Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
17:59 - 1400/09/21

گفت‌وگو با سجاد گنج‌زاده، رئیس کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک

مطالبات قهرمانان را به گوش مسئولان می‌رسانیم

سجاد گنج‌زاده، رئیس کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک معتقد است که او و سایر اعضای این کمیسیون می‌خواهند مطالبات و گلایه‌های قهرمانان را به گوش مسئولان برسانند.

مطالبات قهرمانان را به گوش مسئولان می‌رسانیم

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- اوایل آذر بود که انتخابات دومین دوره کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک برگزار شد؛ کمیسیونی که در دور نخست با توجه به حواشی و اختلاف اعضای آن، خروجی مشخصی برای جامعه ورزش نداشت. این امیدواری وجود داشت با توجه به تجربه دور اول، در دوره جدید این حاشیه‌ها تکرار نشود و اعضای این کمیسیون که از جنس قهرمانان هستند، روی وظیفه اصلی‌شان که پیگیری و حل مشکلات ورزشکاران است، تمرکز کنند. این انتظار، اما بی‌فایده بود و دومین دوره کمیسیون حتی پیش از آغاز اولین جلسه با غیبت دو عضو کشتی‌گیر و نامه اعتراضی‌شان، حواشی آن شروع شد و با غیبت ۹ نفر از ۲۰ نفر در جلسه دوم به اوج رسید تا فعلاً شروع کار کمیسیون ناامیدکننده باشد. در گفتگو با سجاد گنج‌زاده، قهرمان جهان و المپیک کاراته و رئیس کمیسیون ورزشکاران، مسائل و حواشی آن را بررسی کرده‌ایم.

آقای گنج‌زاده! در شروع صحبت‌هایتان می‌خواهیم برایمان بگویید چه شد که تصمیم گرفتید به کمیسیون ورزشکاران ورود پیدا کنید؟

با توجه به روحیه‌ای که از خودم سراغ دارم، دغدغه‌های دیگر ورزشکاران را دغدغه‌های خودم می‌دانم و تصمیم گرفتم در انتخابات کمیسیون شرکت کنم و وارد انتخابات شوم. به خصوص وقتی در تیم ملی کاراته هستیم، وقتی می‌بینم که کاری از دستم بر‌می‌آید کمک می‌کنم، سعی کردم از این تجربه در کمیسیون و برای کل ورزش کشور استفاده کنم. ورزشکاران عزیز هم محبت داشتند و به من رأی دادند و وارد کمیسیون شدم. امیدوارم با دوستان دیگری که انتخاب شدند و نفراتی که توسط رئیس کمیته ملی المپیک منصوب شده‌اند، کنار هم قدم‌های خیری برای ورزش کشور برداریم.

بدون حضور در لیست‌هایی که برخی قهرمانان تشکیل داده بودند، به صورت انفرادی وارد انتخابات شدید و بیشترین رأی را هم کسب کردید.

رأی بالا تنها محبت ورزشکاران بود و اتفاقات طوری پیش رفت که بدون حضور در لیست در انتخابات شرکت کردم. به هر حال این مسئله در هر نوع انتخاباتی دیده می‌شود و برخی با تهیه لیست‌های مختلف ورود پیدا می‌کنند و انتخابات کمیسیون هم مستثنی نبود و بعضی از نامزد‌ها لیست تشکیل دادند و برخی هم مانند من تصمیم گرفتم که خارج از لیست‌ها وارد انتخابات شوم. وقتی تصمیم گرفتم که وارد کمیسیون ورزشکاران شوم، تکلیفم با خودم مشخص بود و دنبال پست و مقام نبودم. تنها به دنبال این هستم که اگر کمکی از من برمی‌آید بتوانم برای قهرمانانی که از این کمیسیون انتظار بحقی دارند، انجام دهم. با این هدف آمدم و دنبال اهداف شخصی نیستم. نه با گروهی زد و بند دارم و نه آدم کسی هستم و تنها هدفم کمک کردن است که اگر کاری از دستم بر‌می‌آید، به خوبی پیش برود.

علاوه بر شما، با انتخاب آقای ذبیح‌الله پورشیب و حمیده عباسعلی، کاراته با سه عضو، بیشترین اعضا را در کمیسیون ورزشکاران دارد.

این نشان‌دهنده اعتماد رشته‌های دیگر است و البته مسئولیت‌مان را سنگین‌تر می‌کند. امیدواریم با توجه به اعتمادی که به ما شده، بتوانیم کاری که از دستمان برای ورزش برمی‌آید، انجام دهیم و شرمنده جامعه ورزش نشویم.

پس از بالاترین رأی در انتخابات، به عنوان رئیس کمیسیون هم انتخاب شدید، در این باره صحبت می‌کنید؟

پس از اینکه در انتخابات کمیسیون توانستم بالاترین رأی را بیاورم، تصمیم گرفتم که برای ریاست هم نامزد شوم و توانستم با رأیی که اعضای کمیسیون به من دادند، این مسئولیت را برعهده بگیرم. مسئولیتم خیلی سنگین‌تر از قبل شده و به عنوان رئیس کمیسیون تمام تلاشم را خواهم کرد که جلسات را به صورت منظم و مرتب با حضور اکثر اعضا برگزار شود. قطعاً جمع کردن ۲۰ قهرمان کنار هم سخت خواهد بود، اما امیدوارم بتوانم در مسئولیتی که اعضا بر عهده من گذاشته‌اند، بهترین عملکرد را داشته باشم.

با توجه به تجربه پرحاشیه اولین دوره کمیسیون که به اهداف اولیه نرسیدند، حواشی در کمیسیون دوم حتی پیش از جلسات آغاز شد و این به نظر شما نمی‌تواند مسیری که اعضای برای کمک به جامعه قهرمانان برای خودشان ترسیم کرده‌اند، به سمت حاشیه و جنجال منحرف کند؟

از جریان اتفاقاتی که در دوره نخست کمیسیون رخ داد، اطلاعی ندارم و تنها شنیده‌هایی است که از افراد مختلف شنیده‌ام. با این حال یکسری افراد که در اولین دوره حضور داشتند، در دوره دوم کمیسیون هم حضور دارند که تجربیاتشان خیلی می‌تواند به ما کمک کند که با هدف‌تر از دوره قبل پیش برویم. مطمئناً هر ۲۰ قهرمانی که در کمیسیون حضور دارند، دارای ۲۰ سلیقه مختلف هستند، قطعاً اختلاف سلیقه وجود دارد، اما باید همه تلاشمان را بکنیم که یکدل پیش برویم. اگر قرار باشد که تک‌روی کنیم، نتیجه‌ای نخواهیم گرفت. اگر، اما ۲۰ نفر یکدل و یکصدا باشند، قدرت کمیسیون خیلی بالا خواهد بود و آن موقع است که می‌توانیم برای ورزش اتفاق‌های خوبی را رقم بزنیم.

اما به نظر می‌رسد راه سختی پیش رو دارید، با توجه به حواشی غیبت دو کشتی‌گیر عضو در جلسه اول و اتفاقات جلسه دوم که با غیبت اعضای بیشتری همراه بود، اعضای غایب و معترض شائبه‌های دخالت‌های خارج از کمیسیون را مطرح کرده‌اند.

برای انتخابات کمیسیون، ورزشکاران رشته‌های مختلف رأی داده‌اند و کسی دخالتی در انتخابات نداشته است و حق رئیس هم هست که چهار نفر را برای عضویت منصوب کند. در جلسه اول آقای یزدانی، آقای گرایی و خانم شهسواری غایب بودند و ما به احترام غیبت دو کشتی‌گیر مدال‌آور، انتخابات هیئت اجرایی کمیسیون را به تعویق انداختیم که اگر کسی از این عزیزان می‌خواهند در این پست‌ها نامزد شوند، این فرصت از آن‌ها گرفته نشود. رأی‌گیری عقب افتاد و همان دوستانی که اصرار داشتند که انتخابات هیئت اجرایی در جلسه اول برگزار نشود، سعی کردند که اعضای غایب در جلسه دوم حضور پیدا نکنند. با این حال وقتی نصف + یک موافق بودند، انتخابات برگزار شد. به عنوان رئیس کمیسیون دستور جلسه دوم که انتخابات هیئت اجرایی روز یک‌شنبه برگزار می‌شود را به اطلاع اعضای کمیسیون رساندم. برخی اعضا پیام دادند که به علت مسابقه یا مشکل دیگری در تهران حضور ندارند و نمی‌توانند شرکت کنند و برخی هم از دلیل غیبت‌شان اطلاع ندارم. با این حال جلسه اکثریت بود و انتخابات انجام شد و امیدواریم همه ما به انتخابات احترام بگذاریم. هم نماینده هیئت اجرایی و شش نفری که قرار است در مجمع کمیته ملی المپیک حضور پیدا کنند، نماینده هر ۲۰ عضو هستند و در نهایت تمام ۲۰ نفر باید برای کاری که انجام می‌دهیم با هم به تفاهم برسیم و با هم قدم برداریم.

آیا رایزنی‌های شده که اختلاف‌های موجود برطرف شود و کمیسیون با حضور تمامی اعضا تشکیل جلسه دهد و با اتحاد به سمت مطالبه‌گری از مسئولان برای بهترین شدن شرایط قهرمانان، پیش برود؟

۱۵ عضو انتخاب شده به علاوه چهار عضو منصوب شده توسط رئیس کمیته ملی المپیک به همراه آقای ساعی که به دلیل عضویت در کمیسیون ورزشکاران آسیا عضو شده‌اند، به عنوان ۲۰ عضو کمیسیون، اگر اختلافی داریم باید بین خودمان حل و فصل کنیم. مطمئن باشید که کسی از بیرون نمی‌تواند این اختلاف را حل کند.

سال‌هاست که قهرمانان و ورزشکاران از عملی نشدن وعده‌های مسئولان و رسیدگی‌های حداقلی که به وضعیت‌شان در جریان برگزاری اردو‌ها و تمرینات و همچنین معیشتی و شغلی می‌شود، گلایه دارند، حالا با تشکیل کمیسیون ورزشکاران که اعضای آن از جنس قهرمانان هستند و این مشکلات را به خوبی درک کرده‌اند، این انتظار وجود دارد که این کمیسیون در جهت احقاق ورزشکار وارد عمل شود. برای برآورده کردن این انتظارت چه برنامه‌ای دارید؟

کمیسیون ورزشکاران قدرت اجرایی خاصی ندارد ولی می‌تواند مشاوره بدهد و مطالبه‌گری کند. مطمئن باشید ما تا جایی که در توانمان باشد، پیش می‌رویم و ساکت نمی‌نشینیم. در قدم اول قول‌هایی از دکتر صالحی امیری گرفته‌ایم که یک اتاق در کمیته ملی المپیک برای کمیسیون در نظر گرفته شود که اگر ورزشکاری دغدغه‌ای دارد، بیاید و مشکلش را مطرح کند. قول‌های دیگری هم گرفته‌ایم و منتظریم کمیسیون ورزشکاران سایر فدراسیون‌ها تشکیل شود تا ارتباط خوبی با کمیسیون‌های هر رشته برقرار کنیم. با این ارتباط می‌خواهیم به ورزشکار نزدیک‌تر شویم و دغدغه‌هایشان را به مسئولان جهت حل و پیگیری منتقل کنیم.

به عنوان سؤال پایانی، یکی از مهم‌ترین مطالبه‌های قهرمانان و مدال‌آوران، مشکلات شغلی و حمایت‌های مالی است، اولویت بندی‌تان برای حل این مشکل چه خواهد بود؟

قرار است با نظرخواهی که از ورزشکاران می‌کنیم، طبق اولویت‌هایی که در رابطه با مشکلات و دغدغه‌های آن‌ها وجود دارد، پیش برویم. ان‌شاء‌الله که همه اعضا کمک کنند تا به نتیجه خوبی برسیم.

لینک پی دی اف گفتگو در روزنامه جوان