Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
19:11 - 1400/08/23

فرش قرمز فوتبال برای «خوبان عالم»!

اگر امروز رمال‌ها و جادوگران به بالا‌ترین سطح مدیریتی فوتبال نفوذ کرده‌اند، نشان از بی‌تفاوتی در برخورد در فساد در فوتبال است، وقتی قوه قضائیه و مجلس با وجود مستندات، پرونده مهمی که از تخلفات فوتبالی‌ها تهیه شده را بایگانی می‌کنند، فوتبال بیشتر از قبل تبدیل به حیاط خلوت برای افراد فاسد و مدیران متخلف می‌شود.

فرش قرمز فوتبال برای «خوبان عالم»!

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- سال‌هاست که گفته می‌شود پای جادوگران به فوتبال باز شده و اگر تا دیروز صحبت از این بود که برخی باشگاه‌ها به دنبال چنین افرادی می‌روند، امروز صحبت از نفوذ رمال‌ها در فدراسیون فوتبال و سطح اول مدیریتی فوتبال کشور است، رئیس فدراسیون هم از آن‌ها به عنوان «خوبان عالم» نام می‌برد تا به نوعی مهر تأییدی برای باز شدن پای چنین افراد شیادی به سیستم تصمیم‌گیری کلان فوتبال باشد. اینکه چرا به جای ریشه کردن این معضل به جایی رسیده‌ایم که رمال‌ها حتی به سطح اول مدیریتی فوتبال نفوذ کرده‌اند، را باید در رفتارمان در مقابله با فساد در فوتبال جست‌وجو کنیم، رفتاری که هیچ‌گاه محکم و قاطع نبوده است.

سال‌ها پیش نمایندگان مجلس پس از ماه‌ها تحقیق و تفحص در فوتبال، پرونده‌ای را تنظیم کردند که به پرونده فساد در فوتبال شهره شد که بخشی از آن مستنداتی درباره «رواج خرافه‌گرایی از جمله سحر و جادو» بود که اشاره شده بود چطور برخی افراد بانفوذ در باشگاه‌ها توانسته‌اند فوتبال را آلوده به بحث جادو کنند. حتی کار تا جایی پیش رفت که با بالا رفتن آمار تیم‌هایی که از رمال‌ها استفاده می‌کردند، به گفته خداداد عزیزی در مصاحبه‌ای، دیگر مصاف دو تیم، جنگ دو مربی و بازیکنان نبود، بلکه رویارویی جادوگران تیم‌ها بود که سعی می‌کردند با نسخه‌هایی که در بیرون زمین می‌پیچند، تیم را به پیروزی برسانند!

با وجود مستندات پرونده فساد در فوتبال مجلس درباره بحث جادوگری و گذشت نزدیک به شش سال از قرائت آن گزارش مهم در صحن مجلس، خبری از برخورد با متهمانی که در این پرونده به تخلفات‌شان در بخش‌های مختلف فوتبال اشاره شده نیست، گفته می‌شود پرونده در بایگانی مجلس خاک می‌خورد و قوه قضائیه هم در این باره ورود جدی نداشته است تا با توجه به اهمالی که از سوی نهاد‌های نظارتی و قضایی صورت می‌گیرد، فساد در فوتبال با توجه به ورود پول‌های کلان و بی‌ضابطه که از بیت‌المال سرازیر جیب فوتبالی‌ها می‌شود، روز به روز در بخش‌های مختلف در حال گسترش باشد. یکی از این بخش‌ها هم همان جولان دادن بیش از گذشته جادوگران است که امروز به اتاق نفر اول فدراسیون فوتبال هم راه پیدا کرده‌اند!

اگر امروز رمال‌ها به بالا‌ترین سطح مدیریتی فوتبال نفوذ کرده‌اند، نشان از بی‌تفاوتی در برخورد در فساد در فوتبال است، وقتی قوه قضائیه و مجلس با وجود مستندات، پرونده مهمی که از تخلفات فوتبالی‌ها تهیه شده را بایگانی می‌کنند، فوتبال بیشتر از قبل تبدیل به حیاط خلوت برای افراد فاسد و مدیران متخلف می‌شود که این رشته پرطرفدار را برای جولان دادن‌شان هر روز مهیاتر می‌بینند. اگر چه امروز با ادبیات خاص شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، بار دیگر موضوع حضور جادوگران سر زبان‌ها افتاده است، اما دامنه فساد در فوتبال در بخش‌های متعدد هر سال گسترده‌تر می‌شود و نکته تأسف‌برانگیز چشم‌های بسته نهاد‌های نظارتی و امنیتی بر عملکرد مدیران، مربیان و البته بازیکنانی است که بیشتر از قبل در فساد غوطه‌ور می‌شوند.

راه عبور از این وضعیت هم برخورد قاطعانه با انواع و اقسام فساد در فوتبال از جادوگری و رمالی گرفته تا فساد مالی است، مماشات با متخلفان فوتبال در هر سمتی باید به پایان برسد. با ورود جدی قوه قضائیه پرونده فساد در فوتبال دوباره روی میز قرار بگیرد و افراد درگیر در این پرونده مهم به پای میز محاکمه و پاسخگویی کشیده شوند، آن وقت است که نه تنها رمالان، بلکه دیگر کمتر کسی فرصت خواهد داشت فوتبال را آلوده به تباهی کند.

لینک پی دی اف یادداشت در روزنامه جوان