Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
00:19 - 1398/04/10

بلاتکلیفی مدیریتی ورزش اول کشور و انتظار 8 ماهه برای انتخاب جانشین رسول خادم

انتخابات کشتی در خاک احراز صلاحیت‌ها

در حالی هشت ماه از رفتن رسول خادم می‌گذرد که برگزاری انتخابات فدراسیون کشتی با معضلی به نام طولانی شدن روند احراز صلاحیت برخی از نامزد‌ها روبه‌رو است.

انتخابات کشتی در خاک احراز صلاحیت‌ها

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- بلاتکلیفی کشتی ادامه دارد و هشت ماه است که صندلی رئیس فدراسیون کشتی خالی مانده و خبری از برگزاری انتخابات نیست، آن‌هم رشته‌ای که ورزش اول کشور است و امید اول مدال‌آوری در المپیک توکیو. یک سال مانده به المپیک ۲۰۲۰، اما مدیریت کشتی همچنان روی هواست. اگر تا چند ماه پیش محمد بنا و غلامرضا محمدی و دیگر پیشکسوتان کشتی یک روز در میان مصاحبه می‌کردند و از وزارت ورزش درخواست برگزاری هرچه سریع‌تر انتخابات را داشتند، اما آنقدر پروسه انتخاب رئیس جدید کشتی طولانی شده که چند وقتی است آن‌ها هم ناامید شده‌اند و کمتر پیش آمده دوباره بحث انتخابات را پیش بکشند. سیبل انتقاد‌ها هم وزارت ورزش است که همه چیز را انداخته گردن مشخص نشدن اسامی کاندیدا‌های احراز صلاحیت شده، آن‌هم در شرایطی که اتحادیه جهانی کشتی بر برگزاری سریع انتخابات اصرار دارد و در این باره هشدار‌های لازم را لالوویچ رئیس اتحادیه جهانی به سرپرست فدراسیون کشتی و رئیس کمیته ملی المپیک داده است.
۹ آبان سال گذشته بود که متن استعفای رسول خادم از ریاست فدراسیون کشتی منتشر شد؛ استعفایی که برخلاف ۹ ماه قبل جدی بود و تأکید کرده بود که این‌بار دیگر بازگشتی در کار نیست. او در بخشی از متن استعفایش نوشته بود: «وقتی پاسخی جز سکوت برای خواسته‌های کشتی نداشته باشی، ادامه خوشایندی ندارد.» کنایه‌های خادم به اختلافش با مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش بود که در سال ۹۷ به اوج رسید تا خادم سرانجام نامه استعفا بنویسد تا دود این اختلاف که تنگنا‌های مالی زیادی را برای فدراسیون کشتی به وجود آورده بود به چشم اهالی کشتی نرود. با رفتن خادم، پرونده برگزاری دوباره انتخابات فدراسیون کشتی پس از تنها یک سال که از انتخاب مجدد خادم می‌گذشت، روی میز وزارت ورزش قرار گرفت. 
در اولین قدم ۱۵ آبان ۹۷، حمیدرضا بنی‌تمیم نایب‌رئیس وقت فدراسیون کشتی به‌عنوان سرپرست توسط وزارت ورزش انتخاب شد و چهار ماه بعد بود که از ۱۸ اسفند تا ۲۸ اسفند ۹۷ ثبت‌نام از نامزد‌های ریاست فدراسیون کشتی آغاز شد و در نهایت نیز ۲۱ نفر ثبت‌نام کردند که در بین آن‌ها چهره‌های شاخصی مانند امیررضا خادم، علیرضا دبیر، عباس جدیدی، حمیدرضا بنی‌تمیم و علیرضا حیدری دیده می‌شدند.
حضور سرپرست وقت فدراسیون کشتی در بین نامزد‌ها سبب شد وزارت در ۱۲ اردیبهشت ۹۸ برای جلوگیری از هرگونه شائبه‌ای درباره حضور همزمان بنی‌تمیم به‌عنوان سرپرست و نامزد انتخابات، بهروز نعمتی عضو هیئت رئیسه مجلس را به‌عنوان سرپرست جدید فدراسیون کشتی منصوب کند؛ انتخابی که با توجه به حضور این شخص سیاسی از سوی برخی محافل به‌عنوان بده و بستان وزیر ورزش با مجلسی‌ها برای منتفی کردن استیضاحش تعبیر شد. با آمدن نعمتی، جامعه کشتی انتظار داشت که برگزاری مجمع انتخاباتی سرعت بیشتری به خود بگیرد. با این حال با گذشت دو ماه از آمدن سرپرست جدید، هنوز زمان برگزاری انتخابات مشخص نیست تا انتظار‌ها برای نشستن رئیس جدید روی صندلی ریاست فدراسیون کشتی به هشت ماه برسد.
با وجود انتقاد‌هایی که به طولانی شدن روند برگزاری انتخابات فدراسیون کشتی می‌شود، نعمتی سرپرست فدراسیون کشتی، شنبه شب در برنامه ورزشگاه شبکه ۵ سیما، مشخص نشدن احراز صلاحیت برخی از نامزد‌های انتخابات را دلیل این تأخیر عنوان کرد: «تا این لحظه نتیجه تأیید صلاحیت امیررضا خادم، علیرضا دبیر و عباس جدیدی به وزارت ورزش اعلام نشده و ما منتظر پاسخ نهایی مراجع ذی‌ربط درباره این سه نامزد هستیم. به محض دریافت نتیجه تأیید صلاحیت‌ها فوراً برای برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون کشتی اقدام خواهیم کرد و هیچ مشکلی در این‌باره وجود ندارد.»
رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک هم دیروز به طولانی شدن روند انتخابات فدراسیون کشتی واکنش نشان داد. او به سؤالی درباره اینکه با توجه به آیین‌نامه فدراسیون‌ها مبنی بر اینکه در صورتی که نهاد‌های نظارتی تا یک مقطع زمانی مشخص جواب ندهند، می‌توان انتخابات را با این فرضیه که همه تأیید شده‌اند برگزار کرد، اینطور پاسخ داد: «صلاح این است بعد از مشخص شدن نتیجه نهاد‌های نظارتی انتخابات برگزار شود، چون در غیر این صورت چهار سال چالش خواهیم داشت. البته امروز با وزیر و داورزنی جلسه دارم و باید صحبت کنیم که اگر نهاد‌های نظارتی جواب ندادند، چه کاری انجام دهیم. ضمن اینکه فکر می‌کنم این هفته پاسخ نهاد‌های نظارتی در مورد کاندیدا‌های کشتی مشخص شود.»
در حالی گفته می‌شد انتخابات کشتی نیمه اول تیر برگزار می‌شود که با طولانی شدن روند احراز صلاحیت نامزدها، احتمال تعویق انتخابات کشتی تا شهریورماه و پس از پایان مسابقات جهانی قزاقستان وجود دارد. با این حال حساسیت اتحادیه جهانی کشتی سبب شده مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به دنبال برگزاری هرچه سریع‌تر مجمع انتخاباتی فدراسیون کشتی باشند، به‌خصوص که صالحی‌امیری دیروز از قولش به رئیس اتحادیه جهانی کشتی برای برگزاری انتخابات این رشته در تیرماه خبر داد: «به لالوویچ قول دادم تیرماه انتخابات را برگزار کنیم. ما به دنبال این هستیم اختلالی در روند فعالیت‌های فدراسیون‌ها ایجاد نشود.» دیروز در همین راستا وزیر ورزش، رئیس کمیته ملی المپیک و سرپرست فدراسیون کشتی در جلسه‌ای اضطراری در وزارت ورزش، موضوع انتخابات کشتی را بررسی کردند و پیش‌بینی می‌شود تا هفته آینده با مشخص شدن تاریخ انتخابات، شمارش معکوس برای انتخاب جانشین خادم پس از هشت ماه آغاز شود و این رشته هم از بلاتکلیفی در آید.