Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
02:58 - 1398/03/18

نقدی بر جنجال های بودجه تخصیص داده شده برای میراث فرهنگی قاین

جابجایی بودجه ها و حق الناسی که بر گردن مدیران استان می ماند

جابجایی بودجه ها توسط مدیران مرکز استان خراسان جنوبی،حق الناسی است که بر گردن آنها می ماند.

جابجایی بودجه ها و حق الناسی که بر گردن مدیران استان می ماند

سعید احمدیان/ ماهنامه نگین شرق- قبل از انتخابات 92 بود که آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب پس از شرکت در انتخابات رای مردم را «حق الناس» دانستند و از عوامل اجرایی و نظارتی انتخابات خواستند که در حفظ این حق کوشش لازم را داشته باشند، از آن روزبود که واژه حق الناس بیشتر از قبل وارد ادبیات سیاسی کشورمان شد، حقی که نه تنها رای مردم بلکه هر حق دیگری که متعلق به جامعه بود را در بر می گیرد.حال با اتفاقاتی که در خراسان جنوبی می افتد، به نظر می رسد صحبت های رهبر انقلاب در باب حق الناس باید این روزها بیشتر از همیشه مورد توجه و عنایت مسئولان و تصمیم گیرندگانی قرار بگیرد که  راس کار قرار گرفته اند و با یک امضای یک حکم یا یک نامه نقش زیادی در تحولاتی که در استان می گذرد، دارند.

به هر حال مدیرانی که در مصاحبه هایشان جلوی دوربین همواره دم از ولایتمداری می زنند با تصمیم هایی که در استان می گیرند، در معرض امتحان بزرگی قرارگرفته اند و در این راستا باید قبل از امضا یا دادن یک دستور، توجه ویژه ای به حق الناس داشته اند، حقی که همواره در سال های اخیر مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است و بارها و به مناسبت های مختلف به آن اشاره کرده اند، تاکیدی که نشان از اهمیت این موضوع در حکومت اسلامی دارد و همواره باید نصب العین مدیران قرار بگیرد.

با وجود چنین تاکیداتی اما به نظر می رسد در خراسان جنوبی و در مرکز استان برخی اوقات تصمیم هایی گرفته می شود که نمونه آشکار حق الناس است. آخرین آن هم مربوط ماجرای بودجه تخصیص داده شده برای میراث فرهنگی شهرستان های مختلف از جمله قاین است، بودجه ای که ابتدا برای شهری مانند صفر منظور می شود و در ادامه با پیگیری های صورت گرفته حق قاینات که دارای غنی ترین آثار تاریخی استان است، گرفته می شود. با این حال نکته ای که در این زمینه باید مورد توجه قرار بگیرد، تکرار نشدن چنین اتفاقاتی است که سبب می شود با جابجایی بودجه ها، حق شهرهای استان مانند قاین پایمال شود.

چنین نگاهی در تقسیم بودجه ها سبب شده بر خلاف مرکز استان که پس از تقسیم خراسان بزرگ توانسته پیشرفت چشمگیری از در حوزه های مختلف تجربه کند اما در شهرهای دیگر خبری از توسعه متوازن نیست و همواره یکی از انتقاداتی که به مسئولان استان وارد بوده، نگاه تمرکزگرایانه شان بر روی مرکز استان است، مسئله ای که سبب شده تا توسعه شهرهای دیگر استان مانند قاین در حاشیه قرار بگیرد و رقم زیادی از بودجه های تخصصیص یافته برای استان در بیرجند هزینه شود و سایر شهرها از کمترین بودجه دریافتی برخوردار شوند.

در چنین شرایطی هزینه کردن بودجه یک شهر دیگر در مرکز استان و جلوگیری از تخصیص این اعتبار در جایی که مجوز گرفته،نه تنها ضایع کردن  حق مردم قاین، بلکه کل استان است. چنین اتفاقی می تواند نمونه بارز حق الناس باشد که متاسفانه از سوی برخی مدیرانی که بر صندلی های راحتی شان در ادارات کل تکیه زده اند، زیر پا گذاشته می شود و به آن تعرض می شود. البته این اولین بار نیست که چنین اتفاقاتی در سطح خراسان جنوبی می افتد و بارها در 15 سالی که در از تقسیم استان می گذرد، خبرهایی درباره جابجایی های بودجه در جایی که غیر جای اصلی که برای آن در نظر گرفته شده، افشا شده است. البته این جابجایی ها تنها در موضوع بودجه نیست و حتی مشاهده شده که وسایل نقلیه مانند آمبولانس و اتوبوس هایی که از سوی دولت برای شهرهای مختلف استان در نظر گرفته شده، در مرکز استان جلوی واگذاری آن به شهرهایی که باید اختصاص پیدا می کرد گرفته شده است و وسایل نقلیه مستهلک به شهرها ارسال شده است.

با توجه به بروز چنین اتفاقاتی در استان که به حق الناس منجر شده ، به نظر می رسد استاندار و سایر مسئولانی که تاکیدات مقام معظم رهبری را در این باره آویزه گوششان است، باید با نظارت بیشتر و فعال کردن سیستم بازرسی با مدیرانی که حق های شهرهای دیگر را ضایع می کنند و با حق الناس کردن بودجه ها و امکانات در نظر گرفته شده را جابجا می کنند، برخورد لازم صورت بگیرد تا دیگر مدیرانی در استان به خودشان اجازه ندهند با دخالت دادن عقاید منفعت طلبانه و شخصی، اقدام به حق الناس کنند و مردم شهرهای دیگر را از حقی که برایشان در نظر گرفته شده، محروم کنند.