Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
13:38 - 1399/06/24

گزارش «جوان» از مراسم کمک‌های مؤمنانه جامعه وزنه‌برداری

وزنه پهلوانی بالای دست قهرمانان

در ادامه کمک‌های مؤمنانه جامعه ورزش، دیروز در مراسمی قهرمانان و پیشکسوتان وزنه‌برداری با اهدای مدال و بسته‌های معیشتی، همت پهلوانانه‌شان را به نمایش گذاشتند.

وزنه پهلوانی بالای دست قهرمانان

سعيد احمديان/ روزنامه جوان- یک روز روی تخته می‌آیند و پولاد سرد را با فریاد «یا علی» بالای سر می‌برند و یک روز هم مانند دیروز بالای تخته آمدند تا بار سنگینی را که بر دوش برخی از خانواده‌ها افتاده هر چقدر هم کم باشد بردارند، آن‌هم در مراسمی به نام «کمک‌های مؤمنانه، همت پهلوانانه». این‌بار در بین ورزشی‌ها نوبت به وزنه‌برداری رسیده بود تا در کمک‌های مؤمنانه قدمی بردارند، کمک به خانواده‌هایی که کرونا زمینگیرشان کرده و امرار معاش‌شان با مشکل مواجه شده است. چهره‌های زیادی از قهرمانان وزنه‌برداری آمده بودند، از محمد نصیری و کورش باقری گرفته تا حسین رضازاده، بهداد سلیمی و وزنه‌برداران جوان خودشان را به غرب تهران رسانده بودند تا با حضور و کمک‌های‌شان مرهمی باشند بر دل مردم نیازمندی که زندگی‌شان به سختی افتاده است.

ادای دین قهرمانان به مردم

۳۰۰ بسته معیشتی به همراه عواید حراج خیریه سه مدال از سه قهرمان وزنه‌برداری، کمک‌هایی بود که پولامردان قرار بود به دست نیازمندان برسانند. بهداد سلیمی، قهرمان المپیک و جهان که چند سالی است دیگر با بوسیدن وزنه‌ها، کت و شلوار مدیریت پوشیده، یکی از قهرمانانی بود که مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۲ قطر را برای کمک‌های مؤمنانه اهدا کرد. سلیمی در پاسخ به این سؤال که چه شد چنین تصمیمی گرفت، اینطور توضیح می‌دهد: «مدال‌هایی که در مسابقات مختلف گرفته می‌شود، به خاطر مردم و به عشق آنهاست، به همین خاطر جایی که نیاز باشد، لازم است که این مدال‌ها برای مردم خرج شود. من هم با توجه به شرایط کرونا و وضعیت اقتصادی سخت، احساس کردم که این مدال‌ها باید برای مردم خرج شود و امیدوارم در این مزایده به بیشترین قیمت خریداری شود تا بسته‌های معیشتی بیشتری تهیه شود و به دست نیازمندان برسد.»

سلیمی حضور جامعه ورزش در کمک‌های مؤمنانه را در جهت تشویق مردم برای شرکت بیشتر در کمک به نیازمندان مؤثر می‌داند: «حضور قهرمانان و چهره‌های برجسته ورزش در ترویج کار خیر می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد و مردم را به کار خیر تشویق کند. با توجه به خط‌مشی که رهبر معظم انقلاب درباره کمک‌های مؤمنانه و دستگیری از قشر ضعیف جامعه تبیین کرده‌اند، جامعه ورزش هم در این رابطه سهمش را ادا می‌کند. در فدراسیون‌های دیگر هم شاهد این کمک‌ها بوده‌ایم و امروز نوبت به وزنه‌برداری رسیده که در این کمک‌ها سهیم باشد تا این بسته‌های معیشتی به دست خانواده‌هایی برسد که واقعاً مشکل دارند تا باری از روی دوش این قشر عزیز کشورمان برداشته شود.»

محسن بیرانوند، قهرمان دیروز وزنه‌برداری آسیا که او هم امروز مانند بهداد در مدیریت وررزش وارد شده است، دیگر قهرمانی بود که مدالش را برای آسیب‌دیدگان از کرونا به فروش رساند. بیرانوند که این روز‌ها دبیر فدراسیون وزنه‌برداری است، انگیزه‌اش از فروش خیریه مدال را ادای دین به مردم عنوان می‌کند: «در شرایط کنونی کشور، این کمترین کاری بود که می‌توانستم انجام دهم و امیدوارم که مقبول بیفتد. با توجه به اینکه مردم همواره مشوق ورزشکاران در رقابت‌های مختلف بوده‌اند، قهرمانان هم وظیفه خودشان می‌دانند در زمانی که جامعه با مشکل روبه‌رو است، از قشر آسیب‌دیده حمایت و دین‌شان را به مردم ادا کنند.»

بیرانوند درباره حضور جامعه ورزش در کمک‌های مؤمنانه هم معتقد است: «کمک‌های مؤمنانه همانطور که می‌دانید برای رسیدگی به وضعیت خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا در دو بخش انجام می‌شود؛ در یک بخش مردم با کمک‌های نقدی یاری‌گر بودند و در بخش دیگر هم برخی قهرمانان مدال‌های خود را برای کمک مؤمنانه اهدا کردند تا با پولی که از فروش این مدال‌ها به دست می‌آید، بسته‌های معیشتی تهیه شود و به دست خانواد‌های جامعه وزنه‌برداری که از کرونا آسیب دیده‌اند و دیگر نیازمندان برسد. امیدوارم این مراسم‌ها ادامه داشته باشد تا مردم بیشتری در این امر مشارکت کنند تا بخشی از ضرری که بابت کرونا متوجه برخی خانواده‌ها شده جبران شود.»

الهام حسینی، سومین قهرمان وزنه‌برداری بود که تک‌مدال ارزشمندش را که اولین مدال بین‌المللی تاریخ وزنه‌برداری بانوان ایران بود برای کمک‌های مؤمنانه اهدا کرد. حسینی که آبان سال گذشته در دسته ۷۶ کیلوگرم موفق شد مدال برنز جام بین‌المللی نعیم سلیمان اوغلو در ترکیه و گزینشی المپیک توکیو را کسب کند، درباره اینکه چرا تصمیم گرفت این مدال تاریخی را اهدا کند، می‌گوید: «مدالم خیلی برای من ارزشمند بود، اما ارزش این کار خیلی بالاتر است و به این نیت مدالم را دادم که یک مدال خوشرنگ‌تر جایگزین آن شود. اولین مدال وزنه‌برداری بانوان را در جام نعیم سلیمان اوغلو ترکیه کسب کردم و با توجه به اهمیت بالای کمک‌های مؤمنانه برای من، تصمیم گرفتم این مدال را برای کمک به قشر محروم به حراج بگذارم تا عواید به دست آمده از فروش آن به دست خانواده‌های نیازمند برسد.»

حسینی امیدوار است حرکت‌هایی مانند کمک‌های مؤمنانه در ورزش تکرار شود: «یک قهرمان هر کاری از دستش بربیاید باید برای مردم انجام بدهد. من در این شرایط کرونا احساس کردم که فروش خیریه مدال من می‌تواند کمک‌کننده باشد، به همین دلیل تصمیم گرفتم این کار را انجام دهم و امیدوارم این کار توسط بقیه ورزشکاران هم تکرار شود.»

حضور قهرمانان و ترویج کمک‌های مؤمنانه

علاوه بر سه قهرمان دیگر پیشکسوتان وزنه‌برداری هم از حاضران در مراسم کمک‌های مؤمنانه بودند. مانند محمد نصیری، قهرمان المپیک و جهان و پیشکسوت وزنه‌برداری که امیدوار است چنین حرکت‌هایی به همه فدراسیون‌ها برسد: «امیدوارم این کار به همه فدراسیون‌ها برسد و کمک‌ها انجام شود و صحنه‌های قشنگ پهلوانی را در ورزش کشور مشاهده کنیم. دست همه کسانی را که در کمک‌های مؤمنانه شرکت می‌کنند و قدمی برمی‌دارند، می‌بوسم.»

کوروش باقری، سرمربی سابق تیم ملی وزنه‌برداری هم کمک‌های مؤمنانه را با توجه به شرایط کشور ضروری می‌داند: «برگزاری چنین مراسم‌هایی با توجه به وضعیتی که کرونا بر اقتصاد کشور حاکم کرده، واجب است. کشور با مشکلات عدیده‌ای به دلیل تحریم‌ها و کرونا روبه‌روست و خیلی از مردم در شرایط سختی قرار دارند. هرچند این حرکت‌ها به لحاظ مالی کمک‌های آنچنانی و قابل ذکری را فراهم نمی‌کند، اما باعث می‌شود به دلیل روانی تأثیرگذار باشد و مردم بدانند که قهرمانان و ورزشکاران همواره به یادشان هستند و اگر کاری از دست‌شان بربیاید انجام می‌دهند. همچنین با توجه به اینکه یک قهرمان و مدال‌آور در جامعه الگو است، حضورش در کار‌های خیرخوانه باعث می‌شود کسانی که از نظر مالی شرایط خوبی دارند، به این سمت کشیده شوند.»

لينک پي دي اف گزارش در روزنامه جوان