند که در پایگاه‌های بسیج رشد کرده‌اند. فعالیت پایگاه‌های استعدادیابی به دلیل کرونا در دو سال گذشته دچار وقفه‌ای شد، اما همه تلاش‌مان را می‌کنیم که این پایگاه‌ها به روز‌های خوب فعالیت‌شان برگردند. همچنین علاوه بر بحث فنی، باشگاه مقاومت بسیج همه تلاشش را می‌کند که تیم‌هایش منادی ارزش‌های اخلاق، ترویج الگو‌های اسلامی، فتوت و جوانمردی باشند.»

خداقلی‌پور در پایان اشاره می‌کند تیم‌های باشگاه مقاومت از ظرفیت‌های پایگاه‌های استعدادیابی بسیج در لیگ‌های کشوری استفاده می‌کنند: «یکی از اهداف ما استفاده از ظرفیت ورزشکاران مستعدی است که در پایگاه‌های استعدادیابی حضور دارند. یکی از اولین اولویت‌های مربیان تیم‌های مقاومت، بازدید از پایگاه‌های استعدادیابی و شناسایی نفرات برتر برای حضور در تیم‌های بسیج در لیگ‌های کشوری است. در حال حاضر اکثر بازیکنان تیم‌های مقاومت در لیگ‌های رده‌های پایه، بچه‌های پایگاه‌ها هستند و در حالی تیم نوجوانان مقاومت به لیگ کشور اعزام شد که بازیکنان این تیم از بین بالغ بر هزارو ۱۰۰ بازیکن که از سراسر کشور در پایگاه‌های بسیج آموزش می‌دیدند، انتخاب شدند.»

لینک پی دی اف گفتگو در روزنامه جوان