Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
17:48 - 1400/12/17

حق همه هواداران فوتبال ملی زنده می‌شود

برگزاری بازی ۹ فروردین تیم ملی با لبنان در ورزشگاه امام رضای مشهد می‌تواند فتح بابی در تمرکززدایی از میزبانی بازی‌های ملی در پایتخت باشد تا همه هواداران فوتبال در تمام ایران بتوانند از نزدیک بازی‌های ملی را تماشا کنند.

حق همه هواداران فوتبال ملی زنده می‌شود

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- فدراسیون فوتبال تصمیم گرفته است آخرین بازی تیم ملی در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی مقابل لبنان را در مشهد برگزار کند، تصمیمی قابل توجه که در همین چند روزی که از قطعی شدن آن می‌گذرد، مورد استقبال زیادی قرار گرفته است، به‌خصوص که سال‌هاست یکی از مهم‌ترین نقد‌ها به مجموعه مدیریتی و تصمیم‌گیر فوتبال، برگزاری تمام بازی‌های ملی در تهران است و ورزشگاه آزادی تبدیل به میزبان ثابت بازی‌های ملی شده است. حساسیت مسابقات هم تأثیری در انتخاب تهران ندارد و پایتخت به میزبان ثابت بازی‌های ملی بدل شده است و از حساس‌ترین تا کم‌اهمیت‌ترین بازی‌ها به میزبانی پایتخت برگزار می‌شود و همواره این هواداران پایتخت‌نشین هستند که می‌توانند بازی‌های تیم ملی را از نزدیک تماشا کنند.اگرچه برخی از هواداران علاقه‌مند به تیم ملی هم هستند که از شهر‌های مختلف کشور خودشان را برای تماشای بازی‌های ملی به تهران می‌رسانند تا دیدار‌های ملی را از روی سکو‌های آزادی تماشا کنند.

با این حال اکثریت هواداران فوتبال با توجه به محدودیت‌های مالی و زمانی این امکان را ندارند که بتوانند برای تماشای بازی‌ها به تهران بیایند و برای بخش زیادی از مشتاقان تیم ملی این حسرت وجود دارد که از نزدیک تماشاگر بازی ملی‌پوشان فوتبال باشند. حالا با تصمیمی که مسئولان جدید فدراسیون فوتبال گرفته‌اند، قرار است پس از سال‌ها، دیدار تیم ملی در خارج از تهران برگزار شود تا شهر‌های مختلف هم امکان میزبانی از بازی‌های ملی را پیدا کنند. البته شهاب‌الدین عزیزی‌خادم پس از انتخابش به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال در اسفند سال گذشته وعده داده بود بازی‌های ملی در شهر‌های مختلف برگزار شود و از میزبانی بازی‌های ملی تمرکززدایی کند. وعده رئیس وقت فدراسیون فوتبال، اما در دوران کوتاه یک ساله‌اش عملی نشد و تمام بازی‌های شاگردان دراگان اسکوچیچ در ورزشگاه آزادی برگزار شد.

حالا با قطعی شدن صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی، فدراسیون در دوره جدید مدیریتی، تمرکززدایی از میزبانی‌های ملی را عملی کرده، اگرچه بازی با لبنان تشریفاتی است و حساسیتی ندارد، اما همین که طلسم میزبانی در شهر‌های دیگر شکسته شده، تصمیم قابل تقدیری است که نشان می‌دهد این عزم و اراده در فدراسیون فوتبال به وجود آمده که تیم ملی تنها متعلق به تهران نباشد و شهر‌های دیگر هم این شانس را داشته باشند که از بازی‌های تیم ملی میزبانی کنند.

در شرایطی فدراسیون فوتبال پس از چند دهه تصمیم به برگزاری بازی‌های ملی در خارج از تهران گرفته است که در فوتبال دنیا، انجام بازی‌های تیم ملی در شهر‌های مختلف هر کشور، امری رایج است و فارغ از حساسیت مسابقات، میزبانی بازی‌های ملی محدود به یک ورزشگاه یا پایتخت‌شان نمی‌شود و استادیوم‌ها و شهر‌های مختلفی هستند که شرایط میزبانی از بازی‌های ملی را دارند و هواداران فوتبال در این کشور‌ها این امتیاز را دارند که هرچند وقت یک‌بار بازی‌های ملی را از نزدیک تماشا کنند.

این در حالی است که در ایران در دهه‌های گذشته به بهانه اینکه تنها تهران از وضعیت زیرساختی و میزبانی از تیم‌ها، شرایط استاندارد و مورد تأیید فیفا را دارد، دیدار‌های تیم ملی تنها در پایتخت انجام می‌شد. این در شرایطی است که در دهه‌های اخیر با ساخت ورزشگاه‌های مجهز و بزرگ در شهر‌های مختلف کشور که از نظر پروازی و اقامتی نیز دارای وضعیت قابل قبولی هستند، می‌شود میزبانی مسابقات تیم ملی را به شهر‌های دیگر هم واگذار کرد تا فوتبال ملی تنها متعلق به تهران نباشد.

حال برگزاری بازی ۹ فروردین تیم ملی با لبنان در ورزشگاه امام رضای مشهد می‌تواند فتح بابی در تمرکززدایی از میزبانی بازی‌های ملی در پایتخت باشد. موضوع قابل توجه ادامه این روند است و باید پس از مشهد، شهر‌های دیگر کشور مانند اصفهان، تبریز و اهواز هم که از امکانات و استادیوم‌های مجهزی برخوردارند، امکان میزبانی از بازی‌های ملی را فارغ از تشریفاتی بودن یا حساس بودن پیدا کنند تا با تمرکززدایی از بازی‌ها، متعلق بودن تیم ملی به همه ایران در عمل نیز محقق شود.

لینک پی دی اف یادداشت در روزنامه جوان