Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
16:50 - 1399/04/09

خصوصی‌سازی فوتبال محدود به سرخابی‌ها نشود

اگر قرار به خصوصی‌سازی است شرایط واگذاری‌ ديگر باشگاه هاي دولتي هم بايد فراهم شود و وزارت صنعت و وزارت نفت که بیشترین تیم را در لیگ برتر فوتبال دارند، نیز باید مانند وزارت ورزش پروسه واگذاری تیم‌های تحت حمایت خودشان را آغاز کنند.

خصوصی‌سازی فوتبال محدود به سرخابی‌ها نشود

سعيد احمديان/ روزنامه جوان- وزیر ورزش قول داده است که تا آخر تابستان امسال ماجرای خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس را به آخر خط برساند تا این دو تیم دولتی که بیشتر از دو دهه است برای واگذاری‌شان امروز و فردا می‌شود، سرانجام نخشان از دولت کنده شود و به بخش غیر‌دولتی واگذار شوند. البته چنین وعده‌هایی در دوره‌های گذشته هم بار‌ها توسط رؤسای سازمان تربیت بدنی و بعدش وزیران ورزش قبلی هم تکرار شده است که هیچ کدام به سرانجام نرسیده، اما این‌بار مسعود سلطانی‌فر مدعی است که طلسم خصوصی‌سازی سرخابی شکسته می‌شود و وعده‌ای که سال‌ها روی زمین مانده قرار است عملی شود. با توجه به سابقه قبلی چنین وعده‌هایی البته باید تا آخر تابستان که کمتر از سه ماه باقی مانده منتظر ماند که بالاخره دولت راضی می‌شود دو تیم را که هر کدام‌شان سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد خرج روی دستش می‌گذارد، از زیر چتر حمایتی‌اش خارج کند یا این‌بار هم قرار است وعده سلطانی‌فر به سرنوشت قبلی‌ها دچار شود.

با این حال در صورت واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی مهم‌ترین نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد، سرنوشت دیگر باشگاه‌های دولتی است. همانطور که در قانون مصوب مجلس شورای اسلامی آمده است، دولت حق باشگاه‌داری و هزینه در ورزش حرفه‌ای ندارد، قانونی که البته در بیش از دو دهه‌ای که از تصویب آن می‌گذرد، بار‌ها به طرق مختلف از سوی دولتی‌ها دور خورده است و تنها نگاهی به تیم‌های حاضر به لیگ برتر فوتبال نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد باشگاه‌ها برچسب دولتی دارند و از بودجه عمومی کشور تغذیه می‌کنند.

در چنین شرایطی نمی‌شود که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که وزارت ورزش را به‌عنوان مالک بالای سرشان می‌بینند تا چند ماه دیگر واگذار شوند، اما بقیه باشگاه‌هایی که دولت هزینه‌شان را تأمین می‌کند همچنان از بودجه عمومی کشور آن هم به صورت غیرقانونی ارتزاق کنند. اگر قرار به خصوصی‌سازی است دیگر باشگاه‌های دولتی هم باید شرایط واگذاری‌شان فراهم شود و وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت به‌عنوان دو وزارتخانه‌ای که بیشترین تیم را در لیگ برتر فوتبال دارند، نیز باید مانند وزارت ورزش پروسه واگذاری تیم‌های تحت حمایت خودشان را آغاز کنند تا بودجه‌ای که در دولت صرف قرارداد‌های میلیاردی و البته بدون خروجی فوتبالی‌ها می‌شود، صرف هزینه در ورزش قهرمانی شود تا مانند امروز نشود که ورزشکاران منهای فوتبالی و المپیکی کشورمان از کوچک‌ترین امکانات نیز محروم هستند و کماندار کشورمان که سهمیه المپیک را گرفته یک کمان استاندارد هم برای تمرین ندارد.

البته در صورت عملی شدن خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس و در ادامه سایر باشگاه‌های دولتی باید بستر‌های لازم برای درآمدزایی این باشگاه‌ها مانند پرداخت حق پخش تلویزیونی، کپی‌رایت و... از سوی دولت فراهم شود تا بخش خصوصی واقعی برای باشگاه‌داری در فوتبال ترغیب شود و با توجه به صنعت پولساز فوتبال در دنیا، فرصت کسب درآمد برایش فراهم باشد.

لينک پي دي اف يادداشت در روزنامه جوان