Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
23:45 - 1398/06/01

توسعه اقتصادی و تامین امنیت بیشتر مرز با بازگشایی بازارچه یزدان

علاوه بر رونق اقتصادی، بازگشایی بازارچه یزدان و رونق گرفتن مبادلات بین ایران و افغانستان می تواند نقش زیادی در بالا بردن امنیت مرز هم داشته باشد

توسعه اقتصادی و تامین امنیت بیشتر مرز با بازگشایی بازارچه یزدان

سعید احمدیان/شماره ۲۷ماهنامه نگین شرق- اهمیت مرزنشینان و نقشی که آنها در تامین امنیت و حفظ و حفاظت از مرزهای کشورمان در کنار نیروهای نظامی دارند، بر کسی پوشیده نیست اما به نظر می رسد در خراسان جنوبی کمتر مسئولی به اهمیت چنین مسئله ای توجه دارد و نسبت به رفع دغدغه های مرزنشینان تلاش می کند. نمونه آشکار آن تعطیلی بازارچه مرزی یزدان به عنوان قطب اقتصادی شهرستان زیرکوه است، بازارچه ای که تا یک دهه پیش مرکز مبادلات ایران و افغانستان بود اما در سال های اخیر تعطیل شده است و مبادله ای در این مرز صورت نمی گیرد. تعطیلی این بازارچه ضربه سنگینی به اقتصاد اهالی مرز وارد کرده و سبب شده مردم این منطقه که برای کشاورزی با بحران خشکسالی روبرو هستند، درآمدی که از طریق بازارچه بر سر سفره شان می آمد هم قطع شود. در چنین شرایطی بدیهی است که مرزنشینان شهرستان زیرکوه با مصائب زیادی دست و پنجه نرم کنند و برای امرار معاش به سختی بیفتند.

با وجود چنین وضعیت سختی که بر اهالی روستاهای مرزی شهرستان زیرکوه حاکم است، به طور قطع بازگشایی دوباره بازارچه مرزی که زیرساخت های یک گمرک مرزی را نیز دارا است، می تواند مشکلات مردم زیرکوه را کاهش دهد و با توجه به رونق اقتصادی که بازارچه می تواند به منطقه بدهد، بحران اقتصادی که مردم مرزنشین گرفتار آن هستند را به حداقل برساند.

علاوه بر رونق اقتصادی، بازگشایی بازارچه و رونق گرفتن مبادلات بین ایران و افغانستان می تواند نقش زیادی در بالا بردن امنیت مرز هم داشته باشد. بدیهی است که تعطیلی بازارچه یزدان بحران بیکاری را در این منطقه به همراه داشته است، بحرانی که هم بخش مرزی ایران وهم افغانستان را درگیر کرده است و این معضل می تواند زمینه آسیب های اجتماعی و البته مشکلات امنیتی را در منطقه به همراه داشته باشد.مهاجرت و خالی شدن از سکنه روستاهای مرزی از دیگر معضلاتی است که با توجه به عدم فراهم بودن شرایط اشتغال و کشاورزی، مناطق مرزی شهرستان زیرکوه را تهدید می کند، مسئله ای که می تواند امنیت مرزها را به خطر بیندازد و وضعیت این منطقه را بحرانی کند. با این شرایط فعالیت مجدد بازاچه یزدان می تواند با فراهم آوردن اشتغال برای بخش زیادی از مرزنشینان، معضل های امنیتی و اجتماعی ناشی از تعطیلی بازاچه را از بین ببرد.

حال توپ در زمین مسئولان شهرستان زیرکوه و قاینات و در درجه بالاتر مسئولان خراسان جنوبی است که برای بازگشایی مجدد بازاچه یزدان آستین هایشان را بالا بزنند. البته در یک دهه اخیر بارها وعده های مختلفی برای آغاز فعالیت دوباره بازارچه و تبدیل آن به گمرک داده شده است اما این وعده ها تا امروز عملی نشده است. از مسئولان استانی انتظار می رود با کنار گذاشتن حب و بغض های منطقه ای و سیاست متمرکز کردن تمامی امکانات در مرکز استان، نگاه ویژه ای به مرزنشینان زیرکوه داشته باشند و با برنامه ریزی جهت بازگشایی بازارچه یزدان شهرستان زیرکوه، علاوه بر توسعه اقتصادی منطقه، امنیت مرز خراسان جنوبی را بیشتر از گذشته تضمین کنند.