Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
09:20 - 1402/11/15

از خرداد ۱۳۵۵ تا بهمن ۱۴۰۲؛ ایران دوباره با مربی ایرانی در مسیر قهرمانی جام ملت‌ها

تیم ملی فوتبال با پیروزی برابر ژاپن و صعود به نیمه‌نهایی جام ملت‌های ۲۰۲۳، پس از ۴۷ سال بار دیگر با یک مربی ایرانی در مسیر قهرمانی و شکستن طلسم آسیا قرار گرفته است.

از خرداد ۱۳۵۵ تا بهمن ۱۴۰۲؛ ایران دوباره با مربی ایرانی در مسیر قهرمانی جام ملت‌ها

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- یک برد بزرگ در یک بازی بزرگ، سبب شد اول هفته برای ایرانی‌ها به بهترین شکل ممکن آغاز شود، تیم ملی فوتبال عصر امروز (شنبه) در نیمه‌نهایی جام ملت‌ها در ورزشگاه اجوکیشن سیتی قطر با یک کامبک و در حالی که یک بر صفر عقب افتاده بود، توانست ژاپن را ۲ بر یک شکست دهد و با صعود به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا، یک قدم به قهرمانی نزدیک شود.

انتقام در اولین فرصت

از ۸ بهمن ۱۳۹۷ تا ۱۴ بهمن ۱۴۰۲، نزدیک به ۵ سال طول کشید تا تیم ملی فوتبال در مهم‌ترین و بزنگاه‌ترین جای ممکن از ژاپن انتقام بگیرد. ۸ بهمن ۹۷ تیم ملی فوتبال در ورزشگاه العین در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های ۲۰۱۹، در یک بازی پرانتقاد برابر ژاپن با ۳ گل مغلوب شد تا حسرت برای رسیدن به جام باز هم ادامه داشته باشد.

از خرداد ۱۳۵۵ تا بهمن ۱۴۰۲؛ ایران دوباره با مربی ایرانی در مسیر قهرمانی

 

۳۵۹ روز پس از شکست تلخ در العین، دوباره گذر دو تیم بزرگ آسیا بهم افتاد. این بار ایران و ژاپن، یک مرحله زودتر و در یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های ۲۰۲۳ روبروی هم قرار گرفتند، فرصتی که قلعه‌نویی و شاگردانش به بهترین شکل ممکن قدر آن را دانستند و توانستند شکست دوره پیش را با یک پیروزی ۲ بر یک جبران کنند.

اگر ۵ سال پیش، کارلوس کی‌روش و شاگردانش با سرهایی پایین پس از سوت پایان مسابقه، ورزشگاه العین را ترک کردند، این بار امیر قلعه‌نویی و شاگردانش با سرهایی رو به بالا در ورزشگاه اجوکیشن سیتی دور افتخار زدند.

دوباره در نیمه‌نهایی

برد شیرین امشب، ایران را یک گام دیگر به قهرمانی نزدیک کرده است. تیم ملی تا اینجا کاری مانند دوره پیش جام ملت‌ها پیش رفته است و به نظر می‌رسد سندروم حذف تیم ملی در یک‌چهارم دیگر یقه تیم ملی را نمی‌گیرد. تیم کشورمان در جام ملت‌های ۲۰۰۷، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ در سه دوره متوالی در مرحله یک‌چهارم از دور مسابقات حذف شده بود. اما دوره پیش و در جام ملت‌های ۲۰۱۹ توانست با برتری برابر چین در یک‌چهارم، طلسم این مرحله را بشکند و پس از ۱۱ سال دوباره راهی نیمه‌نهایی شود.

از خرداد ۱۳۵۵ تا بهمن ۱۴۰۲؛ ایران دوباره با مربی ایرانی در مسیر قهرمانی

 

در این دوره هم اتفاق ۴ سال پیش تکرار شد، البته این بار تیم ملی در یک‌چهارم یک رقیب قدرتمند و مدعی به نام ژاپن را از پیش رو برداشت تا دوباره به نیمه‌نهایی برسد. حالا تیم کشورمان طبق برنامه چهارشنبه‌ ۱۷ بهمن و از ساعت ۱۸:۳۰ باید در نیمه‌نهایی جام ملت‌های ۲۰۲۳ برابر قطر به میدان برود و برای رسیدن به فینال تلاش کند.

حمله به شکستن طلسم ۴۷ ساله قهرمانی

تیم ملی فوتبال در بازی روز چهارشنبه در نیمه‌نهایی جام ملت‌ها، برای شکستن طلسم ۴۷ ساله به فینال به میدان می‌رود. ششمین دوره جام ملت‌های آسیا و ۲۳ خرداد ۱۳۵۵، آخرین خاطره فوتبال از قهرمانی در آسیاست، روزی که تیم ملی توانست با تک گل علی پروین کویت را شکست دهد و جام قهرمانی آسیا را بالای سر ببرد.

از خرداد ۱۳۵۵ تا بهمن ۱۴۰۲؛ ایران دوباره با مربی ایرانی در مسیر قهرمانی

 

آن جام، سومین قهرمانی متوالی تیم ملی و آخرین جام فوتبال در آسیا تا امروز به حساب می‌آید و تیم کشورمان در ۱۱ دوره گذشته در حسرت جام بوده است. حالا در هجدهمین دوره جام ملت‌ها که به میزبانی دوحه در حال برگزاری است، تیم ملی با برد ژاپن و صعود به نیمه‌نهایی، دو قدم به جام قهرمانی نزدیک شده است تا با کسب چهارمین قهرمانی، طلسم‌شکنی کند.

باز هم پای یک مربی داخلی در میان است

تیم ملی در حالی چهارشنبه‌شب در نیمه‌نهایی جام ملت‌ها برابر قطر به میدان می‌رود که این بار مانند ۴۷ سال پیش با یک مربی ایرانی به سمت جام دورخیز کرده است. ۴۷ سال پیش تیم ملی با حشمت مهاجرانی توانست برای آخرین بار قهرمان آسیا شود و امروز تیم کشورمان با یک مربی ایرانی دیگر به نام امیر قلعه‌نویی در آستانه تاریخ‌سازی قرار گرفته است.

اسفند سال گذشته پس از نزدیک به ۱۰ سال و حضور کارلوس کی‌روش و دراگان اسکوچیچ، هدایت تیم ملی به یک مربی ایرانی رسید. با تصمیم فدراسیون فوتبال، قلعه‌نویی پس از ۱۶ سال دوباره به نیمکت تیم ملی برگشت تا خاطره تلخ دوره اول حضورش را پاک کند.

او در جام ملت‌های ۲۰۰۷ برای اولین بار هدایت تیم ملی را برعهده گرفت و در آن دوره با شکست برابر کره‌جنوبی در ضربات پنالتی در مرحله یک‌چهارم نهایی از مسابقات کنار رفت.

از خرداد ۱۳۵۵ تا بهمن ۱۴۰۲؛ ایران دوباره با مربی ایرانی در مسیر قهرمانی

 

قلعه‌نویی در دومین دوره حضورش در تیم ملی دو گام دیگر با جام قهرمانی آسیا فاصله دارد و به دنبال این است که مانند مهاجرانی، نامش را به عنوان مربی تیم قهرمان در تاریخ فوتبال ایران ثبت کند. او برای تاریخ‌سازی دو گام دیگر پیش رو دارد، گام‌هایی که برداشتن موفقیت‌آمیز آن می‌تواند نام این مربی داخلی را هم در کنار محمود بیاتی و حشمت مهاجرانی قرار دهد، دو مربی‌ای که تیم ملی را در سال‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۷۶ به قهرمانی آسیا رساندند و قلعه‌نویی می‌خواهد به عنوان سومین مربی داخلی با کسب جام قهرمانی، نامش را به این فهرست اضافه کند.

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا