Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
17:09 - 1400/01/15

بررسي فعاليت‌هاي بسيج در ورزش در گفت‌وگو با ابوالفضل قلي‌پور رئيس سازمان ورزش بسيج

كرونا مانع كار جهادي بسيج در ورزش نشد

ابوالفضل قلي پور رئيس سازمان ورزش بسيج مي گويد شيوع کرونا سبب نشد تا فعاليت هاي جهادي بسيج در ورزش متوقف شود.

كرونا مانع كار جهادي بسيج در ورزش نشد

سعيد احمديان/ روزنامه جوان- سال 1400 در حالي آغاز شده كه سال گذشته با وجود محدوديت‌هاي كرونايي، فعاليت‌هاي بسيج در ورزش كشور در حوزه ورزش قهرماني و حرفه‌اي و همگاني با انجام برنامه‌هاي مختلف پيگيري شد تا اين نيروي مردمي مانند همه عرصه‌ها، در ورزش نيز نقش پررنگي داشته باشد. با ابوالفضل قلي‌پور، رئيس سازمان ورزش بسيج درباره اين فعاليت‌ها گفت‌وگو كرده‌ايم.

جناب قلي‌پور در حالي تابستان گذشته به عنوان رئيس جديد سازمان ورزش بسيج فعاليت‌تان را آغاز كرديد، كه خيلي از برنامه‌ها در كشور با توجه به شيوع كرونا، مختل شده بود. برنامه‌هاي بسيج در ورزش چطور پيگيري شد؟

با توجه به بيانات و منويات حضرت آقا كه بسيج بايد در همه عرصه‌ها شركت كند، در ورزش هم با رويكرد مسجدمحور بودن كارهاي خيلي خوبي در سال گذشته صورت گرفت. اگرچه بيماري كرونا فعاليت‌هاي بسيج در ورزش قهرماني و همگاني را تحت تأثير قرار داد اما برنامه ورزش حرفه‌اي در مجموعه سازمان ورزش ادامه پيدا كرد و شيوع اين ويروس با توجه به ادامه‌دار بودن آن سبب شد تا همزيستي با كرونا و كنار آمدن با آن سبب شود تا باب‌هاي جديدي در برنامه‌هايي كه در بسيج براي ورزش داشتيم برايمان باز شود. يكي از مهم‌ترين اقدامات، توسعه ورزش‌هاي همگاني و برنامه‌هايي بود كه در بستر فضاي مجازي مي‌شد براي خانواده‌ها انجام داد. برنامه‌هايي كه مي‌شد با حفظ پروتكل‌ها انجام دهيم اجرا شد و تنوع برنامه‌ها خيلي بالا بود. جشنواره ورزش‌هاي بومي محلي، پياده‌روي‌هاي خانوادگي و كوهپيمايي‌ها با رعايت پروتكل‌ها اجرايي شد و برگزاري اين برنامه‌ها باعث شد علاقه‌منداني كه به واسطه اين بيماري كرونا چند ماهي خانه‌نشين و از ورزش دور شده بودند، بعد از اينكه شرايط آرام‌تر شد، با انرژي و علاقه بيشتري به ورزش رو كنند و در برنامه‌هاي بسيج حضور داشته باشند. در ايام كرونا همچنين ايستگاه‌هاي ورزش صبحگاهي و عصرگاهي بسيج فعال بود و برنامه‌هاي اين ايام بيشتر پايگاه‌محور بوده است و برنامه‌هايي مانند تور دوچرخه‌سواري از مسجد تا يادمان شهدا و بالعكس در اكثر استان‌ها برگزار شد. همچنين بايد به تشكيل 50 هزار تيم ورزشي در بخش ورزش همگاني اشاره كنم، 2 هزار و 204 ايستگاه صبحگاهي در محلات ايجاد شد، 2 هزار و 790 همايش عمومي از قبيل پياده‌روي، كوهنوردي، دوچرخه‌سواري و دووميداني در قالب جشنواره در سطح محلات برگزار شد، هزار و 653 جشنواره بومي محلي در استان‌هاي مختلف برگزار شد و بروشورهايي در زمينه آموزشي ورزش تهيه و در فضاي مجازي منتشر شد.

علاوه بر برنامه‌هاي متنوعي كه در بخش ورزش همگاني اجرايي شد، ديگر اقداماتي كه كرونا سبب شد در ورزش بسيج پررنگ‌تر شود، چه بود؟

درباره سازماندهي گروه‌هاي جهادي فعاليت‌هاي خيلي خوبي در ورزش بسيج در زمان كرونا صورت گرفت و 132 گروه جهادي در كل كشور از ورزشكاران بسيجي سازماندهي شدند كه در حاشيه شهرها و مناطق كم‌بضاعت كه از نظر معيشتي و آسيب‌هاي اجتماعي دچار مشكل هستند، حاضر مي‌شوند و به خدمت‌رساني مشغول هستند، شناسايي ناهنجاري‌هاي اسكلتي و مشاوره‌هاي ورزشي در اين مناطق از جمله اين فعاليت‌هاست و سپاه سيدالشهدای استان تهران يكي از گروه‌‌هايي است كه در بخش اردوهاي جهادي فعاليت‌هاي خيلي خوبي را انجام داده است. در جريان اين اردوها 317 نوجوان كه در ساختار اسكلتي دچار مشكل بودند براي درمان و اصلاح حركتي و اينكه مشكل‌شان حادتر نشود به پزشك معرفي شده‌اند. بازي‌هاي بومي و محلي و تفريحي نيز توسط جهادگران براي مردم آن مناطق اجرا شد و گروه هدف‌مان در اين اردوهاي جهادي، كودكان، دانش‌آموزان و نوجوانان بود. علاوه بر اين در سال گذشته در موضوع كمك‌هاي مؤمنانه هم 53 هزار و 200 بسته معيشتي در اختيار خانواده‌هاي كم‌بضاعت قرار گرفت و سه مرحله برنامه نذر خون انجام شد كه 9 هزار و 860 نفر در اين پويش شركت كردند. يكي از مهم‌ترين برنامه‌هايمان نيز يادمان سپهبد شهيد حاج‌قاسم سليماني بود و در يكي از اين برنامه‌ها، از 15 استان گروه‌هاي دوچرخه‌سواري با رعايت كامل پروتكل‌هاي بهداشتي به سمت كرمان رفتند و بر سر مزار اين شهيد بزرگوار حضور پيدا كردند. البته برنامه‌ريزي‌مان طوري بود كه هر گروه دوچرخه‌سوار در يك زمان خاص به كرمان برسد و از ازدحام جلوگيري شود و پروتكل‌ها رعايت شود.

يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي بسيج، راه‌اندازي پايگاه‌هاي استعداديابي و پشتوانه‌سازي براي ورزش كشور است، فعاليت اين پايگاه‌ها با توجه به شيوع كرونا چطور بود؟

رويكردمان در بخش پايگاه‌هاي استعداديابي با توجه به كرونا، حالت نيمه‌تعطيل داشت و محدوديت‌هايي كه اين ويروس به وجود آورده باعث شد كه نتوانيم مانند سال‌هاي گذشته روند شناسايي ورزشكاران مستعد را اجرايي كنيم و اين هدف به صورت خيلي محدود اجرا شد و نزديك به 800 ورزشكار بااستعداد در اين سال شناسايي شدند كه در پايگاه‌ها فرآيند آموزش‌شان آغاز شد. در مجموع اما از 393 پايگاه در كل كشور، 120 پايگاه فعال بود و فعاليت‌هاي تمريني و آموزشي ورزشكاراني كه از سال‌هاي گذشته شناسايي شده بودند، به صورت محدود با رعايت پروتكل‌ها و انجام تست‌ها پيگيري شد. به هر حال بخشي از اعضاي تيم‌هاي حرفه‌اي بسيج كه در ليگ‌هاي كشوري شركت مي‌كنند از بچه‌هاي پايگاه‌هاي استعداديابي هستند و بايد آمادگي‌شان حفظ مي‌شد و به همين خاطر تمرينات‌شان ادامه پيدا كرد و مسائل بهداشتي كاملاً رعايت شد و اين بچه‌ها در اين مدت 3 بار تست كرونا دادند و دستگاه‌هاي تب‌سنج و ضدعفوني‌كننده هم در اختيار پايگاه‌ها قرار گرفت تا تمرين‌ها در يك فضاي كاملاً بهداشتي و ايزوله برگزار شود. در مجموع در حال حاضر 13 هزار استعداد شناسايي شده در پايگاه‌هاي استعداديابي در رشته‌هاي مختلف ورزشي زير نظر و تحت آموزش داريم و 393 نفر از بچه‌هاي پايگاه‌های استعداديابي توانسته‌اند به اردوهاي تيم ملي راه پيدا كنند. به عنوان نمونه در حوزه ووشو در زنجان و واليبال در اروميه، خيلي از بچه‌هايي كه در پايگاه‌ها استعداديابي شدند و در تيم‌هاي باشگاه مقاومت در ليگ‌هاي ووشو و واليبال شركت كردند، به تيم ملي دعوت شدند.

پايگاه‌هاي استعداديابي بسيج ظرفيت بزرگي براي آينده ورزش كشور است، برنامه‌تان براي گسترش اين پايگاه‌ها چه است؟

يكي از رويكردهايمان در سال گذشته در موضوع پايگاه‌هاي استعداديابي، بحث توسعه و افزايش اين مراكز بود و به درخواست استان‌هايي كه علاقه‌مند بودند تعداد پايگاه‌هايشان بيشتر شود هم اهميت داديم و توانستيم مراكز بيشتري را به جمع پايگاه‌هاي موجود اضافه كنيم. 57 پايگاه جديد در سال 99 به درخواست استان‌ها اضافه شد و تعداد پايگاه‌هايمان در سراسر كشور به عدد 460 رسيد. با توجه به اين ظرفيت و زيرساخت‌ها و همكاري وزارت آموزش و پرورش، آمادگي داريم تا با عبور از شرايط كرونا، استعداديابي گسترده‌اي در سطح رده‌هاي پايه انجام دهيم تا اين كار بزرگ كه با هدف پشتوانه‌سازي براي ورزش كشور است، ادامه پيدا كند و همچنين برنامه‌ريزي كرده‌ايم كه پايگاه‌هاي استعداديابي را تبديل به خانه‌هاي تخصصي ورزش كنيم تا فعاليت‌هاي آن گسترده‌تر شود.

در اين مسير همكاري وزارت ورزش و فدراسيون‌ها چطور بوده است؟

يكي از ظرفيت‌هايي كه همواره وزارت ورزش و فدراسيون‌هاي مختلف براي پشتوانه‌سازي به آن نگاه ويژه‌اي دارند، پايگاه‌هاي استعداديابي بسيج است كه استعدادهاي زيادي را به ورزش كشور معرفي كرده است. با توجه به هماهنگي‌هايي كه بين سازمان ورزش بسيج و وزارت وجود دارد، در تلاش هستيم تا بچه‌هايي كه شناسايي شده و در پايگاه‌ها آموزش مي‌بينند را به فدراسيون‌ها معرفي كنيم تا خروجي ظرفيت بزرگي كه در عرصه بسيج توسط ورزش ايجاد شده، بتواند پشتوانه خوبي براي ورزش قهرماني كشور فراهم كند. علاوه بر اين براي محك اين بچه‌ها مسابقات بسيج قهرماني كشور با همكاري فدراسيون‌ها در 8 تا 9 رشته در دو بخش بانوان و آقايان در رشته‌هاي انفرادي مانند پومسه در تكواندو، تالو در ووشو، كاتا در كاراته و تيراندازي به صورت آنلاين در رده‌هاي مختلف سني برگزار شد.

خروجي پايگاه‌هاي استعداديابي را در باشگاه مقاومت كه نماد حضور بسيج در ورزش حرفه‌اي و ليگ‌هاي كشوري است، مي‌بينيم. درباره عملكرد باشگاه در سال 99 برايمان صحبت مي‌كنيد؟

با توجه به اينكه فدراسيون‌ها، مجوز برگزاري ليگ را گرفته بودند، تيم‌هاي باشگاه مقاومت هم در ليگ‌هاي مختلف تيمداري كرد و سال 99 رويكردمان در ورزش حرفه‌اي جذب نخبه‌ها بود و با همكاري و حمايت‌هايي خوبي كه از سوي مسئولان بلندپايه سپاه و بسيج صورت گرفت، توانستيم تيم‌هاي باشگاه را با نفرات قوي‌تري راهي مسابقات كنيم. به عنوان نمونه تيم مقاومت البرز كه فصل گذشته قعرنشين ليگ برتر فوتسال بود، با حمايت‌هايي كه شد و نفراتي كه جذب شدند در حال حاضر صدرنشين ليگ برتر است، در ليگ قايقراني در بخش آب‌هاي آرام، تيم‌هاي بانوان و آقايان مقاومت نايب‌قهرمان شدند، در بخش آب‌هاي خروشان ليگ قايقراني هم روي سكو رفتيم، در ليگ تيراندازي در بخش تپانچه و تفنگ، هم تيم آقايان و هم بانوان رتبه‌هاي خوبي را به دست آوردند، در ليگ آينده‌سازان تكواندو جام نقش جهان، تيم مقاومت نايب‌قهرمان شد، در ليگ جودو، تيم مقاومت قم در مسابقات شركت كرد و در كشتي، براي اولين بار تيم باشگاه مقاومت در ليگ كشتي فرنگي حضور پيدا كرد. در ليگ واليبال در رده نوجوانان سوم شديم و در رده جوانان به مرحله نهايي رسيديم. در ليگ كبدي و همچنين ليگ ورزش‌هاي زورخانه‌اي هم باشگاه مقاومت نايب‌قهرمان شد.

بسيج همواره كارهاي بزرگي در بحث زيرساخت‌ها انجام داده است، به عنوان سؤال پاياني در سال گذشته اين هدف بزرگ چطور پيگيري شد؟

با توجه به شرايطي كه كرونا به وجود آورد و خيلي از فعاليت‌هاي قهرماني را تعطيل كرد، از اين خلأ به وجود آمده استفاده كرديم و به توسعه بيشتر زيرساخت‌ها و تجهيز اماكن ورزشي با توجه به دستور سردار سليماني رياست محترم سازمان بسيج مستضعفين پرداختيم. سال 99 نزديك به 285 سالن نيمه‌كاره را در كل كشور را تكميل كرديم و يك‌سري سالن نيز در حال ساخت است و از 3 هزار سالني كه طبق برنامه قرار است بسازيم، 2 هزار و 437 سالن به بهره‌برداري رسيده است. با لطف فرماندهي محترم سازمان، بالغ بر 100 ميليارد برای تجهيزات ورزشي مانند ميز پينگ‌پنگ، كفپوش و... براي اماكن ورزشي هزينه كرده‌ايم. همچنين براي تكميل و تجهيز هشت دهكده ورزشي مقاومت كه مي‌تواند سرانه ورزش كشور را افزايش دهد، فعاليت‌هاي خوبي انجام شده كه قدم بزرگي در توسعه زيرساخت‌هاي ورزش كشور است. علاوه بر اين با همكاري وزارت ورزش نزديك به 800 خانه ورزش روستايي را تجهيز كرديم. در پایان می‌خواهم از حمایت‌های سردار سلیمانی ریاست محترم سازمان بسیج مستضعفین و تلاش‌های همکارانم در سازمان ورزش و مسئولان تربیت بدنی‌های استان‌ها تشکر و قدردانی کنم. 

لينک پي دي اف گفتگو در روزنامه جوان