Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
05:48 - 1400/08/20

بررسی برگزاری اردوی بسترسازی تیم ملی آزاد و فرنگی نونهالان در گفت‌وگو با علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی

بستری برای پرورش قهرمانان آینده

علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی برگزاری اردوی بسترسازی تیم‌های ملی نونهالان آزاد و فرنگی را در جهت سند توسعه کشتی و تربیت قهرمانان آینده برای قهرمانی در المپیک ۲۰۲۸ عنوان می‌کند.

بستری برای پرورش قهرمانان آینده

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- سال‌هاست از کم‌توجهی به رده‌های پایه گلایه می‌شود، رده‌هایی که با سرمایه‌گذاری روی آن‌ها می‌توان با پشتوانه‌سازی برای آینده ورزش برای موفقیت‌های بیشتر در میدان‌های المپیک، جهانی و آسیایی برنامه‌ریزی کرد، اما این فاکتور مهم همواره مورد غفلت واقع شده است. در چنین شرایطی فدراسیون کشتی در اواخر مهر و اوایل آبان با برگزاری اردو‌های بسترسازی تیم‌های ملی آزاد و فرنگی نونهالان در تهران قدم بزرگی را در جهت توجه به رده‌های پایه برداشت. در گفتگو با علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی، فلسفه و هدف این فدراسیون از برگزاری اردو‌های بسترسازی را بررسی کرده‌ایم.

اردو در جهت اجرای سند توسعه کشتی بود

علیرضا دبیر در ابتدای گفتگو با «جوان»، اردوی بسترسازی را در جهت اجرایی کردن سند توسعه هشت ساله کشتی که دی‌ماه گذشته رونمایی شد عنوان می‌کند: «با توجه به اینکه در طرح توسعه ملی کشتی، هدف نهایی ما قهرمانی در المپیک ۲۰۲۸ پاریس است، سرمایه‌گذاری روی رده‌های پایه را آغاز و حساب کرده‌ایم بچه‌هایی که الان ۱۳، ۱۴ ساله هستند در المپیک ۲۰۲۸، ۲۰ و ۲۱ ساله می‌شوند و کسانی هستند که می‌توانند گروه هدف ما باشند، به همین خاطر این رده سنی را برای برگزاری اردو‌های بسترسازی انتخاب کردیم.»

رئیس فدراسیون کشتی، هدف‌های برگزاری از این اردو را اینطور برمی‌شمرد: «این بچه‌ها در المپیک لس‌آنجلس در سنی هستند که می‌توانیم روی آن‌ها حساب باز کنیم. به همین خاطر پس از برگزاری مسابقات قهرمانی نونهالان کشور در الیگودرز، ۵۰ نفر در بخش آزاد و ۵۰ نفر در بخش فرنگی، هر کدام از کشتی‌گیران با مربیان‌شان به اردوی بسترسازی دعوت شدند. از هر وزن چهار نفر را دعوت کردیم و ۱۰ تا ۱۵ نفر از بچه‌ها در آزاد و فرنگی را با وجود اینکه مقام نیاورده بودند، اما از نظر کادر فنی با توجه به اینکه استعداد داشتند به این اردو دعوت کردیم. یک نفر آمده بود که با یک باخت در قهرمانی کشور اوت شد، اما دیدیم که آینده‌دار است و ما از او هم دعوت کردیم.»

بچه‌ها پای درس قهرمانان المپیک نشستند

دبیر معتقد است که علاوه بر دستاورد‌های فنی که این اردو برای خود کشتی‌گیران شرکت‌کننده داشت، آن‌ها می‌توانند آموخته‌های‌شان را به هم‌تیمی‌های‌شان در باشگاه‌ها منتقل کنند: «هر کدام از این بچه‌ها به باشگاه‌های‌شان برگردند، مثل بمب فنی و انگیزه عمل می‌کنند و هرچه در این اردو یاد گرفته‌اند را به بقیه بچه‌ها هم منتقل می‌کنند. این می‌تواند انگیزه‌ای شود برای کسانی که در این اردو‌ها نبوده‌اند تا تلاش‌شان را بیشتر کنند. قهرمانان جهان و المپیک کشتی را به اردو‌ها دعوت کردیم و همه با روی باز استقبال کردند که برای این بچه‌ها صحبت کنند. هم خودم و هم دیگر قهرمانانی که آمده بودند مانند علیرضا رضایی، حسن رنگرز و حمید سوریان در جریان اردو وسط تشک رفتیم و هرچه داشتیم را به بچه‌ها آموزش دادیم. به هر حال وقتی این بچه‌ها به شهرهای‌شان برگردند، آموخته‌های‌شان را به همه یاد می‌دهند.»

به گفته رئیس فدراسیون کشتی، آن‌ها برای مربیان کشتی‌گیران هم در این اردو برنامه‌های ویژه‌ای داشتند: «این بچه‌ها از کل ایران از شهر‌ها و روستا‌های مختلف آمده بودند و هر کدام از مربیان آن‌ها هم که در اردو‌ها حاضر بودند ۱۰۰ تا ۱۵۰ شاگرد در باشگاه‌های‌شان در نقاط مختلف کشور دارند. ما تنها برای کشتی‌گیران برنامه نداشتیم، بلکه برای دانش‌افزایی مربیان آن‌ها هم برنامه داشتیم. بازخورد اردو‌ها را از رئیس هیئت‌ها که می‌گرفتم، عنوان می‌کردند مربیانی که به همراه شاگردان خود در اردوی بسترسازی حضور داشتند، خیلی راضی بودند و گفته‌اند این اردو برای‌شان پر از نکته و آموزش بوده است.»

اردو‌های بسترسازی، سرمایه‌گذاری برای آینده است

اردوی بسترسازی دومین اردو در این سطح در جهت تقویت رده‌های پایه بود که به گفته دبیر ادامه‌دار است و در سطح استان‌ها نیز برگزار خواهد شد: «این اردو دو سال پیش هم انجام شد و یک الگوی برای کل استان‌های کشور است که آن‌ها بروند و انجام بدهند. در سطح کشوری هم این اردو‌ها ادامه‌دار است. در پایان اردو‌ها نظرسنجی بین مربیان و کشتی‌گیران انجام دادیم که بالای ۹۰ درصد، نمره بسیار عالی داده‌اند.»

رئیس فدراسیون کشتی، برگزاری این اردو‌ها با وجود مخارج سنگینی که دارد را نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده می‌داند: «این اردو‌ها ادامه‌دار است و اگر بتوانیم سالی دو، سه بار این اردو را برگزار می‌کنیم، در صورتی که همین اردو برای فدراسیون کشتی ۵۰۰ میلیون هزینه دربرداشته است. البته این هزینه نیست، این سرمایه‌گذاری برای آینده است، نه فقط سرمایه‌گذاری فنی، بلکه سرمایه‌گذاری اخلاقی، فرهنگی و آموزشی برای آینده‌مان محسوب می‌شود.»

برنامه‌های فرهنگی و اخلاقی هم داشتیم

یکی از نکات قابل توجه در اردو‌های بسترسازی، رویکرد فرهنگی، اخلاقی و مذهبی حاکم بر آن بوده است که دبیر می‌گوید: «در این اردو فقط بحث ما آموزش‌های فنی نبود، بلکه درباره جزئی‌ترین مسائل فرهنگی، مذهبی، آموزشی، درسی، اخلاقی و رفتاری نیز برنامه داشتیم. این فقط در حد حرف نبود، بلکه برنامه‌های عملی هم داشتیم. این بچه‌ها نه‌تن‌ها آینده‌سازان کشتی که آینده‌سازاران کشور هستند و بهترین سنی که بتوانیم مسائل فرهنگی و اخلاقی را به آن‌ها آموزش دهیم، همین سن است. مثلاً در بحث اخلاقی، قهرمانان با اخلاق کشتی را به اردو دعوت کردیم تا برای بچه‌ها صحبت کنند. بچه‌ها سر مزار شهید گمنام رفتند، در بحث مذهبی درباره اینکه به سن تکلیف می‌رسند، چه وظایفی دارند هم صحبت کردیم. یک مثال بزنم، درباره نماز خواندن نیامدیم آموزش عادی به آن‌ها بدهیم، بلکه با دید مسابقه سعی کردیم با یک رویکرد انگیزشی، بچه‌ها را به سمت این فریضه مذهبی جذب کنیم.»

دبیر به برنامه‌های تفریحی اردوی بسترسازی کشتی هم اشاره می‌کند: «علاوه بر بحث فرهنگی، این اردو‌ها جنبه تفریحی هم داشت، بچه‌ها را به بهترین استخر تهران بردیم، بهترین فیلم را در بهترین سینمای ایران برای‌شان نمایش دادیم. آن‌ها از بهترین خوابگاه ورزشی ایران استفاده کردند، خوابگاه کشتی در بین همه رشته‌ها، بهترین امکانات را دارد و بچه‌ها در اردوی بسترسازی در جایی خوابیدند و استراحت کردند که قهرمانان بزرگی مانند حسن یزدانی، امیرحسین زارع و محمدرضا گرایی حضور داشتند، حتی در محل تمرین آن‌ها نیز تمرین کردند.»

لینک پی دی اف گفتگو در روزنامه جوان