Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
17:39 - 1400/09/20

فدراسیون فوتبال به دنبال بازی برد– برد با فیفا باشد

در حالی فیفا خواستارتصویب اساسنامه در مجلس ایران و ورود بانوان به استادیوم‌ها شده‌است که از رئیس فدراسیون فوتبال انتظار می‌رود در سفر بهمن‌ماه اینفانتینو با اشاره به ظلم فیفا در بلوکه کردن پول‌های ایران، درخواست لغو این تصمیم ظالمانه را مطرح کند تا یک بازی برد- برد شکل بگیرد.

فدراسیون فوتبال به دنبال بازی برد– برد با فیفا باشد

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- رئیس فدراسیون جهانی فوتبال قرار است بهمن‌ماه به تهران بیاید و بازی ایران و عراق را از نزدیک تماشا کند. سفری که مسئولان فدراسیون فوتبال در هفته‌های اخیر مانور زیادی روی آن داشته‌اند و تأکید کرده‌اند که اهمیت بالایی دارد و به نوعی به صورت غیرمستقیم به گوش دولت و مجلس رسانده‌اند که انتظاراتی که فیفا از کشورمان دارد باید عملی شود. در این مسیر حتی رئیس فدراسیون فوتبال و اعضای هیئت رئیسه برای عملی شدن خواسته‌های جیانی اینفانتینو رو به تهدید مجلس هم آورده‌اند و از نمایندگان خواسته‌اند دشمن شاد‌کن نشوند و اساسنامه فدراسیون فوتبال را که در آن، این فدراسیون نهادی غیردولتی و مستقل نامیده شده به تصویب برسانند. آن‌ها مدعی شده‌اند اگر نمایندگان در راستای خواسته فیفا عمل نکنند، فوتبال تعلیق می‌شود و عواقب آن را مجلسی‌ها باید بر عهده بگیرند.

مسئله دیگری که قرار است جیانی اینفانتینو در ایران پیگیری کند و پای آن محکم ایستاده است، ماجرای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها، چه در بازی‌های ملی و چه باشگاهی است. مسئولان فدراسیون فوتبال هم با توجه به الزام فیفا به عملی شدن این خواسته، دولت را زیر فشار گذاشته‌اند و به دنبال گرفتن مجوز از دولت تا پیش از سفر رئیس فیفا به تهران هستند.

در مجموع تصویب اساسنامه در مجلس و حضور بانوان در استادیوم‌ها، مهم‌ترین موضوعاتی است که فدراسیون فوتبال به دنبال حل آن است تا وقتی اینفانتینو به ایران می‌آید، خواسته‌های او عملی شده باشد و عزیزی‌خادم و همکارانش با برخورد سرد رئیس فدراسیون جهانی فوتبال مواجه نشوند.

در اینکه فدراسیون فوتبال سال گذشته با وعده دولت سابق مبنی بر تصویب اساسنامه در مجلس، مهلت یک ساله گرفت تا اسفند سال گذشته انتخابات برگزار شود تردیدی نیست. همچنین درباره ورود بانوان به استادیوم‌ها هم به نظر می‌رسد با توجه به اولتیماتوم فیفا، نسبت به این مسئله هم گریزی نیست و در این باره دولت باید با اتخاذ تدابیر لازم، تصمیم نهایی را بگیرد.

با وجود این واقعیت، جوسازی فدراسیون فوتبال در هفته‌های اخیر چه در رسانه‌ها و چه پشت پرده برای زیر فشار گذاشتن دولت و مجلس در ماجرای خواسته‌های فیفا از ایران در شرایطی است که نه شهاب‌الدین عزیزی‌خادم و نه دیگر مدیران فدراسیون فوتبال، حتی اشاره‌ای هم به پیگیری ظلمی که فیفا به ایران با بلوکه کردن پول‌های فدراسیون و باشگاه‌ها کرده است در سفر اینفانتینو به تهران نمی‌کنند.

گویا رابطه فیفا و فدراسیون فوتبال یک جاده یک‌طرفه است و مدیران فوتبال برای اینکه مورد غضب اینفانتینو قرار نگیرند، اراده‌ای برای گرفتن حق بلوکه شده فوتبال ملی و باشگاهی ایران در فدراسیون جهانی ندارند و تنها دستور کارشان عملی کردن درخواست‌های فیفاست.

این در حالی است که سفر اینفانتینو به ایران بهترین فرصت برای اشاره به ظلم آشکاری است که به بهانه تحریم‌های ظالمانه امریکا در حق فوتبالمان شده است. همانطور که عزیزی‌خادم و دیگر اعضای هیئت رئیسه در مصاحبه‌های تهدیدآمیز علیه مجلس، پای منافع ملی را پیش می‌کشند و مدعی می‌شوند تصویب نشدن اساسنامه در تعارض با منافع ملی است باید خودشان نیز در رویکردشان منافع ملی را مدنظر قرار دهند.

از رئیس فدراسیون فوتبال انتظار می‌رود در سفر بهمن‌ماه اینفانتینو به ایران در راستای حفظ منافع ملی، در دیدار‌هایی که با اینفانتینو دارد به ظلم فیفا در بلوکه کردن پول‌های ایران بپردازد و درخواست لغو این تصمیم ظالمانه را مطرح کند تا یک بازی برد- برد را شاهد باشیم، به خصوص که فیفا با تبعیت از تحریم‌های سیاسی دولت امریکا، پای سیاست را به ورزش باز کرده و اساسنامه خودش را زیر سؤال برده است.

لینک پی دی اف یادداشت در روزنامه جوان