Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
03:07 - 1398/03/18

ضروت حمایت از زرشک و زعفران قاين در سال رونق توليد

حمایت از محصولات استراتژیک کشاورزي قاين می تواند تاثیرات محسوسی در کاهش آسیب ها و معضلات اجتماعی مانند بیکاری و مهاجرت داشته باشد.

ضروت حمایت از زرشک و زعفران قاين در سال رونق توليد

سعید احمدیان/ ماهنامه نگین شرق- رونق توليد در حالی به عنوان شعار سال98 انتخاب شده که تحقق این شعار در بخش های مختلف کشور نیازمند توجه و برنامه های ریزی مسئولان و استفاده بهینه از امکانات و پتانسیل موجود در کشور است. گسترده کردن دایره حمايت از رونق توليد که نه تنها تولیدکننده ها، بلکه کشاورزان را هم مورد حمایت قرار می دهد، سبب می شود تا زمینه بهره وری بیشتر از محصولات استراتژیک کشاورزی که به عنوان یک محصول و کالای ایرانی در دنیا شناخته می شوند، فراهم شود. در همین زمینه قاين یکی از شهرستان هايي است که به رغم خشکسالی 17 ساله دارای پتانسیل های بزرگی در زمینه کشاورزی است و چندین محصول استراتژیک و صادراتی در این شهر تولید می شود. تولید بیش از 98 درصد زرشک کشور و مرغوب ترین زعفران جهان که به نام قاینات در کشورمان شناخته می شود، بخشی از ظرفیت کشاورزی بومی کشورمان است که توجه ویژه به این محصولات که به عنوان پیشانی قاينات شناخته می شوند، در توسعه شهرستان تاثیرگذار خواهد بود.

اگر چه کم آبی و خشکسالی خراسان جنوبی در دو دهه اخير نگران کننده است و آب به عنوان اولین نیاز کشاورزی شناخته می شود، با این حال با توجه به اینکه این دو محصول به عنوان محصولات کم آب شناخته می شوند، می توان با استفاده از پتانسیلی که  زرشک و زعفران دارند، در مسیر توسعه اقتصادی قاين حرکت کرد و رسیدن به چنین نقطه ای بدون شک نیازمند ارائه بسته های ویژه حمایتی از سوی دولتمردان است. اگر چه دولت در سال های اخیر از حمایت از تولید ملی صحبت رانده اما به نظر می رسد در سال جدید با توجه به اینکه زرشک و زعفران به عنوان دو کالای ایرانی در بازارهای جهانی شناخته می شوند، حمایت از این دو محصول استراتژیک باید افزایش یابد. در این راستا بدیهی است که نماينده و مسئولان قاين و همچنین مسئولان استانداری و جهاد کشاورزی استان باید با عنایت به تدابیر ویژه ای که در سال رونق توليد در سال جدید از سوی دولت در نظر گرفته شده است، برای حمایت از زرشک و زعفران به عنوان دو محصول ویژه خراسان جنوبی برنامه ریزی و با دولت رایزنی کنند. 

به طور قطع کشاورزان یکی از مظلوم ترین اقشار در جامعه هستند و این مظلومیت در قاين با توجه به عمق محرومیتی که استان رنج می برد، بیشتر هم می شود و در چنین شرایطی کشاورزی به عنوان یکی از بخش های خط مقدم تولید ملی که یک محصول ایرانی با ارزش و استراتژیک را تولید می کند، باید بیشتر از قبل از نظر تلاش برای افزایش دانش کشاورزی و استفاده از سیستم های نوین کاشت و برداشت و آبیاری و همچنین بسته های تشویقی مورد حمایت قرار بگیرند. قاين هم با توجه به تولید به اینکه قطب زرشک و زعفران کشور است، می تواند یکی از شهرستان های هدف دولت برای حمایت از تولیدکننده و کشاورز ایرانی باشد و در این زمینه همان طور که اشاره شد مدیران استانی و نمایندگان نقش مهمی برای  عملی شدن این حمایت که در نهایت به افزایش راندمان تولید و توسعه استان منجر خواهد شد، دارند.

علاوه بر رشد اقتصادی، حمایت از محصولات استراتژیک کشاورزي قاين می تواند تاثیرات محسوسی در کاهش آسیب ها و معضلات اجتماعی مانند بیکاری و مهاجرت داشته باشد. هر چند یکی از دلایل مهاجرت از روستاها، خشکسالی است اما نمی توان بی توجهی و عدم حمایت از کشاورزان قاينرا که به عنوان تولید کنندهمحصولات زرشک و زعفران در بخش زیادی از سطح زیر کشت شهرستان شناخته می شوند، نادیده گرفت. در چنین شرایطی حمایت عملی از کشاورزان از طریق بسته های تشویقی و کمک به آنها در خرید تجهیزات مدرن تر کشاورزی برای بهره وری بیشتر محصول یکی از عواملی است که می تواند کشاورز را به ماندن در روستا و عدم مهاجرت تشویق کند. در چنین صورتی علاوه بر بالا رفتن ظرفیت تولید زرشک و زعفران درقاين که نقش زیادی در تامین صادرات غیر نفتی کشورمان دارد، می توان روستاها را از خالی شدن و افزایش آسیب ها و معضلاتی که حاشیه نشینی و مهاجرت به بار می آورد، نجات داد.