Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
14:37 - 1399/05/20

استقلال- سپاهان، یک‌چهارم نهایی جام حذفی، امشب ساعت ۲۰:۳۰

دوئلی برای جبران مافات

استقلال و سپاهان در حساس‌ترین بازی یک‌چهارم نهایی جام حذفی که امشب برگزار می‌شود، به دنبال جبران ناکامی‌شان در لیگ و نزدیک شدن به جام قهرمانی این رقابت‌ها هستند.

دوئلی برای جبران مافات

سعيد احمديان/ روزنامه جوان- یک ماه و نیم پس از شروع دوباره لیگ برتر، مسابقات جام حذفی هم از امروز پیگیری می‌شود، مسابقاتی که به مرحله یک‌چهارم نهایی رسیده و کرونا سبب شد این مرحله به پایان نرسد. سه بازی یک‌چهارم نهایی قبل از کرونا برگزار شد و حالا پنج ماه پس از متوقف شدن بازی‌ها، قرار است جام حذفی با انجام تک‌بازی باقی مانده مرحله یک‌چهارم نهایی از سر گرفته شود تا تکلیف ضلع چهارم نیمه‌نهایی مشخص شود. پرسپولیس، تراکتور و نفت مسجدسلیمان سه تیم برنده یک‌چهارم هستند و امشب از بین استقلال و سپاهان، تیم چهارم نیمه‌نهایی هم معرفی می‌شود تا حساسیت جام حذفی نیز مانند سه هفته پایانی لیگ برتر، روز‌های داغی را برای هواداران فوتبال رقم بزند.

سومین رویارویی در فصل

استقلال و سپاهان ۹ روز پس از رویارویی‌شان در لیگ برتر دوباره به‌هم رسیده‌اند، البته این‌بار در یک‌چهارم نهایی جام حذفی. این سومین مصاف استقلال و سپاهان در فصل جاری است. آن‌ها پیش از این دو بار در لیگ نوزدهم به مصاف هم رفته‌اند، دو مسابقه‌ای که هر کدام حکایت‌ها و حواشی خودش را داشت. بازی رفت در حالی در اصفهان ۲-۲ مساوی شد که داور مسابقه پنالتی واضح استنلی کی‌روش را که در محوطه جریمه با توپ آبشار زد، ندید. بازی برگشت هم که ۱۱ مرداد برگزار شد، جنجال‌هایش دست‌کمی از بازی نیم‌فصل اول نداشت. این مسابقه در شرایطی با برتری ۲ بر یک استقلالی‌ها به پایان رسید که استقلال ۱۰ نفره شده بود و داوری مسابقه و درگیری بازیکنان دو تیم می‌رفت که این بازی را به جنجال بکشاند. مسابقه‌ای که سپاهانی‌ها معتقد بودند خطای روی دیاباته پنالتی نبوده و داور به استقلال هدیه داده است! حالا امروز پس از دو بازی جنجالی در لیگ نوزدهم، دو تیم قرار است این‌بار در جام حذفی با هم بازی کنند، مسابقه‌ای که حساسیت‌های آن با توجه به اینکه دو تیم به دنبال جبران ناکامی در لیگ هستند به بالاترین درجه ممکن رسیده است و هم آبی‌ها و هم زرد‌ها برای اینکه دست‌شان از یک جام در فصل جاری خالی نماند، حساب ویژه‌ای روی جام حذفی باز کرده‌اند.

راه نه‌چندان سخت تا یک‌چهارم

استقلال و سپاهان برای رسیدن به جمع هشت تیم پایانی جام حذفی راه چندان سختی هم نداشته‌اند و از مرحله یک‌شانزدهم وارد این رقابت‌ها شده‌اند تا تنها با دو بازی و دو برد به یک‌چهارم برسند. استقلال برای رسیدن به یک‌چهارم با شکست دو تیم دسته اولی به این مرحله رسید، آبی‌ها در یک‌شانزدهم نهایی گل ریحان البرز را ۳ بر یک شکست دادند و در یک‌هشتم هم مقابل فجر شهید سپاسی ۳ بر صفر پیروز شدند تا در یک‌چهارم حریف سپاهان شود.

البته سپاهانی‌ها مسیر سخت‌تری برای رسیدن به یک‌چهارم در پیش داشتند. شاگردان امیر قلعه‌نویی در یک‌شانزدهم نهایی ۳ بر صفر خیبر خرم‌آباد دسته دومی را از پیش‌رو برداشتند و در مرحله بعد برابر تیم لیگ برتری پیکان در یک بازی نزدیک ۲ بر یک به برتری رسیدند تا امروز حریف استقلال در مرحله یک‌چهارم نهایی باشند.

مسابقه‌ای برای جبران

پس از ناامیدی از قهرمانی در لیگ، حالا استقلالی‌ها و فرهاد مجیدی تمام هوش و حواس‌شان را متمرکز جام حذفی کرده‌اند تا دست‌شان از جام در فصل ۹۹-۹۸ خالی نماند. استقلال در شرایطی برای بازی با سپاهان آماده شده است که در لیگ برتر هرچند در رده دوم قرار دارد، اما تساوی هفته گذشته برابر شهرخودور سبب شده این تیم کار آسانی برای حفظ این رده در دو هفته پایانی و کسب سهمیه آسیا نداشته باشد. در چنین شرایطی آبی‌ها می‌خواهند در جام حذفی با یک تیر دو نشان بزنند؛ هم جام بگیرند و هم سهمیه آسیا را به دست آورند.

با این حال آن‌ها برای بازی امشب غایبان بزرگی دارند که به دلیل مصدومیت به بازی با زردپوشان اصفهانی نرسیده‌اند. مهم‌ترین غایب استقلال دیاباته، بهترین گلزن فعلی لیگ برتر است که در دو بازی مقابل سپاهان در لیگ برتر برای آبی‌ها گل زده است، اما به دلیل مصدومیت در بازی با شهرخودرو گفته می‌شود به بازی امروز با سپاهان نمی‌رسد. ارسلان مطهری و فرشید اسماعیلی دیگر غایبان استقلال مقابل سپاهان هستند تا تنها امید آبی‌ها برای باز کردن دروازه سپاهان در خط حمله به مهدی قایدی باشد که پس از برگزاری دوباره مسابقات فوتبال بعد از کرونا، هنوز پایش به گلزنی باز نشده و مجیدی امیدوار است که در بازی حساس امشب، شماره ۱۰ تیمش این طلسم را بشکند.

واجب‌تر از نان شب

در سوی دیگر سپاهانی‌ها هم پس از نتایج ضعیف در لیگ که سبب شده این تیم در رده پنجم جدول قرار بگیرد و حتی شانس کمی برای کسب سهمیه آسیا داشته باشد، روی جام حذفی برای آسیایی شدن حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. با این حال سپاهانی‌ها در حالی آماده دیدار با استقلال شده‌اند که در چهار بازی اخیرشان در لیگ، سه باخت و تنها یک برد داشته‌اند. نتایجی که نشان می‌دهد آغاز دوباره فوتبال پس از کرونا به این تیم اصفهانی نساخته و امیر قلعه‌نویی روز‌های سخت و بحرانی را روی نیمکت سپاهان پشت سر می‌گذارد. در این شرایط برد برابر استقلال هم برای سپاهان و هم برای قلعه‌نویی از نان شب واجب‌تر است تا هم یک قدم به جام قهرمانی و سهمیه آسیا نزدیک‌تر شوند و هم نتایج ضعیف‌شان در لیگ را تا حدودی تلافی کنند.

لينک پي دي اف گزارش در روزنامه جوان