Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
16:11 - 1398/12/24

براي مهدي تاج که از سواحل اسپانیا براي منتقدانش خط و نشان مي کشد

مسئولیت مستقیم پرونده قرارداد ویلموتس که یکی زیانبارترین پرونده‌های چند دهه اخیر فوتبال ایران است، متوجه مهدي تاج رئیس وقت فدراسیون فوتبال است و در این زمینه وی باید به سؤالات فراوانی پاسخ دهد.

براي مهدي تاج که از سواحل اسپانیا براي منتقدانش خط و نشان مي کشد

سعيد احمديان/ روزنامه جوان- پس از مدت‌ها بی‌خبری و سکوت، مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون فوتبال که گفته می‌شود این روز‌ها در اروپا بسر می‌برد، از سواحل اسپانیا برای منتقدانش خط و نشان کشیده و در یک استوری که در اینستاگرام شخصی وی منتشر شده، گفته که به زودی قرار است درباره قرارداد مارک ویلموتس افشاگری کند و در پایان هم نوشته است «سیه‌روی شود، هر که در او غش باشد.» از وعده افشاگری مهدی تاج در صورتی که عملی شود باید استقبال کرد، به خصوص که درباره قرارداد فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس که در زمان او امضا شده است، حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد و تاج باید به سؤالات زیادی درباره ابهامات و حیف و میل‌های بسیاری که در این قرارداد رخ داده پاسخ دهد. قراردادی که هر روز که می‌گذرد ابعاد بیشتری از بند‌ها و رقم‌های قابل تأمل آن منتشر می‌شود، آن هم قرارداد مربی‌ای که دستاوردش در شش ماه حضورش در ایران، دو باخت به بحرین و عراق و به سختی افتادن تیم کشورمان برای صعود به جام جهانی است.

هفته گذشته بود که یکی از نمایندگان مجلس ابعاد دیگری از این پرونده را رو کرد و از قرارداد سه ساله به ارزش ۸ میلیون یورو با این مربی خبر داد. حتی گفته می‌شود پرونده این قرارداد که منجر به پرداخت ۲ میلیون یورو به این مربی تنها برای شش ماه مربیگری در ایران، آن هم از جیب کارگران شده، روی میز نهاد‌های قضایی و بازرسی قرار گرفته است. این در شرایطی است که این پرونده همچنان سر دراز دارد و با توجه به شکایت ویلموتس از فدراسیون فوتبال به فیفا برای دریافت تمام مبلغ قرارداد سه ساله‌اش، به احتمال زیاد فدراسیون باید ۶ میلیون یورو دیگر هم به این مربی پرداخت کند!

در چنین شرایطی بدیهی است مهدی تاج به عنوان متهم ردیف اول پرونده‌ای که در شرایط سخت اقتصادی بیش از ۱۰۰ میلیارد از بیت‌المال را حیف و میل کرده است باید پاسخگو باشد و نسبت به تک‌تک ابهاماتی که در این قرارداد وجود دارد به مردم و دستگاه قضایی پاسخ دهد. حال با توجه به استوری مهدی تاج و وعده‌اش برای افشاگری، افکار عمومی و اهالی فوتبال کشورمان در انتظار دفاع رئیس سابق فدراسیون فوتبال از قراردادی هستند که به ترکمانچای معروف شده است. البته لحن واکنش رئیس سابق فدراسیون فوتبال که در میانه تعطیلاتش در سواحل اسپانیا منتشر شده بیشتر از آنکه آمادگی برای پاسخگویی باشد یک فرار رو به جلو است و بیانگر اینکه تاج حتی در صورت افشاگری هم همچنان به دنبال رفع اتهام از خودش خواهد بود و در این زمینه قرار نیست مسئولیتی را قبول کند.

این در حالی است که مسئولیت مستقیم پرونده قرارداد ویلموتس که یکی زیانبارترین پرونده‌های چند دهه اخیر فوتبال ایران است، متوجه شخص رئیس وقت فدراسیون فوتبال است و در این زمینه وی باید به سؤالات فراوانی پاسخ دهد. مهم‌ترین این سؤالات هم چرایی عقد قرارداد ۳ میلیون یورویی با مربی است که تنها ۶۰۰ هزار یورو قیمت داشته است. حال تاج باید پاسخ دهد چرا برای شش ماه، آن هم در شرایطی که تنها یک ماه از این مدت را ویلموتس در ایران بوده با فشار به دولت از جیب کارگران ۲ میلیون یورو به این مربی به صورت نقدی پرداخت کرده است.

حالا افکار عمومی بی‌صبرانه منتظر بازگشت تاج از سفر تفریحی‌اش به سواحل اسپانیا هستند تا در زمینه هزینه‌هایی که قرارداد ویلموتس به بیت‌المال وارد کرده، پاسخ دهد. علاوه بر پاسخ تاج به مردم، دستگاه قضایی و نهاد‌های نظارتی نیز باید با دقت این پرونده را بررسی و با متهمان آن برخورد کنند. بدیهی است اقدام قضایی برای برخورد با مدیران متخلفی که ۸ میلیون یورو به مملکت ضرر مالی زده‌اند، سبب خواهد شد پس از این مدیری در فدراسیون فوتبال یا در باشگاه‌های دولتی به خودش اجازه ندهد این‌چنین با قرارداد‌هایی یک‌طرفه و زیانباری که ردپای دلالان و درصد‌هایی که به حساب‌های خاص می‌رود مشهود است، به حیف و میل بیت‌المال بپردازند و بدون اینکه نگران برخورد قضایی باشند از سواحل کشور‌های اروپایی برای منتقدان و دلسوزان فوتبال خط و نشان بکشند!

لينک پي دي اف يادداشت