Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
01:52 - 1398/10/05

زالو‌هایی که به جان فوتبال و بیت‌المال افتاده‌اند

فوتبال تبدیل به حیاط خلوت مدیران، مربیان و دلالانی تبدیل نشود که با وجود کمبود‌ها و شرایط سخت اقتصادی همچنان زالووار در حال مکیدن بیت‌المال و سوءاستفاده‌های مالی هستند و چندین برابر از دخل‌شان خرج می‌کنند.

زالو‌هایی که به جان فوتبال و بیت‌المال افتاده‌اند

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- هم بدهی‌های کلان دارند، هم مشکل پرداخت و انتقال پول، اما همچنان بدون توجه به کمبود‌ها و مشکلاتی که دارند با حرص و ولع زیادی در حال هزینه تراشیدن و بدهی روی بدهی گذاشتن هستند. این حکایت این سال‌های باشگاه‌های دولتی فوتبال است، باشگاه‌هایی که این روز‌ها نیز به بهانه آغاز فصل نقل و انتقالات، لیست بازیکنان و اردو‌های خارجی‌شان روی میز مدیر است تا در روز‌هایی که حساب باشگاه خالی است باز هم لیستی از هزینه‌ها ردیف شود.

ادامه حیف‌ومیل بیت‌المال و ریخت و پاش‌ها در باشگاه‌های دولتی مانند استقلال و پرسپولیس را باید در بی‌تفاوتی مدیران این تیم‌ها نسبت به سرنوشت خرج‌های بی‌حساب و خارج از ضابطه‌ای دانست که با وجود حساب خالی باشگاه و همچنین بدهی‌های چندصد میلیاردی این باشگاه‌ها ادامه دارد. گویا قرار نیست جایی جلوی چنین ریخت و پاش‌هایی گرفته شود و همچنان مدیران این باشگاه‌ها برای جذب سکو‌ها و منافعی که در برخی حیف و میل‌ها نهفته است، دست از خرج‌تراشی و هزینه‌های سنگین برنداشته‌اند. نمونه آن هم جذب بازیکن خارجی و برپایی اردوی خارجی است.

در حالی وزارت ورزش به عنوان مالک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برپایی اردوی خارجی را به دلیل مشکلات اقتصادی ممنوع اعلام کرده بود که این دو تیم اول فصل اردوی خارجی‌شان ترک نشد و الان هم خبر می‌رسد که در نیم‌فصل سفر خارجی‌شان پابرجاست و در شرایط سخت ارزی کشور، باز هم قرار است ارز از کشور خارج شود. درباره جذب بازیکنان خارجی هم دلالان نزدیک به مدیران این دو تیم لیست بلندبالایی روی میز باشگاه گذاشته‌اند و گویا قرار است دوباره با بازیکنان ۵۰ هزار یورویی، قرارداد ۵۰۰ هزار یورویی بسته شود تا منافع مدیر، سرپرست، مربی و دلالان در چنین قرارداد‌هایی همچنان حفظ شود!

مانند این روز‌ها که باشگاه استقلال که برای پرداخت پول استراماچونی، یک هفت‌خان را رد کرده و بازیکنانش هنوز مطالبات عمده‌ای از فصل‌های گذشته و این فصل دارند، قرار است چندصد هزار یورو خرج جذب بازیکن جدید خارجی کند، آن‌هم در شرایطی که گفته می‌شود قسط‌های پرداختی به دیاباته و میلیچ عقب افتاده است. آن‌سو پرسپولیس هم دست‌کمی از استقلال ندارد، این باشگاه دولتی نیز در حالی که به گفته مدیرعاملش کسری ۴۰ میلیاردی برای پرداخت بدهی‌ها دارد، این روز‌ها به دنبال جذب بازیکن خارجی چندصد هزار یورویی و برپایی اردوی خارجی در قطر است!

چنین حجمی از بی‌تفاوتی مدیران دو باشگاه دولتی استقلال و پرسپولیس نسبت به بدهی‌های انباشت شده و خرج‌تراشی دوباره قابل تأمل است و باید مورد توجه نهاد‌های بازرسی و قضایی قرار گیرد. مدیران باشگاه‌های دولتی که از بیت‌المال هزینه می‌کنند باید توضیح بدهند که چرا به‌رغم مشکلات مالی و بودجه مشخص و بدهی‌هایی که هر روز افزوده می‌شود، جلوی خرج‌تراشی و هزینه‌های گزاف گرفته نمی‌شود و حتی هر روز بیشتر از دیروز هزینه‌تراشی می‌شود، آن هم هزینه‌هایی که در نهایت باید از جیب هوادار پرداخت شود.

ادامه ریخت و پاش و حیف و میل بیت‌المال در باشگاه‌های دولتی مانند استقلال و پرسپولیس، خروجی مستقیم عدم نظارت مسئولان بالادستی است. عدم حساب‌کشی وزارت ورزش از مدیران منصوبش سبب شده این مدیران گماشته در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بدون توجه به عواقب سنگینی که هزینه‌های بی‌ضابطه می‌تواند داشته باشد، با توجه به منافعی که در این ریخت و پاش‌ها نهفته است، همچنان به این روند ادامه دهند. آن‌ها در پایان هر سال هم لیست بدهی‌های سنگین‌شان را روی میز وزیر می‌گذارند تا دستور پرداخت آن از بودجه دولتی و جیب هوادار تأمین شود.

چنین روندی باید جایی جلوی آن گرفته شود و به ریخت و پاش‌هایی که بدون پشتوانه و در راستای رسیدن به منفعت‌های مشخص توسط برخی اهالی فوتبال صورت می‌گیرد، پایان داده شود. برای رسیدن به چنین هدفی که به صیانت از بیت‌المال می‌انجامد، حضور مدیران متخصص و متعهد چه در وزارت ورزش و چه صندلی‌های مدیریتی باشگاه‌های دولتی مانند استقلال و پرسپولیس ضروری است. مدیرانی که برای ریال به ریال پولی که از بیت‌المال در فوتبال هزینه می‌شود، حساسیت داشته باشند تا فوتبال تبدیل به حیاط خلوت مدیران، مربیان و دلالانی تبدیل نشود که با وجود کمبود‌ها و شرایط سخت اقتصادی همچنان زالووار در حال مکیدن بیت‌المال و سوءاستفاده‌های مالی هستند و چندین برابر از دخل‌شان خرج می‌کنند.

لینک پی دی اف یادداشت