Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
00:05 - 1398/10/18

گفت‌وگو با حمید استیلی، سرمربی تیم فوتبال امید در آستانه آغاز رقابت های مرحله نهایی انتخابی المپیک

گذشته‌ها را فراموش کرده‌ایم

مید استیلی، سرمربی تیم فوتبال امید در آستانه آغاز رقابت های مرحله نهایی انتخابی المپیک معتقد است که بازیکنان با فراموشی طلسم 44 ساله برای صعود فوتبال به المپیک، می خواهند در تایلند بلیط توکیو را بگیرند.

گذشته‌ها را فراموش کرده‌ایم

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- حسرت المپیک ۴۴ سال است که بر دل فوتبال ایران مانده و هر چهار سال که زمان مسابقات انتخابی المپیک می‌رسد، انتظار‌ها برای شکستن طلسم و رفتن به این مسابقات بزرگ آغاز می‌شود. حسرت، اما پایان هر انتظاری در چهار دهه گذشته برای صعود فوتبال به المپیک بوده است تا مونترال در سال ۱۹۷۶ آخرین جایی باشد که حضور فوتبال ایران را در المپیک ثبت کرده است. حالا هم در آستانه مرحله نهایی انتخابی المپیک ۲۰۲۰ هستیم و از روز پنج‌شنبه در شرایطی رقابت‌های تیم فوتبال امید آغاز می‌شود که این بار شاگردان حمید استیلی برای شکستن طلسم المپیک دورخیز کرده‌اند، آن هم در شرایطی که رقبای سرسختی را پیش رو دارند، اما استیلی و شاگردانش می‌گویند برای رسیدن به المپیک توکیو کمربندهایشان را محکم بسته‌اند. تیم فوتبال امید در حالی به خوان پایانی صعود به المپیک رسیده است که روز‌هایی پرحاشیه و جنجالی را پشت سر گذاشته است. پررنگ‌ترین حاشیه تیم امید برای حضور در انتخابی المپیک توکیو تغییرات مکرر کادر فنی بود؛ مسئله‌ای که سبب شد تا تنها در فاصله سه ماه تا آغار مرحله نهایی، این تیم همچنان درگیر تغییر کادر فنی باشد و در کمتر از یک سال و نیم سه مربی روی نیمکت تیم امید بنشینند. 

اردیبهشت ۹۷ بود که زلاتکو کرانچار به عنوان سرمربی انتخاب شد، اما حضور این مربی کروات به یک سال نکشید و مسئولان فدراسیون فوتبال پس از نتایج نه چندان قابل قبول در مرحله اول انتخابی المپیک که باعث صعود با تبصره تیم امید به مرحله نهایی شد، کرانچار را برکنار کردند. هر چند مشکلات ارزی فدراسیون فوتبال برای پرداخت دستمزد این مربی هم در خداحافظی زودهنگامش بی‌تأثیر نبود. یک ماه پس از جدایی کرانچار، در خرداد امسال مسئولان فدراسیون فوتبال دست به انتخاب عجیبی زدند و پس از عدم‌توافق با مربیانی مانند گل‌محمدی، قلعه نویی و دایی، فرهاد مجیدی را که تجربه زیادی در مربیگری نداشت به عنوان سرمربی جدید تیم امید انتخاب کردند. با این حال حضور مجیدی هم در تیم امید به سه ماه نکشید و این مربی جوان هم پس از اختلاف با حمید استیلی مدیر فنی تیم امید، در مهر ماه از هدایت تیم کنار رفت و در نهایت استیلی در فاصله سه ماه تا مرحله نهایی انتخابی المپیک، به عنوان سرمربی تیم امید انتخاب شد. استیلی حالا در شرایطی که تنها سه ماه از حضورش در تیم امید به عنوان سرمربی می‌گذرد، امید‌ها را آماده مأموریت سخت رسیدن به المپیک توکیو کرده است؛ مأموریتی که از فردا در تایلند آغاز می‌شود. استیلی در گفت‌وگویی اختصاصی با «جوان» درباره این رقابت‌ها و آخرین شرایط ملی‌پوشان صحبت کرده است.

آقای استیلی! از پنج‌شنبه بازی‌های تیم امید برای صعود به المپیک آغاز می‌شود، از شرایط تیم برای آغاز این رقابت‌ها صحبت کنید. در آخرین تمرین تیم در تهران شاهد انگیزه بالای بازیکنان بودیم و به نظر می‌رسد تیم با روحیه فوق‌العاده‌ای آماده بازی‌هاست. می‌خواهیم از جو تیم صحبت کنید.

خوشبختانه جو بسیار خوبی در تیم حاکم است و بچه‌ها انگیزه زیادی دارند. فاصله کمی تا نخستین بازی باقی مانده و تلاش می‌کنیم سطح تمرکز تیم را به بالاترین حد ممکن برسانیم تا با آمادگی کامل در این مسابقه حاضر شویم. با پیش‌بینی‌های لازم برای اولین بار است که شاهد حضور یک مشاور و متخصص روانشناس در کنار تیم هستیم. آقای دکتر حمزه چند جلسه بسیار مفید در قطر و ازبکستان با اعضای تیم داشته که جلسات بسیار خوبی بوده و از نظر انگیزشی و آمادگی روحی بازیکنان می‌تواند به ما کمک کند.

با بازیکنان که صحبت می‌کردیم همه می‌گفتند که برای صعود هم‌قسم شده‌اند و خیلی‌ها در ایران در انتظار خبر‌های خوبی از تایلند برای فوتبال هستند. نقشه‌تان برای طلسم‌شکنی و گرفتن سهمیه المپیک چیست؟

ما همه تلاش خودمان را در این مدت به کار بستیم و سعی کردیم بهترین و آماده‌ترین نفرات انتخاب شوند. خود من در بخش‌های مختلف سعی کردم نیاز‌های تیم را رفع کنم و فکر می‌کنم در حد توانمان این اتفاق به اشکال مختلف افتاد. در نهایت امیدوارم همه این اتفاقات موجب موفقیت و سربلندی تیم شود و بچه‌ها از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنند. فکر می‌کنم در حد توانمان تمام امکانات فراهم شده و دیگر باید همان غیرت و اراده بازیکنان تأثیرگذار باشد تا هدف نهایی محقق شود. من قول می‌دهم بچه‌های ما با تمام وجود برای موفقیت و سربلندی کشورمان به میدان بروند و با غیرت و تعصب بازی کنند.

البته کار سختی دارید، ۴۴ سال المپیک نرفته‌ایم و این کارتان را سخت‌تر می‌کند. هر چند از سوی دیگر بخواهیم به قضیه نگاه کنیم، شاید انگیزه‌ای که در وجود بچه‌ها برای طلسم‌شکنی است، موجب غافلگیری همه شود. در این باره صحبت می‌کنید؟

به هر حال ما سعی کردیم با اشاره به این مسئله ۴۴ سال، فشار روانی بیشتری به تیم وارد نکنیم. فوتبال ورزش اتفاقات است و هر تورنمنت مسائل و موضوعات خاص خودش را دارد. ما در یک دوره دیگر و با یک نسل دیگر وارد این مسابقات می‌شویم و اصلاً نمی‌خواهیم به گذشته فکر کنیم. مسئله مهم این است که امروز با تمرکز لازم از همه ظرفیت و توان خودمان استفاده کنیم.

البته برای گرفتن بلیت توکیو از همین ابتدای کار حریفان قدرتمندی را پیش رو دارید و با قرعه سختی روبه‌رو شده‌اید، این نگرانتان نمی‌کند؟ استرس و فشار تیم را چطور توانسته‌اید کنترل کنید؟

به نظر من هر ۱۶ تیم حاضر در این مسابقات تیم‌های قدرتمندی هستند. شما می‌دانید که در این رده سنی اصلاً نباید به سال‌های قبل نگاه کرد، چون تیم‌هایی متفاوت از دوره‌های قبل وارد بازی‌های یک رده سنی خاص می‌شوند. اینطور نیست که بگوییم این تیم، چون قهرمان بوده در این دوره هم قطعاً قهرمان است. یا تیمی که امتیاز مناسبی نگرفته در این دوره هم شانسی ندارد. در فوتبال نام‌ها تأثیرگذار نیستند و میزان آمادگی و توان تیمی شما مهم است ما به نام حریفانمان توجه نمی‌کنیم و تلاش خواهیم کرد بهترین عملکرد را داشته باشیم.

ازبکستان، چین و کره جنوبی سه حریف سرسخت تیم کشورمان در مرحله گروهی انتخابی المپیک هستند، درباره حریفان ایران صحبت می‌کنید؟ کدام تیم چغرتر خواهد بود؟

شناخت بسیار خوبی از هر سه تیم داریم و بازی‌های زیادی را از آن‌ها تماشا کرده‌ایم. نقاط ضعف و قوت را دیدیم و مرور کردیم. هر سه تیم قدرتمند و مدعی هستند. ما هم ایران هستیم و با تمام وجود برای صعود می‌جنگیم. قطعاً در گروه سختی حضور داریم چراکه هر چهار تیم شانس صعود دارند و هیچ تیم ضعیفی در این گروه نخواهیم داشت. با این وجود با تمام توان خودمان مبارزه می‌کنیم.

یکی از نقاط ضعفی که در آنالیز رقابت‌های رده‌های پایه داریم، عدم شناخت کامل از حریفان است؛ مسئله‌ای که در مرحله اول انتخابی هم گویا با آن روبه‌رو بوده‌اید، الان شناخت‌تان از سه حریف مرحله گروهی چطور است؟

در مرحله مقدماتی بعضی از حریفان مثل یمن سازمان‌دهی و آمادگی مناسبی نداشتند که قابل پیگیری و شناسایی باشد، اما در این مرحله همه تیم‌ها بازی‌های زیادی انجام داده‌اند و ما هم بازی‌های آن‌ها و روند آماده‌سازی این سه تیم را به خوبی دنبال کرده‌ایم. فکر می‌کنم شناخت بسیار خوب و کاملی از حریفان داریم.

البته تجربه بازی با ازبکستان را در بازی‌های تدارکاتی داریم و آن شکست تلخ و سنگین، قطعاً در بازی پنج‌شنبه ازبک‌ها با یک ایران متفاوت روبه‌رو خواهند بود. به نظر می‌رسد بچه‌ها برای این بازی که شروع کار تیم امید در مرحله نهایی انتخابی المپیک است و برای جبران آن شکست هم انگیزه بالایی خواهند داشت. درباره بازی با ازبک‌ها که اولین مسابقه تیم است، بیشتر صحبت می‌کنید؟

به هر حال ازبکستان هم تیم بسیار خوبی است و ما قبلاً مقابل آن‌ها بازی کرده‌ایم، اما هم تیم ما تغییرات زیادی نسبت به آن بازی‌ها داشته و هم شرایط و موقعیت این مسابقات بسیار متفاوت است. در خصوص این بازی هیچ نگاهی به گذشته نداریم و تنها به این موضوع فکر می‌کنیم که اولین بازی در هر تورنمنت سخت‌ترین بازی است و باید برای کسب بهترین نتیجه در این مسابقه آماده باشیم.

لینک پی دی اف گفتگو