Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
14:04 - 1400/10/07

گفت‌وگوی «جوان» با مجتبی گلیج، ملی‌پوش کشتی آزاد درباره اردوی عراق و مداحی‌اش در بین‌الحرمین که بازتاب زیادی داشت

پر از انرژی و حال خوب برگشتیم

مجتبی گلیج ملی‌پوش کشتی آزاد که مداحی‌اش در بین‌الحرمین در جریان اردوی عراق بازتاب زیادی داشته، معتقد است فضای متقاوت و زیارتی این اردو به او و سایر ملی‌پوشان انرژی زیادی داده است.

پر از انرژی و حال خوب برگشتیم

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- هفته گذشته بود که ملی‌پوشان کشتی آزاد از اردوی ۱۰ روزه‌شان در عراق به ایران برگشتند، یک اردوی متفاوت که سبب شد قهرمانان کشتی، حال و هوای ویژه‌ای نسبت به سایر اردو‌هایی که تا امروز داشته‌اند را تجربه کنند. زیارت عتبات عالیات در کنار پیگیری تمرین، یک تجربه به یادماندنی را برای پژمان درستکار و شاگردانش ثبت کرد. یکی از ویدئوی‌هایی که از اردوی کشتی در عراق در فضای مجازی زیاد دیده شد مداحی مجتبی گلیج، دارنده مدال برنز جهانی نروژ و سینه‌زنی ملی‌پوشان کشتی در بین‌الحرمین بود. گلیج در گفتگو با «جوان» درباره تجربه متفاوت آزادکاران در اردوی عراق صحبت کرده است.

با انرژی مضاعف به ایران برگشتیم

مهم‌ترین وجه اردوی عراق برای ملی‌پوشان کشتی، جنبه معنوی و زیارتی آن بود که سبب شد به گفته گلیج، او و سایر ملی‌پوشان انرژی مضاعفی بگیرند: «بحث معنوی اردو خیلی پررنگ بود و به زیارت عتبات عالیات رفتیم و در شهر کاظمین، کربلا و نجف، حرم ائمه‌اطهار را زیارت کردیم. اولین بار بود که سعادت داشتم به زیارت کربلا بروم و فضا طوری بود که آدم آرام می‌شد. بقیه بچه‌ها هم مسلماً چنین حسی داشتند و حضور در چنین فضا‌های متبرکی به آدم، انرژی خوبی می‌دهد، به خصوص که در هر مسابقه‌ای به ائمه‌اطهار متوسل می‌شویم و برای پیروزی کمک می‌خواهیم.»

ملی‌پوش وزن ۹۷ کیلوگرم معتقد است این حس را نمی‌تواند وصف کند: «همیشه وارد شدن به بارگاه ائمه‌اطهار یک حس خوب و وصف نشدنی به آدم می‌دهد، من هم از بچگی ارادت خاصی به ائمه دارم و از اینکه در این سفر برای بار اول توانستم به زیارت امامان در عراق بروم، حس خیلی خوبی را تجربه کردم. هم من و هم سایر بچه‌ها با یک انرژی مضاعف به ایران برگشتیم. ان‌شاء‌الله بتوانیم با این انرژی مثبتی که از این اردو گرفتیم در مسابقات پیش‌رو بهترین نتیجه را کسب کنیم.»

مداحی‌ام در بین‌الحرمین دلی بود

گلیج از حس خاصی که در حرم حضرت عباس (ع) داشته هم صحبت می‌کند: «در حرم ائمه چه کربلا، چه نجف و چه کاظمین، آدم وقتی وارد می‌شود حس بسیار خوبی دارد، اما من، چون به حضرت ابوالفضل ارادت ویژه‌ای دارم و در کشتی و زندگی از ایشان مدد می‌گیرم، در حرم‌شان احساس خاصی داشتم. دفعه اولم بود و من و سایر بچه‌های تیم وقتی به زیارت رفتیم، واقعاً منقلب شدیم. باید شرایط حضور را داشته باشید تا آن را درک کنید و واقعاً نمی‌توان آن را به زبان آورد و وصف کرد.»

مداحی گلیج در بین‌الحرمین یکی از لحظات به یادمادنی اردوی آزادکاران در عراق بود. نوحه‌خوانی که او آن را دلی انجام داده است: «مداح نیستم و جسارتی هم نمی‌خواستم بکنم. مداحی من بیشتر دلی بود، زمانی که سنم پایین‌تر بود در دوران نوجوانی در هیئت محل خودمان یک سابقه کوچکی داشتم و مداحی می‌کردم. نوحه‌ای که خواندم همانطور که اشاره کردم یک کار دلی بود و دوست داشتم در بین‌الحرمین مداحی کنم و چند کلمه‌ای برای بچه‌ها بخوانم.»

اردوی متنوع و پرنشاطی بود

گلیج که پس از کسب طلای آسیا در سال ۲۰۲۰، مهرماه امسال در جهانی اسلو اولین مدال جهانی‌اش را کسب کرد، اردوی عراق را یک تجربه خاص عنوان می‌کند: «هرچند کشتی‌گیران عراقی با توجه به کیفیت فنی‌شان در سطحی نبودند که به ما کمک کنند، اما حریفان تمرینی بدی نبودند. به جهت شروع اردوها، حضور در عراق اردوی خوبی بود که بتوانیم به آمادگی نرمال برای ادامه اردو‌ها برسیم. البته اردوی عراق در مقایسه با دیگر دوره‌های آماده‌سازی که تجربه کرده بودیم، تنوع زیادی داشت و کادر فنی برنامه‌های تمرینی متنوعی در نظر گرفته بود. تمرینات خیلی عالی بود و تنوع زیادی داشت، فوتبال بازی کردیم، مسابقه دو دادیم و پزشک تیم هم تست کوپر از ملی‌پوشان گرفت. تمرین و مرور فن به صورت مشترک با اعضای تیم ملی عراق هم از دیگر برنامه‌های ما بود.»

ملی‌پوش تنکابنی تیم ملی کشتی آزاد در ادامه به جو پرنشاط اردو اشاره می‌کند: «نسبت به اردو‌های قبلی در این اردو خیلی شاداب بودیم، هم از لحاظ تمرینی با توجه به تمرینات متنوعی که در نظر گرفته شده بود، خوب بود و هم از لحاظ تفریحی و زیارتی برنامه‌های زیادی تدارک دیده شده بود، ضمن اینکه از جا‌های مختلف کشور عراق هم دیدن کردیم.»

مهمان‌نوازی عراقی‌ها مثال‌زدنی بود

نکته قابل توجه در اردوی تیم کشتی آزاد، استقبال عراقی‌ها از ملی‌پوشان بود که گلیج آن را مثال‌زدنی عنوان می‌کند: «مهمان‌نوازی عراقی‌ها نسبت به بچه‌های تیم ملی مثال‌زدنی بود. علاقه خاصی به قهرمانان به خصوص ملی‌پوشان کشتی داشتند و نمونه آن هم حسن یزدانی بود که برای خیلی از عراقی‌ها چهره‌ای دوست‌داشتنی بود، می‌آمدند و با او و بقیه قهرمانان عکس یادگاری می‌گرفتند.»

با توجه به چنین تجربه‌ای، ملی‌پوش آزاد از برگزاری دوباره چنین اردو‌هایی استقبال می‌کند: «در این اردو بچه‌ها از لحاظ روحی کاملاً سرحال بودند. معتقدم ایده خوبی بود که برای شروع اردو‌ها از کشور عراق آغاز کردیم و به زیارت رفتیم و کارمان با مدد گرفتن از ائمه‌اطهار آغاز شد. البته امکانات ما در خانه کشتی خیلی بهتر از عراق است، اما اردوی عراق را باید از زاویه مذهبی هم ببینیم که تصمیم خیلی خوبی بود. جا دارد به خاطر این اردو از آقای دبیر ریاست فدراسیون و آقای درستکار سرمربی تیم ملی کشتی آزاد تشکر کنم و امیدوارم بتوانیم زحمات این عزیزان، پدر و مادر و دعای مردم را با مدال‌آوری و به اهتزاز درآوردن پرچم ایران جبران کنیم.»

لینک پی دی اف گفتگو در روزنامه جوان