Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
17:43 - 1400/11/04

فاتحه ای برای مرگ اخلاق در فوتبال بخوانيد

با توجه به عملكرد فدراسيون فوتبال، جز اين انتظار نمي‌رفت؛ فدراسيوني كه با دعوت از يك مدافع بي‌اخلاق به تيم ملي، ميخ آخر را هم بر تابوت اخلاق در فوتبال كوبيد تا امروز فاتحه اخلاق‌گرايي را در فوتبال بخوانيم.

فاتحه ای برای مرگ اخلاق در فوتبال بخوانيد

سعيد احمديان/ جوان آنلاین- ليست تيم ملي فوتبال و صحبت‌هاي شهاب‌الدين عزيزي‌خادم و دراگان اسكوچيچ درباره اهميت اخلاق در هفته‌هاي اخير را كنار هم بگذاريد تا بيشتر از هميشه به توخالي بودن آن پي ببريد. در حالي ديروز ليست تيم ملي فوتبال براي بازي با عراق و امارات منتشر شد كه نام محمدحسين كنعاني‌زادگان مدافع پرحاشيه‌اي كه رسوايي اخلاقي او در اردوي تيم ملي خبرساز شده است نيز به چشم مي‌خورد و اين بازيكن با وجود پرونده اخلاقي بار ديگر به اردوي تيم ملي دعوت شده است. دعوت از اين مدافع پرحاشيه در حالي است كه پس از اين رسوايي هم عزيزي‌خادم به عنوان رئيس فدراسيون و هم اسكوچيچ به عنوان سرمربي تيم ملي بر اهميت اخلاق و اولويت دادن آن به مسائل فني تأكيد كرده بودند تا جايي كه عزيزي‌خادم تأكيد كرده بود بازيكن بي‌اخلاق، حتي اگر بهترين بازيكن جهان باشد هم جايي در تيم ملي فوتبال ندارد.  

او در واكنش به حواشي غيراخلاقي مدافع تيم ملي گفته بود: «فدراسيون فوتبال بي‌نظمي و بي‌اخلاقي را برنمي‌تابد و اين فوتبال متعلق به مردم است و بايد اسطوره‌سازي شود. ستاره بي‌اخلاق به درد خودش هم نمي‌خورد. اخلاق خط قرمز ما در برخورد با مسائل ملي و بازيكنان ملي است و هر فردي در هر جايگاهي با بي‌اخلاقي مي‌تواند تيم ملي را ترك كند. برخي بقاي خود را در بي‌اخلاقي مي‌دانند و بايد حرمت، نظم و اخلاق حفظ شود؛ مسئله مهمي كه اميدوارم در تيم ملي فوتبال مردان و زنان شاهد باشيم. بهترين بازيكن دنيا هم اگر بي‌اخلاق باشد، جايي در فوتبال ايران نخواهد داشت.»

اسكوچيچ كه جمعه اين هفته به استوديوي برنامه ورزش و مردم تلويزيون رفته بود، در صحبت‌هايي بر اهميت شخصيت رفتاري بازيكنان تأكيد كرده و گفته بود: «بعد شخصيتي خيلي مهم است، اما من هم در نهايت خيلي حساسيت دارم نسبت به اينكه بازيكنی كاری دور از شأن انجام دهد، ولی موضوع اين نيست كه به خاطر يك اشتباه، بخواهيم چيزي را تلافي كنيم. بازيكنان جوان هستند و ممكن است اشتباه كنند و من هم از اين قاعده مستثني نيستم، اما ما در جايگاه تيم ملي بايد مسئوليتپذيرتر باشيم و اگر لباس تيم ملي را مي‌پوشيم، باید سه برابر روي رفتار‌هاي خودمان حساس شويم.»

با وجود صحبت‌هاي رئيس فدراسيون فوتبال و سرمربي تيم ملي، دعوت از محمد‌حسين كنعاني‌زادگان، شعاري بودن و توخالي بودن اين صحبت‌ها را آشكار كرد و نشان داد در مجموعه فوتبال كشور اراده‌اي بر اخلاق‌گرايي و حفظ و شان جايگاهي پيراهن مقدس تيم ملي وجود ندارد. اين در شرايطي است كه كمترين انتظار از فدراسيون فوتبال و سرمربي تيم ملي كه مدعي است بعد شخصيتي بازيكنان براي او مهم است، خط زدن مدافع بي‌اخلاق تيم ملي بود تا به نوعي با اعمال چنين تنبيهاتي، بقيه ملي‌پوشان حساس‌تر از قبل مراقب لطمه نزدن به جايگاهي كه در آن قرار گرفته‌اند، باشند و چنين اتفاق‌هاي غيراخلاقي آن هم در اردوي تيم ملي تكرار نشود، با اين حال به نظر مي‌رسد در فدراسيون خوبان عالم تنها چيزي كه گويا اهميت ندارد و از جايگاهي برخوردار نيست، اخلاق و پيراهن مقدس تيم ملي است، البته با توجه به عملكرد پرحاشيه و غيرشفاف و پر از سوءمديريت عزيزي‌خادم در 11ماهي كه از حضورش در فوتبال مي‌گذرد، رخ دادن اتفاقي غير از اين جاي شك و ترديد داشت. بديهي است فدراسيوني كه شائبه ارتباط مديرانش با جادوگران وجود دارد و در ماه‌هاي گذشته براي دست‌درازي بيشتر به بيت‌المال و بودجه عمومي كشور از هيچ ترفندي دريغ نكرده است، مسائل اخلاقي از كمترين درجه اهميتي هم نمي‌تواند برخوردار باشد، به همين خاطر دعوت از محمدحسين كنعاني‌زادگان با وجود رسوايي اخلاقي را بايد كاملاً همراستا با فدراسيون خوبان عالم دانست؛ فدراسيوني كه در حرف بر طبل اخلاق‌گرايي مي‌كوبد اما در عمل براي بي‌اخلاق‌ها فرش قرمز پهن مي‌كند.  

دعوت از مدافع بي‌اخلاق به تيم ملي را بايد مرگ اخلاق در فوتبال ايران دانست؛ فوتبالي كه مربيان اخلاقمداري مانند پرويز دهداري داشته اما امروز به جايي رسيده است كه مسائل اخلاقي براي مديران فوتبال و سرمربي تيم ملي هيچ گونه اهميتي ندارد، به طوري كه در يك دهن‌كجي آشكار به هواداران تيم ملي، يك ملي‌پوش پس از يك رسوايي اخلاقي باز هم به تيم ملي دعوت مي‌شود، البته با توجه به عملكرد فدراسيون فوتبال، جز اين انتظار نمي‌رفت؛ فدراسيوني كه با دعوت از يك مدافع بي‌اخلاق به تيم ملي، ميخ آخر را هم بر تابوت اخلاق در فوتبال كوبيد تا امروز فاتحه اخلاق‌گرايي را در فوتبال بخوانيم.

لینک یادداشت در سایت جوان آنلاین