Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
16:16 - 1402/11/17

نگاهی به کارنامه مربیان تیم‌های حاضر در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا

ساخت ایران

تیم ملی کشورمان تنها تیم حاضر در نیمه‌نهایی جام ملت‌های ۲۰۲۳ است که با مربی بومی و داخلی به این مرحله رسیده است.

ساخت ایران

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- شمارش معکوس برای رونمایی از تیم قهرمان جام ملت‌ها به روزهای پایانی رسیده و امروز و فردا با برگزاری بازی‎‌های نیمه‌نهایی، چهره دو تیم فینالیست جام مشخص می‌شود، دو تیمی که باید شنبه‌شب هفته آینده در ورزشگاه لوسیل دوحه بر سر جام هجدهم با هم بجنگند.

ایران، کره‌جنوبی، قطر و اردن، ۴ تیم راه‌یافته به نیمه‌نهایی هستند که فرداشب پس از پایان بازی دوم پای فینال، دو تیم باید با بستن چمدان‌هایشان به خانه‌هایشان برگردند.

در حالی مرحله نیمه‌نهایی از امروز آغاز می‌شود که نگاهی به نیمکت تیم‌های راه‌یافته به این مرحله نشان می‌دهد تنها تیم کشورمان از مربی بومی استفاده می‌کند و سه تیم دیگر با مربیان خارجی پا به جام ملت‌ها گذاشته‌اند.

ایران؛ امیر قلعه‌نویی (ایران)

تنها مربی بومی تیم‌های مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا، امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی ایران است. مربی ۶۰ ساله‌ای که برای دومین بار هدایت تیم ملی را بر عهده می‌گیرد. او در جام ملت‌های ۲۰۰۷ هم سرمربی ایران بود اما در آن مسابقات، تیم ملی در مرحله یک‌چهارم نهایی با شکست مقابل کره در ضربات پنالتی حذف شد. پس از کنار رفتن تیم ملی، قلعه‌نویی هم کنار گذاشته شد.

نگاهی به کارنامه مربیان تیم‌های حاضر در نیمه‌نهایی؛ امیر متفاوت با رقبا

او برای رسیدن دوباره به نیمکت تیم ملی، ۱۶ سال صبر کرد و اسفندماه سال گذشته در راستای حمایت فدراسیون فوتبال از مربی بومی و و داخلی، حکم سرمربیگری تیم ملی دوباره به نام قلعه‌نویی به عنوان بهترین گزینه داخلی زده شد.

قلعه‌نویی در بازگشت به نیمکت تیم ملی توانسته است آمار خیره‌کننده‌ای را ثبت کند و در ۱۶ بازی رسمی و تدارکاتی که تیم ملی پس از بازگشت قلعه‌نویی انجام داده است، ۱۴ برد و ۲ مساوی کسب کرده و شکستی نداشته است.

تیم ایران در جام ملت‌ها با هدایت قلعه‌نویی، با ۳ برد در مرحله گروهی برابر فلسطین، هنگ‌کنگ و امارات در دور گروهی راهی یک‌هشتم شد. در این مرحله در یک بازی سخت و نفس‌گیر در ضربات پنالتی سوریه را شکست داد و پس از آن در یک‌چهارم با یک بازی قدرتمندانه ژاپن را از پیش رو برداشت تا راهی نیمه‌نهایی شود و فردا شب برای رسیدن به فینال مقابل قطر به میدان برود.

قطر؛ ماکز لوپز(اسپانیا)

قطری‌ها پس از ناکامی با کارلوس کی‌روش که حضورش در دوحه به یک سال هم نرسید، دوباره به به مربیان اسپانیایی اعتماد کردند. به خصوص اینکه آنها در دوره گذشته جام ملت‌ها در امارات توانسته بودند با فلیکس سانچز اسپانیایی قهرمان شوند و جام را به دوحه ببرند.

پس از کسب نتایج ضعیف با کی‌روش، قطری‌ها آذرماه امسال و تنها در فاصله یک ماه مانده به آغاز جام ملت‌ها، سرمربی پرتغالی را به خانه فرستادند و ماکز لوپز اسپانیایی را که هدایت تیم الوکره قطر را بر عهده داشت، به عنوان سرمربی جدید انتخاب کردند.

نگاهی به کارنامه مربیان تیم‌های حاضر در نیمه‌نهایی؛ امیر متفاوت با رقبا

این مربی اسپانیایی متولد بارسلون و سرمربی سابق اسپانیول اسپانیا، سنت ترویدن بلژیک و الوکره قطر در کمترین زمان ممکن ماموریت آماده‌سازی میزبان جام ملت‌ها را برای دفاع از عنوان قهرمانی پذیرفت و در اولین تجربه مربیگری ملی روی نیمکت عنابی‌ها نشست.

آمار صددرصدی لوپز ۶۲ ساله با قطر نشان می‌دهد که تا اینجا ریسک میزبان در تغییر سرمربی در فاصله کوتاه تا جام ملت‌ها جواب داده است.

قطر در ۵ مسابقه‌ای که تا امروز با این مربی اسپانیایی برگزار کرده است، ۵ برد به دست آورده است. این تیم در مرحله گروهی جام ملت‌ها سه برد برابر لبنان، تاجیکستان و چین به دست آورد و در یک‌هشتم و یک‌چهارم هم فلسطین و ازبکستان را از پیش رو برداشت تا به نیمه‎‌نهایی برسد و حریف ایران شود.

کره‌جنوبی؛ یورگن کلینزمن( آلمان)

سرمربی مشهور آلمانی سال گذشته بود که یک ماجراجویی جدید را این بار در آسیا آغاز کرد. پس از حذف کره‌جنوبی از جام‌جهانی در مرحله یک‌هشتم، پائولو بنتو سرمربی سرشناس پرتغالی از هدایت این تیم در آذر سال گذشته کناره‌گیری کرد تا در ادامه یورگن کلینزمن به عنوان سرمربی جدید ببرهای آسیا انتخاب شود.

این سرمربی معروف آلمانی که آخرین تجربه او روی نیمکت، به سال ۲۰۲۰ و هدایت هرتابرلین برمی‌گشت، پس از سه سال دوری از نیمکت، با قبول هدایت کره دوباره به دنیای مربیگری بازگشت.

کلینزمن از اواخر سال گذشته به سئول رفت تا کارش را آغاز کند و در این مدت کره‌جنوبی در ۱۶ بازی رسمی و تدارکاتی زیر نظر این سرمربی ۵۹ ساله به به میدان رفته است که حاصل آن ۹ برد، ۲ شکست و ۵ مساوی بوده است.

نگاهی به کارنامه مربیان تیم‌های حاضر در نیمه‌نهایی؛ امیر متفاوت با رقبا

جام ملت‌های ۲۰۲۳ اولین محک رسمی و جدی کره با کلینزمن است، جامی که کره با برد بحرین خوب آغاز کرد اما با دو تساوی برابر اردن و مالزی به شکل عجیبی ادامه داد تا با یک برد و ۲ مساوی به عنوان تیم دوم راهی یک‌هشتم شود. هر چند این احتمال هم مطرح شد که کره برای فرار از رویارویی با ژاپن در مرحله یک‌چهارم، برای اول گروه شدن تلاش نکرده است تا با دوم شدن در مرحله گروهی به سمت دیگر جدول برود. تصویر منتشر شده از لبخند کلینزمن در بازی با مالزی و رضایت او از تساوی با این تیم درجه سه آسیایی، این گمانه‌زنی‌ها را تقویت کرد و به حواشی زیادی دامن زد.

با این حال کره از مرحله حذفی به بعد انگار راه افتاده است و آنها در یک‌هشتم و یک‌چهارم با پیروزی برابر دو مدعی جام یعنی عربستان و استرالیا، به نیمه‌نهایی رسیده‌ تا خودش را در قامت یک مدعی اصلی نشان دهد.

اردن؛ حسین عموته (مراکش)

اردنی‌ها هم مانند کره و قطر با یک سرمربی خارجی در جام ملت‌ها حضور دارند و تیم شگفتی‌ساز جام هجدهم مدیون اندیشه‌های حسین عموته، سرمربی ۵۴ساله اهل مراکش است.

عموته پس از تجربه مربیگری در تیم ملی مراکش، السد قطر، ویداد کازابلانکا و اف سی رباط مراکش، تابستان امسال به عنوان سرمربی تیم ملی اردن انتخاب شد تا دومین تجربه ملی او در مربیگری آغاز شود.

نگاهی به کارنامه مربیان تیم‌های حاضر در نیمه‌نهایی؛ امیر متفاوت با رقبا

اردن با عموته از شهریور امسال تا امروز ۱۱ دیدار انجام داده است که حاصل آن ۳ برد، ۶ باخت و ۲ مساوی بوده است. با وجود این آمار اما عملکرد اردن با سرمربی مراکشی‌ در جام ملت‌ها فراتر از انتظار بوده است. آنها با یک برد برابر مالزی، تساوی برابر کره و شکست مقابل بحرین، در عین شگفتی به عنوان تیم اول راهی یک‌هشتم شدند.

اردنی‌ها در مرحله یک‌هشتم و یک‌چهارم به ترتیب عراق و تاجیکستان دیگر شگفتی‌ساز را شکست داد تا برای اولین بار در تاریخ فوتبال این کشور راهی نیمه‌نهایی شوند و در این مرحله امشب روبروی کره به میدان می‌روند تا بازی گروهی دوباره تکرار شود.

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا