Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
09:53 - 1399/06/12

گزارش «جوان» از چرایی واکنش عجیب فیفا به بررسی پرونده ویلموتس در دادسرا

نسخه «ستون پنجم» فوتبال برای فرار از «محاکمه»

تاج و متهمان پرونده ویلموتس با دادن راپورت و اطلاعات غلط به فیفا، سعی در تعلیق فوتبال کشورمان برای فرار از محاکمه به جرم حیف و میل و بیت‌المال دارند.

نسخه «ستون پنجم» فوتبال برای فرار از «محاکمه»

سعيد احمديان/ روزنامه جوان- راپورت دادن کسب و کارشان است، براي ماندن و فرار از زير بار افتضاحات‌شان به هر چيزي چنگ مي‌زنند و ابايي ندارند منافع ملي را فداي منفعت‌هاي شخصي‌شان کنند. مانند اين روزها که براي فرار از محاکمه و پاسخگويي درباره حيف و ميل بيت‌المال در قرارداد ويلموتس، بار ديگر به فيفا راپورت داده‌اند و با دادن اطلاعات غلط کاري کرده‌اند که فدراسيون جهاني فوتبال، ايران را به دليل ورود نهادهاي نظارتي و قضايي به پرونده قرارداد سرمربي بلژيکي تهديد به تعليق کند. راه ماندن را هرچند خوب ياد گرفته‌اند، اما استفاده از چماق تعليق در حال نخ‌نما شدن است و دست مهدي تاج و ديگر متهمان پرونده ويلموتس گيت رو شده است.

چماق تعليق براي فرار از قانون

ترفند چماق تعليق براي فرار از قانون‌مداري از زمان حضور مهدي تاج در فدراسيون فوتبال باب شد، طوري که هر بار که قانون سد راه اقدامات غيرقانوني مديران فدراسيون فوتبال مي‌شد؛ نماينده فدراسيون با گرفتن بليت زرويخ راهي سوئيس مي‌شد تا در جلسه‌اي حضوري، فدراسيون جهاني را نسبت به فوتبال حساس کند يا نامه‌اي شبانه از تهران به زوريخ ايميل مي‌كرد تا با يک کلاغ، چهل کلاغ کردن اتفاقاتي که در ايران رخ داده، فيفا را که به شدت دخالت نهادهاي خارج از فوتبال در اين ورزش را نفي مي‌کند، حساس کنند. اين خلاصه‌اي از رويه ثابت و ضدمنافع ملي مديران فوتبالي در سال‌هاي اخير بوده است تا تاج و همکارانش با چماق تعليق خودشان را يک جزيره جدا افتاده در کشورمان جا بزنند که براي مقابله با بي‌قانوني‌هاي‌شان کسي نمي‌تواند جلودار آنها باشد. 

توجيه تاج و همکارانش براي راپورت دادن به فيفا، تأکيد بر استقلال فدراسيون فوتبال از دولت است، در حالي که وقتي پاي بودجه و پول به ميان بيايد، دست فدراسيون فوتبال پيش دولت دراز مي‌شود! تنها در دو سال اخير حداقل دو بار را مي‌توان مثال زد که تاج و مديران فدراسيون فوتبال با راپورت دادن به فيفا با بالا بردن چماق تعليق سعي کرده‌اند اهداف و منافع نامشروع‌شان در فوتبال ضربه نخورد. 

پاييز سال 97 و در روزهايي که مجلس به شدت به دنبال اجراي قانون منع به کارگيري بازنشستگان در فدراسيون فوتبال بود، مديران بازنشسته فوتبال مانند مهدي تاج و چند عضو هيئت رئيسه با مقاومت برابر اجراي قانوني که حتي سفير و معاون وزير هم به آن تمکين کرده بودند، سعي در ايجاد يک چالش براي فوتبال کشورمان داشتند. پس از آنکه فشار مجلس براي کناره‌گيري مديران بازنشسته فوتبال بالا گرفت، آنها با حضور اينفانتينو در ايران که با نقشه تاج صورت گرفته بود، سعي كردند اجراي قانون منع به کارگيري بازنشستگان براي رئيس فيفا به عنوان دخالت دولت در فوتبال تفسير شود. اينفانتينو هم در يک مصاحبه سفارشي با برنامه نود که البته هيچ‌گاه پخش نشد، تلویحاً اعلام کرده بود که در صورت جدایی مهدی تاج از فدراسیون فوتبال به دلایل غیرفوتبالی (قانون منع به کارگیری بازنشستگان)، فوتبال ایران تعلیق خواهد شد. البته تلاش‌هاي ضدمنافع ملي تاج و ساير مديران بازنشسته فوتبال به نتيجه‌اي که مدنظرشان بود، نرسيد و قانون حتي نصفه و نيمه در فدراسيون فوتبال اجرا شد و چماق تعليق چندان به کار مديران بازنشسته نيامد.

زمستان سال گذشته استعفاي مهدي تاج به بهانه بيماري و در ادامه برگزاري انتخابات زودتر از موعد فدراسيون فوتبال سبب شد بار ديگر مديران بازنشسته فوتبال که با برگزاري انتخابات چمدان‌هاي‌شان را جمع مي‌کردند با استفاده از چماق تعليق، فيفا را به اقداماتي که در کشورمان براي برگزاري انتخابات فدراسيون فوتبال مي‌افتد، حساس كنند. گفته مي‌شود دي ماه گذشته ابراهيم شکوري، سرپرست وقت پست دبيرکلي فدراسيون فوتبال به بهانه مذاکره براي رفع مشکل پول‌هاي بلوکه شده ايران در فيفا به سوئيس رفت. سفري که پشت پرده آن درباره اطلاع دادن به فيفا درباره تلاش وزارت ورزش و دولت براي اعمال نفوذ در انتخابات فوتبال بود، آن هم در شرايطي که وزارت ورزش همواره اعلام کرده بود در انتخابات فدراسيون‌ها دخالت نمي‌کند. 

حساس کردن دوباره فيفا به دخالت دولت در فوتبال سبب شد اين‌بار چماق تعليق براي مديران بازنشسته و غيرقانوني فوتبال کارساز شود و انتخابات فوتبال که قرار بود 25 اسفند 98 برگزار شود با نامه فيفا تا اصلاح اساسنامه فدراسيون فوتبال لغو شد، آن‌هم اساسنامه‌اي که بارها فيفا در سال‌هاي اخير نسبت به رفع نواقص آن به کشورمان هشدار داده بود، اما تاج و همکارانش آن را پشت گوش انداخته بودند. سرانجام اسفند گذشته با راپورت فرستاده رئيس مستعفي فدراسيون فوتبال به فيفا درباره دخالت دولت، فدراسيون جهاني فوتبال ديگر اين‌بار کوتاه نيايد و از فدراسيون فوتبال خواست نواقص اساسنامه را که شائبه دولتي بودن را تداعي مي‌کند، اصلاح شود. 

حمايت فيفا از مبارزه با فساد 

حالا چند ماه پس از راپورت فرستاده تاج به زوريخ براي تعليق فوتبال و عقب افتادن انتخابات، ورود مجلس و قوه قضائيه به حيف و ميل بيت‌المال در قرارداد ويلموتس سبب شده تاج و اعضاي هيئت رئيسه فدراسيون فوتبال که براي محاکمه و بازجويي به دادسرا معرفي شده‌اند، بار ديگر با دادن اطلاعات ناقص به فيفا سعي دارند فدراسيون جهاني فوتبال را مجاب کنند که مجلس و قوه قضائيه ايران به بهانه بررسي قرارداد ويلموتس در فوتبال دخالت مي‌کنند. اين در شرايطي است که فيفا منعي براي ورود پليس براي برخورد با فساد در فوتبال ندارد و ماجراي فساد بلاتر و دستگيري و برکناري وي نمونه کاملاً واضح اين موضع فيفا در قبال مبارزه با فساد است و حساس شدن فدراسيون جهاني فوتبال به اطلاعات غلط تاج و ساير متهمان به اين نهاد بين‌المللي برمي‌گردد. اين مسئله سبب شده فيفا در نامه‌اي به ايران هشدار دهد که در صورت ادامه اين دخالت تعليق مي‌شود.

با اين حال در مجلس و قوه قضائيه کمتر کسي نگران نامه تهديدآميز فيفاست و به گفته نصرالله پژمانفر، رئيس کميسيون اصل نود مجلس با دادن توضيحات کامل، فيفا مشکلي براي مبارزه با فساد نخواهد داشت: «به نظر می‌رسد فیفا در این موضوع دقت لازم را نداشته و نوع پیگیری‌هایی را که سازمان بازرسی کل کشور انجام داده به خوبی رصد نکرده است. همین مسئله باعث قضاوت همراه با عجله فیفا شده و موضوع مطرح شده در ایران را مداخله شخص سوم در مسئله فوتبال می‌داند.مسلماً در صورت مشخص شدن تمام ابعاد این پرونده، فیفا همانطور که به خودش اجازه نداده در بعضی پرونده‌ها در کشورهای مختلف از جمله «کالچوپولی» ایتالیا ورود کند، در این مسئله هم مداخله‌ای نخواهد داشت و حتی برای مبارزه با فساد در فوتبال از اقدامات صورت گرفته در داخل ایران نیز حمایت خواهد کرد.»

سیدنظام‌الدین موسوی، مسئول رسیدگی به پرونده ویلموتس در مجلس هم به تهديد فيفا اينطور واکنش نشان داده است: «سال ۲۰۱۵ پلیس سوئیس با درخواست دادگستری امریکا چندین مدیر ارشد فیفا از جمله دو نایب‌رئیس آن را به اتهام فساد، ارتشا و اخاذی بازداشت کرد. حال فیفا انتظار دارد، نهادهای نظارتی ایران نسبت به احتمال وجود فساد و ناکارآمدی در ورزش و فدراسیون فوتبال خود بی‌تفاوت باشند و به آن ورود نکنند؟»

لينک پي دي اف گزارش در روزنامه جوان