Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
20:11 - 1398/09/03

جای خالی منافع فوتبال در تصمیم‌های مدیران!

سرنوشت تیم بزرگسالان در انتخابی جام جهانی و تیم امید در راه انتخابی المپیک، خروجی مستقیم تصمیمات مدیرانی است که کار کارشناسی و اتخاذ تصمیماتی مبتنی بر منافع فوتبال جایی در برنامه‌هایشان ندارد.

جای خالی منافع فوتبال در تصمیم‌های مدیران!

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- در حالی شایعه فسخ قرارداد با مارک ویلموتس در روز‌های اخیر در برخی رسانه‌ها مطرح شده که گفته می‌شود شاید مسئولان فدراسیون فوتبال به این نتیجه برسند که به همکاری با سرمربی بلژیکی پایان دهند و تصمیم دیگری برای نیمکت ایران بگیرند. البته همه این شنیده‌ها در حد گمانه‌زنی است، اما به نظر می‌رسد دو باخت متوالی به بحرین و عراق آنقدر سنگین بوده که مهدی تاج را وادار کند یک تصمیم جدی برای ادامه یا قطع همکاری با ویلموتس بگیرد. هرچند در نتایج به دست آمده فوتبال در انتخابی جام جهانی، ویلموتس یکی از مقصران اصلی است و هنوز نتوانسته ثابت کند در حد و اندازه‌های نیمکت تیم ایران است. با این حال ایراد اصلی و ریشه چنین نتایجی را باید در مدیریت فوتبال جست‌وجو کرد. جایی که مدیران آن در یک دهه اخیر با سوءمدیریت‌هایشان تا توانسته‌اند چه در عرصه ملی و چه باشگاهی با تصمیماتی که کمتر منافع ملی و فوتبال در آن لحاظ شده برای این رشته ورزشی پرطرفدار هزینه تراشیده‌اند و باعث شده‌اند فوتبال به‌رغم پتانسیل بالایی که در کشورمان دارد، نتواند به جایگاه واقعی خود برسد.

حال در روز‌هایی که خبر فسخ قرارداد ویلموتس بنا به ادعای برخی رسانه‌ها جدی‌تر از قبل شده باید درباره چگونگی رسیدن فوتبال به این وضعیت تأمل کرد و به ریشه‌یابی انتخاب‌هایی پرداخت که چنین وضعیتی را به وجود آورده‌اند. ویلموتس در حالی بهار امسال با تأکید فدراسیون فوتبال بر انتخاب یک مربی جوان که انگیزه زیادی برای موفقیت دارد به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال انتخاب شد که یکی از ایرادات جدی که به سرمربی بلژیکی در این هفته‌ها وارد است، بی‌انگیزگی و پروازی بودن این مربی است. مربی‌ای که تنها چند روز قبل از بازی‌ها به ایران می‌آید و پس از سوت پایان مسابقه هم چمدانش را برای بازگشت به بلژیک می‌بندند و با چنین روندی باخت به بحرین و عراق دور از انتظار نبود.

حالا، اما پس از نتایج ضعیف تیم ملی در انتخابی جام جهانی، می‌شود اهمال و سهل‌انگاری مسئولان فدراسیون فوتبال را در قراردادی که با ویلموتس بسته‌اند به عینه مشاهده کرد، سوء‌مدیریتی که سبب شده امروز شرایط برای صعود تیم ملی فوتبال، آن‌هم از همین مرحله اول انتخابی جام جهانی سخت شود. به طور قطع اگر انتخاب آگاهانه‌تری صورت می‌گرفت و با توجه به تجربه کی‌روش، قراردادی محکم با سرمربی تیم ملی فوتبال بسته می‌شد، امروز کار به اینجا نمی‌رسید.

نمونه چنین انتخاب‌های پرهزینه‌ای را در تیم امید و تغییرات زیاد کادر فنی امید‌ها هم می‌توان مشاهده کرد، تیمی که در کمتر از یک سال با کرانچار شروع کرد، با مجیدی ادامه داد و امروز با حمید استیلی برای مرحله نهایی انتخابی المپیک آماده می‌شود! این تغییرات که ناشی از تصمیمات غلط و انتخاب‌های اشتباه است، سبب شده امید‌ها زمان زیادی را برای آماده‌سازی از دست بدهند و امروز کمترین شانس ممکن را برای رسیدن به المپیک داشته باشند.

سرنوشت تیم بزرگسالان در انتخابی جام جهانی و تیم امید در راه انتخابی المپیک، خروجی مستقیم تصمیمات مدیرانی است که کار کارشناسی و اتخاذ تصمیماتی مبتنی بر منافع فوتبال جایی در برنامه‌هایشان ندارد، به همین دلیل است که امروز و تنها بعد از شش ماه پس از انتخاب ویلموتس، به فکر فسخ قرارداد با این مربی افتاده‌اند، انتخابی که اگر از ابتدا به صورت اصولی انجام می‌شد کار به چنین روزی نمی‌کشید.

لینک پی دی اف یادداشت