Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
16:55 - 1399/08/21

حاشیه‌ای بر برگزاری وبینار انستیتوی بین‌المللی کشتی با محوریت توجه به آموزش و دانش‌افزایی

نوری در تاریکی

وبینار انستیتوی کشتی در حالی عصر دوشنبه با تأکید علیرضا دبیر بر اهمیت موضوع آموزش برگزار شد که توجه به برنامه‌های آموزشی با تکیه بر دانش‌افزایی، کمتر در برنامه‌های مسئولان بخش‌های مختلف ورزش قرار می‌گیرد.

نوری در تاریکی

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- علیرضا دبیر در شرایطی ماه گذشته سفری به سیستان و بلوچستان داشت و پای صحبت‌های اهالی کشتی این استان نشست که درخواست یکی از حاضران از رئیس فدراسیون کشتی قابل تأمل بود؛ خواسته‌ای که شاید کمتر کسی فکرش را هم می‌کرد در اولویت‌هایی باشد که مربیان کشتی این استان محروم از دبیر می‌خواهند. محرومیت و فقر امکانات در سیستان و بلوچستان همه ذهن را به این سمت می‌برد که درخواست آن مسئول هیئت کشتی از رئیس فدراسیون، امکانات باشد، اینکه سالن نداریم، تشک نداریم، لباس و کفش کشتی به اندازه کافی نداریم و کمبود تجهیزات، کار را برای کشتی‌گیران سخت کرده است، هیچ کدام از اینها، اما درخواست آن مسئول هیئت از رئیس فدراسیون کشتی نبود.

 او رو به دبیر گفت: «آقای دبیر ما از شما امکاناتی مانند تشک و اینجور چیز‌ها نمی‌خواهیم، از شما می‌خواهیم برایمان کلاس و دوره‌های مربیگری برگزار کنید»؛ خواسته‌ای که شاید دبیر هم از شنیدن آن تعجب کرد، به خصوص که در چنین استانی با آن حجم از محرومیت، او هم انتظار نداشت که اولویت‌های مسئولان هیئت‌ها و مربیان، مسائل آموزشی و برگزاری دوره‌های مربیگری باشد. واکنش دبیر هم مثبت بود تا سیستانی‌ها دلگرم شوند: «کلاس‌های آموزشی رایگان داوری و مربیگری کشتی انجام خواهد شد چراکه فدراسیون متعلق به تمام کشور است، حتی خودم هم لباس ورزشی می‌پوشم و آموزش می‌دهم.»

توجه به موضوع آموزش و دانش‌افزایی در حالی توسط آن مسئول هیئت کشتی سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از اولویت‌هایی که اهالی کشتی این استان از فدراسیون کشتی مطرح شد که سال‌هاست چنین فاکتور‌های مهمی که به عنوان بخش نرم‌افزاری ورزش سهم زیادی در موفقیت‌ها و پشتوانه‌سازی می‌توانند داشته باشند، جدی گرفته نمی‌شود.

کمتر مدیری در بخش‌های مختلف ورزش از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک تا فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها برای آن برنامه ویژه دارد و در اولویت اهدافش قرار داده است. مسئول هیئت کشتی سیستان و بلوچستان روی فاکتور مهمی دست گذاشت که گویا تبدیل به بی‌اهمیت‌ترین بخش برای خیلی از مسئولان ورزش کشور در رده‌های مختلف شده است.

آموزش؛ کلید توسعه کشتی

فدراسیون کشتی، اما گویا قرار است در این زمینه قدم‌های جدی بردارد و احیای انستیتوی فدراسیون کشتی در این راستا صورت گرفته است. انتظاراتی که دبیر از انستیتو کشتی دارد، در حکمی که وی مرداد امسال برای کامبیز مرادی به عنوان سرپرست این انستیتو امضا کرد، آمده است. «اشاعه اخلاق و خصلت‌های جوانمردی در خانواده کشتی مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی، ارائه طرح ارتقای سطح دانش و مهارت‌های عمومی و تخصصی مربیان، سازماندهی برنامه برگزاری کلاس‌های مربیگری و داوری و نظارت دقیق بر برگزاری کلاس‌ها و سایر امور جاری مربوطه، همکاری و تعامل مستمر با مراکز علمی و آموزشی داخلی و خارج از کشور و همسان‌سازی نحوه تمرینات در سراسر کشور» از جمله مواردی است که در حکم سرپرست انستیتوی کشتی آورده شده است و نشان از اهمیت بحث آموزش و و دانش‌افزایی در فدراسیون کشتی دارد.

در این راستا عصر دوشنبه نخستین وبینار مسئولان کمیته آموزش هیئت کشتی استان‌ها توسط انستیتوی بین‌المللی کشتی برگزار شد و دبیر در این وبینار به اهمیت آموزش اشاره کرد: «انستیتو به عنوان یک مرکز علمی و آموزشی باید مرکز تفکری برای رشد و ارتقای کشتی کشور باشد و مراکز آموزش استان‌ها نیز باید مرکز تفکر کشتی در استان‌های خود باشند. بحث آموزش برای فدراسیون کشتی بسیار مهم است و مربیان ما در استان‌ها باید آموزش صحیح ببینند و کشتی ما از نبود آموزش صحیح ضربه می‌خورد. مسئولان آموزش استان‌ها باید ارتباط مستقیم با انستیتوی کشتی به عنوان یک مرکز علمی داشته باشند و همانند چارت انستیتو را در هیئت کشتی استان خود پیاده کنند.»

آموزش، اولویت مدیران ورزشی شود

با وجود تلاش‌هایی که در برخی فدراسیون‌ها مانند کشتی برای احیای توجه به آموزش و دانش‌افزایی می‌شود، چنین رویه‌ای باید در کل سیستم ورزش کشور به صورت مستمر پیگیری و اجرایی شود. بدون شک یکی از مهم‌ترین خروجی توجه به آموزش، تربیت مربیانی است که در دوره‌های مربیگری سعی در بالا بردن دانش‌شان دارند و در کنار مسائل فنی، آموزش‌های فرهنگی و روانشناسی نیز می‌بینند. تربیت چنین مربیانی می‌تواند نقش زیادی در سرعت گرفتن فرآیند استعدادیابی و پشتوانه‌سازی برای ورزش کشور داشته باشد.

بدیهی است استفاده از دانش و به‌روز کردن آموزه‌های علمی مربیان در کنار توجه به مسائل فرهنگی می‌تواند تحولی اساسی در ورزش ایجاد کند. به هر حال آموزش و دانش و توجه به راهبرد‌های علمی در برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد، ورزش کشورمان را که در دهه‌های اخیر چشم‌انتظار جرقه‌هایی برای پر کردن جای قهرمانان بازنشسته است، به سمتی می‌برد که با حضور مربیان آموزش‌دیده و توجهی که به بالا بردن دانش‌شان می‌شود، برای رشته‌های مختلف پشتوانه‌سازی شود و نگرانی‌هایی که در سال‌های اخیر درباره چگونگی پرکردن جای خالی قهرمانان وجود دارد، از بین برود.

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان