Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
14:39 - 1402/11/11

۵+۱ برش تاریخی از مصاف امشب با سوریه در یک‌هشتم نهایی به جام ملت‌های آسیا

نیم قرن پس از اولین ملاقات

به بهانه دیدار امشب تیم ملی فوتبال ایران با سوریه در مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا، برش‌هایی تاریخی از رویارویی‌های این دو تیم در ۵۰ سال گذشته را مرور کرده‌ایم.

نیم قرن پس از اولین ملاقات

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- تیم ملی فوتبال ایران امشب از ساعت ۱۹:۳۰ در مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا در ورزشگاه عبدالله بن خلیفه دوحه به مصاف سوریه می‌رود که از گروه B با کسب ۳ امتیاز به عنوان یکی از تیم‌های سوم برتر، راهی یک‌هشتم شده است. بازی فرداشب، سی‌ویکمین رویارویی ایران و سوریه است. تیم کشورمان در ۳۰ بازی قبلی، در ۱۸ دیدار پیروز شده است، ۱۱ بار با سوریه به تساوی رسیده و تنها یک بار شکست را تجربه کرده است. در این گزارش برش‌های تاریخی از مصاف با سوریه را مرور کرده‌ایم.

مصافی به قدمت نیم قرن

۵۰ سال پیش در روز ۱۸ اردیبهشت ۱۳۵۲ در ورزشگاه امجدیه، اولین رویارویی ایران و سوریه بود. تیم کشورمان در تلاش برای صعود به جام‌جهانی ۱۹۷۴ آلمان در مرحله اول انتخابی با تیم‌های سوریه، کره‌شمالی و کویت همگروه شده بود. بازی با سوریه در تهران در حالی که محمود بیاتی به عنوان سرمربی روی نیمکت تیم ملی نشسته بود، با تک گل اکبرکارگر جم که در دقیقه ۸۵ به ثمر رسید، یک بر صفر به سود ایران به پایان رسید. این اولین رویارویی دو تیم بود.

اولین و آخرین شکست تا امروز

اولین باخت ایران برابر سوریه در دومین رویارویی دو تیم و در بازی برگشت انتخابی جام جهانی ۱۹۷۴ آلمان ثبت شد. تیم کشورمان در حالی ۲۵ اردیبهشت ۱۳۵۲ در بازی بازی برگشت به مصاف سوریه رفت که پیش از این دیدار صعودش را به مرحله حذفی انتخابی جام‌جهانی قطعی کرده بود.

نتیجه این دیدار تاثیری در جدول نداشت و به همین خاطر شاگردان بیاتی با توجه به اینکه در مرحله حذفی با استرالیا باید بازی می‌کردند، با تمام قوا به میدان نرفتند. در نهایت سوریه با تک گلی که عبدالغانی تتلیش در دقیقه ۱۱ به ثمر رساند، توانست ایران را یک بر صفر شکست دهد.

آن شکست، اولین و آخرین باخت تیم ملی برابر سوریه تا امروز است و در ۲۸ بازی بعدی دو تیم، سوری‌ها نتوانسته‌اند طعم برد مقابل ایران را بچشند.

۵+۱ برش تاریخی از مصاف با سوریه؛ نیم قرن پس از اولین ملاقات

امان از سوریه دهه ۷۰

شاید سخت‌ترین رویارویی‎‌های ایران با سوریه به دهه ۷۰ برگردد؛ سال‌هایی که تیم کشورمان در مرحله اول انتخابی جام‌جهانی‌های ۱۹۹۴ آمریکا و ۱۹۹۸ فرانسه با سوریه همگروه شد، روزهایی که سوری‌ها مانند امروز یک تیم سختکوش بودند و پیروزی برابر آنها، سخت به دست می‎‌آمد.

بازی برگشت ایران و سوریه در مرحله اول انتخابی جام‌جهانی ۱۹۹۴، را می‌توان یکی از حساس‌ترین و سرسختانه‌ترین دیدارهای تاریخ رویارویی دو کشور به حساب آورد. ۱۵ تیر ۷۲ تیم کشورمان در ورزشگاه عباسیون دمشق در حالی با هدایت علی پروین به مصاف سوریه رفت که رقابت نزدیکی با این تیم برای صعود به مرحله نهایی داشت.

تیم کشورمان در این بازی با گل حمید درخشان از سوریه پیش افتاد اما در ادامه با اخراج محمد خاکپور، کار تیم کشورمان در دمشق سخت‌تر شد. سوریه در دقیقه ۸۹ توسط خدیر به گل مساوی رسید و این بازی در جو وحشتناک ورزشگاه عباسیون مانند بازی رفت با تساوی یک – یک به پایان رسید.

با این تساوی ایران و سوریه در امتیاز ۹ برابر شدند و تیم کشورمان توانست به دلیل تفاضل گل بهتر بالاتر از سوریه قرار بگیرد و راهی مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی ۹۴ شود.

هفت‌تایی‌ها

پرگل‌ترین مصاف ایران و سوریه به اول تیر ۱۳۸۳ برمی‌گردد که دو تیم در چارچوب مسابقات قهرمانی غرب آسیا در ورزشگاه آزادی روبروی هم قرار گرفتند. آن روزها دیگر خبری از آن سوریه سرسخت دهه ۷۰ نبود.

در آن دیدار تیم کشورمان توانست با نتیجه ۷ بر یک سوریه را شکست دهد تا پرگل‌ترین پیروزی تیم کشورمان برابر سوریه ثبت شود.

۵+۱ برش تاریخی از مصاف با سوریه؛ نیم قرن پس از اولین ملاقات

برتری قاطع در آخرین ملاقات

آخرین دیدار ایران و سوریه به ۲۵ آبان سال ۱۴۰۰ برمی‌گردد. ایران و سوریه در دیدار برگشت مرحله اول انتخابی جام‌جهانی، با توجه به محروم بودن سوری‌ها از میزبانی در ورزشگاه ملک عبدالله دوم اردن به مصاف هم رفتند. تیم ایران در این دیدار با گل‌های سردار آزمون، احسان حاج‌صفی و علی قلی‌زاده سه بر صفر به پیروزی رسید.

تساوی در تنها رویارویی در مرحله نهایی جام ملت‌ها

ایران و سوریه در حالی پس از ۲۶ ماه در مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌ها به مصاف هم می‌روند که این دومین رویارویی دو تیم در مرحله نهایی جام ملت‌ها است. جام ملت‌های ۱۹۸۰ که به میزبانی کویت برگزار شد، تنها رویارویی ایران و سوریه در مرحله نهایی این رقابت‎‌ها است. تیم ایران در این رقابت‌ها در گروه A، با تیم‌های کره‌شمالی، سوریه، چین و بنگلادش همگروه بود.

ایران در اولین دیدار در این مسابقات، ۲۶ شهریور ۱۳۵۹ در ورزشگاه صباح السالم، کویت به مصاف سوریه رفت که این بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید.

حالا ایران و سوریه پس از ۴۳ سال، دوباره در مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا به هم برخورد کرده‎‌اند و امشب در مرحله یک‌هشتم نهایی روبروی هم قرار می‌گیرد.

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا