Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
13:33 - 1399/06/02

«بی‌کفایت»‌ها «عذرخواهی» هم بلد نیستند

نه مهدی تاج و نه مسئولان وزارت ورزش که ردپای‌شان در قرارداد ويلموتس دیده می‌شود تا امروز حتی حاضر نشده‌اند به دلیل چنین خسارتی که به بیت‌المال زده‌اند از مردم عذرخواهی کنند و حداقل در ظاهر نشان دهند که نسبت به افتادن چنین اتفاقی شرمگین هستند.

«بی‌کفایت»‌ها «عذرخواهی» هم بلد نیستند

سعيد احمديان/ روزنامه جوان- هیچ نشانه‌ای از ندامت در چهره‌اش دیده نمی‌شود، بدون اینکه سری به نشانه تأسف تکان دهد، سرش را بالاتر از همیشه گرفته و زل می‌زند به دوربین و می‌گوید: «یک اشتباه بود». بعدش هم چند بار تکرار می‌کند تا فاجعه غرامت ۶ میلیون و ۴۴۳ میلیون یورویی قرارداد ویلموتس را در سطح یک اشتباه کوچک پایین بیاورد و طوری وانمود کند که اتفاق خاصی نیفتاده است. ماجرا را می‌خواهد اینطور روایت کند که آن‌ها رفته‌اند یک قراردادی بسته‌اند و حالا هم باید به یک مربی ۱۷۰ میلیارد غرامت بدهند و پرداخت این مبلغ کلان از بیت‌المال، آن هم در شرایط سخت اقتصادی کشور، مسئله حادی نیست که اینقدر بزرگش کرده‌اند. منت هم می‌گذارد که با کی‌روش و صعود ایران به جام جهانی توانسته‌اند چند میلیون دلار درآمدزایی کنند و کسی از آن‌ها تشکر نکرده است.

این‌ها تنها بخشی از توجیهات مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون فوتبال به عنوان متهم اصلی ویلموتس گیت در یک مصاحبه سفارشی با یکی از رسانه‌های حامی‌اش است. مصاحبه‌ای که تاج هرچه خواست گفت، بدون آنکه به چالش کشیده شود. او حتی در این مصاحبه بار دیگر به یک ترفند نخ‌نما شده چنگ زد و با پنهان شدن پشت یک برنامه موفق فوتبال که تعطیل شده است، سعی در استفاده از محبوبیت این برنامه به نفع خودش داشت. این مسئله هم در مصاحبه تلویزیونی تاج در برنامه فوتبال برتر در ماه‌های گذشته به خوبی مشهود بود. ترفندی که البته با توجه به نخ‌نما شدن آن نتوانست نتیجه لازم را برای تاج به همراه داشته باشد تا رئیس سابق فدراسیون فوتبال نتواند با این حربه‌ها خودش را از میز محاکمه‌ای که متهم اصلی آن است دور کند، به خصوص که با پای کار آمدن نهاد‌های نظارتی و بازرسی، تاج و سایر متهمان این پرونده باید خودشان را برای حضور در دادگاه آماده کنند.

این حکایت این روز‌های مهدی تاج است، مدیری که به جای اینکه این روز‌ها در محاکم قضایی پاسخگوی قرارداد ترکمانچای ویلموتس و خسارت چندصد میلیاردی‌اش به بیت‌المال باشد با گرفتن قیافه‌ای حق به جانب و فرافکنی از طریق اندک رسانه‌های حامی‌اش به دنبال فرار از پاسخگویی درباره ماجرای قرارداد بحث‌برانگیر سرمربی بلژیکی است.

با این حال با چنین فرافکنی‌هایی که سعی در تقلیل دادن پرونده ویلموتس به یک مسئله کوچک دارد، قطعاً با توجه به قاطعیت مجلس و نهاد‌های قضایی برای برخورد با متهمان پرونده ویلموتس راه به جایی نخواهد برد و تاج باید در کنار سایر مدیرانی که در قرارداد سرمربی سابق تیم ملی فوتبال زمینه چنین ضرر و زیان هنگفتی را به بیت‌المال فراهم کرده‌اند، در محاکم قضایی پاسخگو باشد.

در حالی همه در انتظار برخورد با تاج و بقیه مدیران متخلف در قرارداد ویلموتس هستند که یک نکته تلخ و قابل تأمل در واکنش‌های متهمان پرونده سرمربی بلژیکی دیده می‌شود که نشان می‌دهد آن‌ها به هیچ عنوان نمی‌خواهند قبول کنند که چه خسارت بزرگی به کشور وارده کرده اند و خبری از استعفا یا حتی یک عذرخواهی از مردم هم نیست.

نه مهدی تاج و نه مسئولان وزارت ورزش که ردپای‌شان در این قرارداد دیده می‌شود تا امروز حتی حاضر نشده‌اند به دلیل چنین خسارتی که به بیت‌المال زده‌اند از مردم عذرخواهی کنند و حداقل در ظاهر نشان دهند که نسبت به افتادن چنین اتفاقی شرمگین هستند. نه در صحبت‌های مهدی تاج و نه در توجیهاتی که وزارت ورزش این روز‌ها برای فرار از زیر بار قرارداد ویلموتس انجام می‌دهد، ذره‌ای ابراز تأسف دیده نمی‌شود.

این در حالی است که چنین تخلف بزرگی اگر درکشوری دیگر رخ می‌داد، کوچک‌ترین واکنش استعفای مدیران مجموعه فدراسیون فوتبال آن کشور بود. با این حال اینجا در ایران گویا مدیران فوتبال و ورزش هم مانند سایر مدیران بخش‌های کشور در برابر هزینه‌هایی که به کشور تحمیل می‌کنند، ذره‌ای خودشان را مسئول نمی‌دانند و حتی مانند مدیرانی مثل مهدی تاج سعی دارند یک تخلف بزرگ را به یک اشتباه کوچک تقلیل دهند تا پرده‌ای روی بی‌کفایتی‌های‌شان کشیده شود.

لينک پي دي اف يادداشت در روزنامه جوان