Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
16:20 - 1402/11/16

از جام‌جهانی ۲۰۲۲ تا جام ملت‌های ۲۰۲۳؛ هوای دوحه این بار به آنها نساخت!

ژاپن، استرالیا و عربستان پس از تجربه یک جام‌جهانی تحسین‌برانگیز در سال گذشته، بازگشت دوباره‌شان به دوحه، خاطره خوشی را برای آنها در جام‌ ملت‌ها ثبت نکرد.

از جام‌جهانی ۲۰۲۲ تا جام ملت‌های ۲۰۲۳؛ هوای دوحه این بار به آنها نساخت!

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- با پایان مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا و مشخص شدن تکلیف ۴ تیم پایانی، شمارش معکوس برای رونمایی از تیم قهرمان جام هجدهم به روزهای پایانی در حال نزدیک شدن است.

ایران، کره‌جنوبی، قطر و اردن تیم‌های حاضر در نیمه‌نهایی هستند، مرحله‌ای که جای چند نام بزرگ و مدعی در آن خالی است. تیم‌هایی که تا پیش از شروع مسابقات، خیلی‌ها آنها را یکی از تیم‌های نیمه‌نهایی و حتی فینال می‌دانستند اما نتایج رقم خورده در دوحه تا پایان مرحله یک‌چهارم نهایی، خیلی از معادلات را بر هم زد تا ترکیب پیش‌بینی شده برای حضور تیم‌ها در مراحل پایانی دچار تغییر شود.

نکته قابل تامل درباره تیم‌های حاضر در نیمه‌نهایی اینکه از ۶ نماینده آسیا در جام‌جهانی گذشته که به میزبانی قطر برگزار شد، سه تیم حتی به نیمه‌نهایی هم نرسیدند و در یک‌چهارم و حتی یک‌هشتم از مسابقات خداحافظی کردند. از آن جمع، تنها ایران، کره‌جنوبی و قطر راهی نیمه‌نهایی شده‌اند و هنور در رقابت‌ها حضور دارند.

این در حالی بود که سه تیم دیگر یعنی ژاپن، استرالیا و عربستان با وجود شانس بیشتری که برای آنها لحاظ می‌شد، به خانه بازگشته‌اند. در گزارشی به بررسی عملکرد این سه تیم در جام ملت‌های ۲۰۲۳ پرداخته‌ایم.

ژاپن؛ آن تیم شگفتی‌ساز جام‌جهانی نبودند

ژاپنی‌ها بهترین تیم آسیایی حاضر در جام‌جهانی ۲۰۲۳ قطر بودند. تیمی که توانست بالاتر از اسپانیا و آلمان و با شکست دادن این دو غول فوتبال جهان و با وجود یک شکست غیرمنتظره برابر کاستاریکا، به عنوان تیم اول راهی مرحله یک‌هشتم شود و نگاه‌ها به سمت هاجیمه موریاسو و شاگردانش جلب شود.

از جام‌جهانی ۲۰۲۲ تا جام ملت‌های ۲۰۲۳؛ هوای دوحه این بار به آنها نساخت!

آنها در یک‌هشتم اما در مقابل سد کرواسی تنها در ضربات پنالتی مهار شدند تا لوکا مودریچ و یارانش راهی یک‎‌چهارم شوند و چشم‌بادامی‌ها به خانه برگردند.

یک سال و دو ماه بعد، دوباره ژاپن برای حضور در جام ملت‌ها در حالی به عنوان مدعی اصلی جام به دوحه برگشت که در اکثر پیش‌بینی‌ها، نام سامورایی‌ها با فاصله بالاتر از بقیه قرار داشت.

ژاپنی‌ها اما به عنوان مدعی اول، با شکست مقابل عراق در بازی دوم همه را شوکه کردند. با این حال با دو برد راحت مقابل اندونزی و ویتنام، در عین شگفتی به عنوان تیم اول راهی یک‌هشتم شدند.

با وجود رویارویی با حریفان ضعیف‌تر اما چشم‌بادامی‌ها برخلاف جام‌جهانی، صعود مقتدرانه‌ای در جام ملت‌ها نداشتند و تزلزل این تیم در خط دفاعی سبب شد تا حتی اندونزی و ویتنام هم دروازه این تیم را باز کنند. آنها در یک‌چهارم در روزی که باز هم دروازه‌شان باز شد، برابر بحرین ۳ بر یک به پیروزی رسیدند و به یک‌چهارم رسیدند.

یک‌چهارم اما پایان کار ژاپن بود و آنها با وجود پیش افتادن از تیم کشورمان اما در نیمه دوم اسیر بازی فوق‌العاده تیم ملی شدند و با شکست ۲ بر یک، پرونده‌شان در جام ملت‌های ۲۰۲۳ بسته شد، آن هم تیمی که با فاصله شانس اول قهرمانی بود!

استرالیا؛ قربانی شدن مدعی به دست مدعی

کانگورها برای تکرار قهرمانی جام ملت‌های ۲۰۱۵ راهی دوحه شده بودند، به خصوص که آنها سال گذشته تجربه یک جام‌جهانی هیجان‌انگیز را در دوحه داشتند. شاگردان گراهام آرنوالد پاییز گذشته در قطر با دو پیروزی برابر دانمارک و تونس در کنار شکست برابر فرانسه به عنوان تیم دوم به یک‌هشتم صعود کردند و پس از ۱۶سال در جمع ۱۶ تیم پایانی جام‌جهانی ایستادند.

از جام‌جهانی ۲۰۲۲ تا جام ملت‌های ۲۰۲۳؛ هوای دوحه این بار به آنها نساخت!

با این حال آنها در یک‌هشتم، با شکست نزدیک ۲ بر یک برابر آرژانتین که در نهایت جام را به خانه برد، از جام‌جهانی کنار رفتند.

با توجه کیفیت استرالیایی که در جام‌جهانی به میدان رفته بود، آنها یک سال بعد در بازگشت به دوحه، یکی از مدعیان اصلی جام بودند.در مرحله گروهی، استرالیا با دو برد برابر سوریه و هند و تساوی برابر ازبکستان به یک‌هشتم رسید و در این مرحله هم برای عبور از اندونزی کار سختی نداشت.

در یک‌چهارم جام ملت‌ها، استرالیا با کره‌جنوبی دیگر تیم مدعی روبه‌رو شد و در حالی که پیش افتاده بود مانند ژاپن برابر ایران، آنها هم مقابل کره کامبک خوردند و با شکست دو بر یک، پرونده‌شان در جام ملت‌ها بسته شد.

عربستان؛خاطره خوش جام‌جهانی تکرار نشد

سعودی‌ها با روبروتو مانچینی که لقب گران‌ترین مربی جام را یدک می‌کشید، با آرزوهای بزرگی به دوحه آمده بودند تا پس از ۲۷ سال دوباره جام را به ریاض ببرند. آن هم یک سال پس از تجربه برتری خاطره‌انگیز مقابل آرژانتین در جام‌جهانی.

از جام‌جهانی ۲۰۲۲ تا جام ملت‌های ۲۰۲۳؛ هوای دوحه این بار به آنها نساخت!

سعودی‌ها جام‌جهانی گذشته را با یک شوک بزرگ به فوتبال دنیا آغاز کردند و در بازی اول برابر آرژانتین و تمامی ستاره‌هایش ۲ بر یک به پیروزی رسیدند. عربستان اگر چه در ادامه با دو شکست برابر مکزیک و لهستان، نتوانست از مرحله گروهی صعود کند اما برد مقابل آلبی‌سلسته که در پایان به جام قهرمانی رسید، سبب شد تا خیلی‌ها روی این تیم به عنوان یک مدعی در جام ملت‌های ۲۰۲۳ حساب باز کنند.

برکناری هروه‎‌رنار و نشاندن مانچینی روی نیمکت نشان داد که سعودی‌ها در بازگشت دوباره به دوحه برای جام دورخیز کرده‌اند. در مرحله گروهی، دو برد برابر عمان و قرقیزستان و تساوی برابر تایلند سبب شد تا به عنوان تیم اول گروه صعود کنند. در یک‌هشتم اما سخت‌ترین قرعه ممکن به آنها خورد و کره‌جنوبی حریف‌شان شد.

در نبرد دو نماینده آسیا در جام‌جهانی گذشته، عربستان این شانس را داشت که پیروز هم شود اما این تیم در حالی که با یک گل پیش بود تنها یک دقیقه کم آورد و با دریافت گل مساوی، کار به ضربات پنالتی کشید.

کره با کامبک توانست برنده این بازی بزرگ باشد و رویای عربستان با سوت پایان تانتاشف ایلگیز ازبکستانی در ورزشگاه اجوکیشن سیتی خیلی زود به نقش برآب شد تا بازگشت دوباره‌شان به قطر مانند ژاپن و استرالیا با خاطره خوشی همراه نباشد.

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا